Opel Corsa 1.4-16V Elegance (2001)

autoreview

Opel Corsa
Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa - interieurOpel Corsa - interieurOpel Corsa - interieur

Signalement

UitvoeringCorsa 1.4-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De auto heeft een prima wegligging en is niet bang voor een snelle bocht. Het onderstel kan minder goed overweg met dwarsrichels en slecht wegdek. De motor (66kw, 90pk) heeft ruim voldoende kracht om snel vooruit te kunnen zelfs vanuit een laag toerental. De combinatie motor/versnelingsbak lijkt gemaakt voor het nieuwe rijden: zowel bij 40 km/h in IV als 50 km/h in V is er voldoende koppel over om snel te accelereren.
Van binnen oogt de Corsa volwassen. Dit komt vooral door de royale uitrusting met lederen stuurwiel met radiobediening, middenarmsteun voor en hoofdsteunen achterin. De ruimte voor bestuurder en passagiers is prima in orde. Dit geldt ook voor de hoofdruimte achterin.
Het comfort is voldoende voor z’n klasse. De bestuurder heeft genoeg werkruimte. Alle bedieningsfuncties zitten goed onder handbereik maar de schakelaars van de raambediening in het bestuurdersportier zitten te dicht bij het lichaam.

Wanneer het stuur op de voor mij juiste hoogte wordt gezet dan blokkeert het mijn zicht op een deel van de snelheidsmeter.
Klimaatbeheersing met de handbediende airco is lastig: het is snel te koud of te warm.
De bagageruimte is (hoewel diep) vrij klein. Wanneer meerdere tassen een plek moeten vinden, moet al snel de achterbank worden gebruikt.
Het geluid van de geluidsinstallatie klinkt niet goed. Zonder bas klinkt het schel en met bas resoneren de speakers.
Het hoorbaar omklappen en soms schrapen van de ruitenwisser aan de bestuurderszijde doet afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.
De bekerhouders zitten op een lastige plek.

PROBLEMEN

De volgende problemen zijn er geweest tot 39.000 km.:
- Een kapotte remklauw veroorzaakte een piepend geluid.
- Een lamel van de één van de ventilatieopeningen zit los.
- De mat aan de bestuurderszijde is bij km. stand 39.000 versleten en de bevestigingen zijn beide kapot. Is toch normaal gebruikt.
- Tijdens de onderhoudsbeurt bij 52.000 km en APK-keuring zijn er twee nieuwe banden en nieuwe remblokken gemonteerd. En: eindelijk zijn de storende geluiden van schrapende ruitenwissers weg. Kwestie van de juiste monteur treffen?
- Bij lage buitenteperaturen kraakt het dashboard aan bestuurderszijde een beetje. Is (nog) niet hinderlijk.
- De al bij aanschaf aanwezige moeilijk inleggende achteruitversnelling is na opnieuw afstellen gebleven.

Eerder reed ik 42.000 km in een Corsa 1.2 16v Elegance (2001) die ik wegdeeg omdat ik vond dat de motor te weinig pit had. Hoewel ook die auto rondreed met schrapende ruitenwissers vind ik dat de kwaliteit van mijn huidige auto te wensen overlaat. Toch vind ik het (met die 90 pk motor) een fijne auto om in te rijden en een leuke wagen om te zien.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.