Opel Corsa 1.7 Di-16V Comfort (2002)

autoreview

Opel Corsa
Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa - interieurOpel Corsa - interieurOpel Corsa - interieur

Signalement

UitvoeringCorsa 1.7 Di-16V Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Corsa vind ik een leuk ogende auto. Hij was donker groen, wat hem wel een klassiek uitstraling gaf. De Corsa was lekker compleet, inclusief o.a. airo en bediening van de CD speler aan het stuur. De stoelen zitten goed en door de verstelbaarheid van het stuur en de stoel kon je goed zitten. Het verbruik was gemiddeld 1 op 18, op zich zeer netjes. Ik reed voornamelijk op de snelweg met 120 a 130 km/uur.

De auto had wel veel last van rammeltjes en geluiden. Vooral als je schuin van een afrit reed. De hele auto kreunde dan en (voor mijn gevoel) voelde je hem vervormen.

Eiegenlijk deed de auto het goed en ik was er tevreden mee. Helaas begonnen bij zo’n 115000 kilometer zich problemen voor te doen. Bij die kilometerstand is de distributieriem vervangen.

Toen we een paar weken later op vakantie gingen kwam er een luid gebrom/getik/geratel onder de motorkap vandaan. Wij waren gelukkig net bij die grote/goedkope pomp ik Luxemburg, dus snel van de weg. Nou, dan mag je je verzekering bellen. 30 minuten later staat de auto op de vrachtwagen en rijden we terug de stad Luxemburg binnen. Wat een ramp is het om met een Luxemburger te praten. Je verstaat er echt helemaal niks van. Toen hij even later met een koevoet!!! in het motorruim stond te wrikken hield ik mijn hart vast. En dan van mijn vriendin, die het niet zo op dit soort situaties heeft. Gelukkig wist hij wat hij deed, leek er niet op, en vertelde dat er iets ergs was met de motor. Hij zal vast wel verteld hebben wat, maar dat kon ik niet verstaan.

Een heel gedonder, auto terug naar Nederland, wij en een leenauto. Precies dezelfde Corsa als wij hadden. Terug van de vakantie naar de garage, ze zeiden dat ze het niet snapten en hebben de ’schuld/schade’ opzich genomen. Waarvoor hulde! Er was een tandwiel afgebroken waardoor de distributieriem en half afliep.
Auto gerepareerd, alles goed.

Vervolgens gingen we weer op vakantie, naar Frankrijk. Dit maar zijn we Nederland niet eens uitgekomen. Hetzelfde geluid uit het vooronder. Dus werden we achter Arnhem opgepikt en naar een garage gebracht. Deze monteur kon ik wel begrijpen en de boodschap was hetzelfde. We werden naar een opslag gebracht waar we een leenauto zouden krijgen. (godzijdank dat we beide malen een goede reisverzekering hadden). Toen we naar de auto keken zagen we dezelfde Corsa die we in de Meivakantie hadden meegekregen. Karma?! Werd wel een andere auto trouwens.

Weer naar de garage na de vakantie. Zij hebben vreemd opgekeken toen ze de Corsa weer terug kregen met dezelfde diagnose als vorige keer. Dit maal bleken dat er assen van tandwielen die de distributieriem deden draaien, kapot zijn gegaan. Hierdoor liep de distrubutieriem er weer half af. Allemaal schade, assen/tandwielen kapot, ingesleten motoronderdelen en een kapotte distributieriem. De motor zelf was, door snel te stoppen, gelukkig niet geschadigd.

Ze (Ford dealer) hebben navraag gedaan bij Opel Nedereland, of dit een bekent probleem was. Dit bleek inderdaad zwakke punten te zijn bij de 1.7 16v diesel motor. Er was geen coulance meer mogelijk, dit geldde tot 100000 km. Leuke boel is dat, ze weten zelf dat deze motoren juist na 100000 km problemen kunnen krijgen. De garage heeft alleen de onderdelen in rekening gebracht, waarvoor wederom hulde!!! De eerste keer was het ook al hun schuld niet geweest. En nu dus ook niet.

Maar de moraal van dit verhaal. Je kunt dus grote problemen krijgen bij dit type motor. Dit is van origine een Isuzu motor, die was goed. Maar toen Opel zelf eraan heeft gesleuteld is het niet beter geworden. Als je het gevoel hebt dat de motor slap/traag/rauw draait: meteen stoppen en laten nakijken. Dit kan je een hoop ellende schelen. Ook als je het eerder omschreven tikken/brommen/ratelen hoort meteen stoppen.

PROBLEMEN

Motordefecten.
Mat name aan:
Tandwielen/assen bij de distrubutieriem.

Sorry voor eventuele schrijffouten. Was een heel verhaal.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.