Opel Corsa TR 1.3 S Luxe (1983)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa TR 1.3 S Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 1990 |
KM-stand laatst | 88.000 km |
Een Opel Corsa TR 1.3S
- 88.000 km
Een opel Corsa TR 1.3S, goh iedereen liet het links liggen, vanwege die lelijke kofferbak die echt gigantisch was.
Ik kocht het in 1990 voor ik dacht om en naar bij de fl 5000,-ja dat was een boel poen toen.
Maar dan had je ook:
1300cc met 75pk
5 bak
Luxe uitvoering
kachelschuif verlichting
Dashboard kastje verlichting
Mistlamp achter
Speakers in het dashboard wel 2 stuks
Goh wat een enorme verbetering ten opzichte van mijn oude D kadett.
Ik had de stalen BMW 3 serie velgen meegenomen van mij Kadett en deze voorzien van Opel Omega wieldoppen, dat was kicken zeg.
Verder kwamen er achter weer boemboem boxen in, en moest de plaatstaal schaar in de hoedenplank gezet worden om deze reuze speakers kwijt te kunnen, maar het geluid was dan ook echt top.
Dat met die velgen had ik beter niet kunnen doen, het stond mooi, maar het reed nergens naar, er zat een trilling in die er niet uit ging, en Huub in de van de Vennestraat, onze banden boer heeft echt van alles gedaan om het goed te krijgen, maar het lukte niet
Toen een set manta velgen gekocht, Sr uiteraard dat stond ook goed en reed een stuk prettiger.
De auto was loei zuinig 1 op 20, dat had ik nog niet meegemaakt.
Ook de wegligging was goed, niet zo goed als van de de Kadett, maar je leert er mee leven.
Stuurbekrachtiging was toen ook niet van toepassing, maar de auto stuurde licht genoeg
De Corsa was de eerste auto waar ik het met fenomeen roest te maken kreeg, en niet zo'n beetje ook, de beide voorschermen onderin vielen de gaten erin, een spuitbus silverwheels viel niet zo op, en gebruikte ik regelmatig om het bij te werken.
Op een ochtend zag ik een vreemde rare natte plek in de auto aan de bijrijders kant, ik voelde onder het dashboard en wat is dat? de accu kwam naar binnen, die had zich een gat door het plaatwerk heen gevreten en het Hollandse weer deed de rest, ook hier hobby bob gespeeld en een stuk plaatstaal zwart gespoten en met kit dicht gemaakt, een spuitbus met bitac (tectyl) deed de afwerking.
Verder is de elektronische ontsteking er 2x uitgeklapt, en alle mensen dat was duur, de eerste keer kan, de 2e keer kreeg deze een bypass door een elektronica professor en het probleem bleef weg, dit was van het huis en koste niets.
De voorste schokbrekers zijn vervangen, dat was ook een leuke klus, de veerpoten moest je doorzagen om er bij te kunnen, het moest zo low budget mogelijk en het was nog officieel ook, kon je toen bij Ekras automaterialen bestellen, met een hele dikke handboek hoe je het moest doen.
Achteruitrijdend in de Stede resulteerde in een sportief geluid, de uitlaatdemper was tegen de stoeprand aangekomen, en brak af, wel stoer dat geluid trouwens
Wat ook altijd leuk is zijn remmen, die moeten het wel doen, ik had nog nooit gehoord van een rem modulator, nou die was stuk dus, die verdeeld de remkracht kruislings over de wielen, die was lek en die is ook vervangen.
Verder heb ik het eigenaardige stuur wat erin zat vervangen door een Opel Vectra GT stuur die ik in Harderwijk voor fl 5,- had gekocht, nee dat was een goed plan, nu stond het stuur tenminste helemaal scheef.
kleine toelichting, het stuur van de Corsa en de Kadett C1 en 2 staan allemaal scheef, nee dat is geen fabrikage fout, maar de stuur kolom was door de beperkte ruimte scheef geplaast, en het stuur was daarom aangepast zodat men gewoon recht achter het stuur zit/zat.
Wat ook eigenaardig was waren de voorstoelen, door die te verschuiven naar voren of naar achteren, voelde je dat je in het midden iets hoger zat dan helemaal vooraan of achteraan?.
Na 4 jaar en een aanrijding, die overigens wel gemaakt was, werd het tijd voor iets heel anders, een Datsun Cherry N11 uit 1986, een sprong voorwaarts ook
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.