Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk Cosmo (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.0 Turbo 90pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 162.000 km |
Nieuwe Corsa gearriveerd
Vandaag bij Auto Koenders in Breedenbroek langs geweest en daar mijn nieuwe Corsa bewonderd, afgelopen donderdag is hij gearriveerd. Volgende week waarschijnlijk de aflevering. Hij ziet er fantastisch uit, voorzien van allerlei gadgets, zoals Advanced Park Assist, dodehoekwaarschuwing, Opel-Eye (Traffic Sign Recognition, lane departure warning, Forward Collision Alert), Intellilink met DAB+, Bi-Xenon, Stoel- en stuurverwarming, ECC.... Etc.
Wordt vervolgd
Gebruikers review
- 1.300 km
Sinds een paar weken in bezit nu en 1300km op klok.
Het is een heel andere auto als mijn vorige Corsa Cosmo, maar ja dat was ook een diesel.
De nieuwe E is een hele verbetering, hij oogt veel mooier, zeker wat interieur betreft.
Het benzineverbruik valt mij 100% mee, op de boordcomputer 4.8L gemiddeld. En daar krijg ik nog wat van af.
Ik vermeld erbij dat ik erop rij, in de loop der jaren heb ik er een sport van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. In principe nooit sneller als 100 - 110 op de snelweg en als het maar even kan op de cruise control. De cruise control gebruik ik werkelijk bijna overal en altijd. Op tijd van het gas af, afremmen op de motor, etc.
De auto zit vol met gadgets, Park-assist (tot nu toe 1 keer gebruikt om te ervaren hoe dat is) is wel grappig maar duurt te lang. Dat kun jezelf veel sneller.
Ik heb het advanced Intellink pakket ook niet genomen vanwege het park-assist maar vanwege de dodehoek waarschuwing. Mooie optie is echt een meerwaarde vind ik. Lampje in de spiegel gaat precies branden op het moment dat de inhalende auto onzichtbaar voor je is. Daarnaast heb ik het veiligheidspakket genomen met lane departure warning, collision warning en verkeersborden lezer. Ook die opties doen netjes hun werk. Het is geen must have maar ze maken het leven een stuk gemakkelijker.
Stoel- en stuurverwarming, het verschil met de Corsa D is dat nu bijna het hele stuur warm wordt, terwijl dat in de D alleen de zijkanten betrof. Hoop dat het goed koud gaat worden komende winter.
Deze Corsa is mijn eerste auto met Bi-xenon verlichting, ook dat is een hele verbetering tov halogeen. Helder witlicht met automatische grootlicht sensor. Werkt perfect, hoe kunnen ze het maken.
Sturen doet de auto erg licht, misschien zelfs ietsje te licht. Kwestie van wennen denk ik. De 6-bak schakelt goed.
De voorstoelen vond ik in de Corsa D Cosmo net iets beter zitten dan in deze E. Ze zijn iets kleiner en harder en de zijdelingse steun is ook minder. Dat had beter gekund, zeker voor een Cosmo uitvoering.
Zoals ik al zei het interieur is er 100% op vooruitgegaan tov de D. Sterker nog het interieur is voor mij de doorslag geweest om weer een nieuwe Corsa te kopen.
Als het donker is, is alles mooi verlicht, de klokken helder wit en de knoppen rood. Niet meer dat lelijke okergeel van voorheen. De Cosmo heeft daarbij mooi rood ambiente verlichting in de deuren en het middenconsole. Erg mooi.
Het intellilink heeft een mooi groot scherm. Het Bringgo gebruik ik niet, heb een TOMTOM en dat bevalt prima, die blijf ik gebruiken. Ik gebruik wel de TUNEIN app, internet radio luisteren via mijn telefoon. Werkt tadeloos.
Tot slot vind ik het jammer dat de spring-back richtingaanwijzer handle (en idem voor de ruitenwissers) zoals die in de D zaten niet meer in de E zitten. Die vond ik ideaal. Een detail, kwestie van wennen.
Kortom mijn eerste indruk van de nieuwe Corsa is uitstekend.
The end
- 162.000 km
De Corsa nu 6.5jr in bezit en 162000km verder.
Het wordt tijd voor een andere, dus heb ik hem vandaag ingeruild. Nog niet fysiek dat gebeurt volgende week. Mn nieuwe auto wordt een Toyota Yaris hybrid full options.
Daarover later meer in een nieuwe rubriek.
De Corsa heeft mij in de afgelopen 6.5 jaar bijna overal probleemloos gebracht en deed dar ook nog eens heel erg zuinig. Ik zeg bijna omdat er wel wat hobbeltjes geweest zijn waarvan één grote hobbel. Bij circa 75000km begon hij ineens onregelmatig te lopen, slsof hij op 3 poten, oh nee dat deed hij altijd al😉, ik bedoel 2 poten. Stationair wild hij zelfs helemaal niet meer lopen. In de garage bleek dat hij geen compressie had op de 3e cilinder. Bij demontage bleek dat de zuiger en kleppen verbrand waren. Het bleek meer te zijn voorgekomen bij deze motoren aldus Opel. Eea waarschijnlijk door verkeerde olie. Ondanks dat de garantietermijn verstreken was, ging de reparatie op kosten van Opel.
Verder is er een wiellager vervangen hetgeen ik ook erg snel vond. Kmstand weet ik niet meer maar was onder de ton. Het merendeel van de auto's die ik gehad heb, heb ik ruim over de ton gereden. Nog nooit een wiellager kapot gereden. Dat vond Opel ook, waarmee ook dat wiellager voor rekening Opel ging. Chapeau voor deze service Opel, dat mag gezegd worden. Op gegeven moment rook ik een brandlucht, bleek kortsluiting in mn stoelverwarming te zijn. Gelukkig geen brand.
Dat waren de klachten op een rijtje.
Altijd met plezier in gereden en hij was erg zuinig. Bij kmstand 0 (bij aflevering dus) boordcomputer 1 gereset en nooit meer aangezeten. Nu bij 162000km staat hij op 4.6L op de 100km. Daar ben ik zeer content mee.
Waarom nu Toyota en geen Opel meer, Aangezien ik (nog) niet geheel elektrisch wil maar ook niet meer conventioneel moest het dus een hybride worden. En die heeft Opel niet in het B segment. Vandaar Toyota, die marktleider is op hybride gebied.
Maar de Opel Corsa krijgt van mij een vette voldoende.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Corsa

