Opel Corsa 1.2-16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ietwat bezorgd over de mogelijkheden van deze 1.2 16v motor stapte ik van de snelle Clio in deze Corsa.
Ik moet zeggen dat valt 100% mee, de moter is weliswaar minder snel maar toch soepel, heeft een opvallend mooi geluid, is zuinig (1:15 bij sportieve rijstijl) en topt toch nog ruim 185km/h op de teller. Tot de 3000 toeren is er in "5" weinig te doen dus dan ff naar "4" ...of gewoon wachten. Een rotonde of scherpe bocht in "4"is overigens goed te doen. De moter loop echt prachtig rustig, maar boven de 4000 toeren met een mooie roffel.
Tot en met de 160km/h is er voldoende koppel/vermogen beschikbaar daarboven is het ff wachten tot de topsnelheid bereikt kan worden. Dus de 75pk in combinatie met een gewicht van 910kg valt zeker NIET tegen! Een sportieve rijstijl is zeer goed mogelijk (vooral tussen de 50 en 100km/h in "3" of "4") zonder de moter constant vol te hoeven belasten. Remmen vallen daarentegen wel een beetje tegen die hadden wat bijteriger gemogen, ik heb nu het gevoel dat ik te hard moet trappen om snel tot stilstand te kunnen komen.
Luxe? Tja dan had ik een andere uitvoering moeten kopen, naast de stuurbediening van radio, standaard goede speakers, een airbag, toerenteller, infodisplay en als optie AIRCO zit er niets noemenswaardig op of aan. Maar hoe vaak gebruik je nou die elektrische spiegelbediening....? ABS en CV zijn wel een gemis, maar wat wil je in deze (prijs)klasse, de Clio had dat overigens wel.
De elektronische stuurbekrachtiging is perfect, soepel bij inparkeren en lekker stug al vanaf 50km/h en zeker op hogere snelheid. De stoelen zijn breed en zit best goed, maar geven niet erg veel zijdelingse steun en dat is wel wennen. Schakelen gaat strefzeker maar je moet wel wat kracht gebruiken het is niet als bij een japanner. Van binnen vind ik de Corsa opvallend ruim, afwerking is goed en dashbord ziet er sober maar erg strak uit. Stoelbekleding...ik snap niet wie die suffe motieven bedenkt, maar het is wel een stevig stofje.
De degelijkheid met in het bijzondere de metallic lak (kleur: "star silver") is erg goed. Ik ben bij deze wagen niet zo bang voor steenslag en ook voor roest hoef je niet bang te zijn. Rammels en kraakjes zijn de wagen vreemd, alleen bij invereren over een hoge drempel hoor je een piepje van de stoelbevestiging. Wegligging is echt van deze tijd en gewoon goed, onderstel kan makkelijk meer vermogen aan.
Al met al zeer tevreden en met een jaar garantie van de Opel Dealer (het is een Opel Quality Car met bijbehorende garantie van de Gebr. Vullings in Tilburg) zit het allemaal wel goed.
Bij de dealer perfect geholpen en aflevering was zeer goed met een bloemetje en goede uitleg...ophalen duurde dan ook 1,5 uur.
Kortom: lage vaste lasten, laag verbruik, sportieve rijstijl mogelijk en een bijtijdse auto wat rijeigenschappen en kwaliteit betreft!
PROBLEMEN
Remschijven trillen heel licht bij stevig remmen op snelweg.
Verder is alles als nieuw, auto heeft bij aflevering 2 nieuwe voorbanden en een grote onderhoudsbeurt gehad dus verder geen technische problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren