Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)

autoreview

Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)
Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst78.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ophalen 1e auto

  • 74.500 km

Zoektocht naar mijn eerste auto:
Begin Mei begon mijn zoektocht naar mijn eerste auto. Ik had voor mijzelf een lijstje opgesteld wat ik graag wilde hebben in/op mijn auto, zo wou ik graag een goed aangeklede auto met een zuinige benzinemotor (met minimaal 100pk), mooi interieur en het liefst ook uitgevoerd met een sportpakket.

Uiteindelijk had ik een lijstje van vier verschillende modellen en ik heb met alle vier ook een proefrit gemaakt, hieronder ziet u hoe mijn lijstje eruitzag:
- Audi A1 1.4 (122pk-versie)
- Ford Fiesta 1.0 Ecoboost (140 pk-versie)
- Opel Corsa 1.0 Turbo (115 pk-versie)
- Volkswagen Polo 1.4 BlueGT (140 pk-versie)

Na de proefritten vielen er bij mij al twee auto’s af namelijk de Audi en de Ford. De A1 (uit 2011) viel af omdat ik het verbruik tijdens de proefrit erg vond tegenvallen en het interieur ook redelijk vond tegenvallen (zeker voor Audi begrippen.) Ook de Fiesta viel af, het interieur hiervan vond ik erg verouderd. Pluspunt van de Fiesta was toch wel de motor die met 140pk toch wel erg lekker was.

Na een hoop research te hebben gedaan (zowel op internet als bij een oud-collega die bij VW werkt) viel ook de Polo bij mij af, deze had vond ik iets te veel problemen op onder andere het motorische gebied.

Ophalen van mijn eerste auto:

Halverwege Augustus heb ik mijn eerste auto in ontvangst mogen nemen, een met veel opties uitgevoerde Opel Corsa 1.0 Turbo Cosmo uit 2015 met ongeveer 74.500km op de teller.

Ik ben uiteindelijk voor een Opel Corsa gegaan met OPC-line pakket. Hoewel de 5-deurs praktischer was ben ik toch voor een 3-deurs gegaan omdat ik dit simpelweg mooier vind en een 5-deurs met mijn 21 jaar (gelukkig 😊) nog niet nodig heb.

En ook omdat ik veel kilometers maak om op school te komen (150km per dag voornamelijk snelwegkilometers.) Met een fabrieksopgave van een gecombineerd verbruik van 1 op 20.4km per liter (4.9L/100km) zou dit zeker geen benzine slurper moeten zijn. Later hierover meer.

Wat voor mij ook meespeelde in de keus voor mijn eerste auto was dat ik graag een goed aangeklede auto wilde hebben. Dat is deze Corsa zeker hieronder een aantal opties die de vorige eigenaar heeft aangevinkt:
- Metallic Lak
- Lichtmetalen Bi-color velgen 17”
- Elektronische Climate Control
- Bi-Xenon koplampen
- OPC-Line pakket
- Interieur-pakket
- Cosmo+ pakket (verwarmbare voorstoelen, stuurwielverwarming en elektrisch schuif-/kanteldak)
- IntelliLink-pakket (7” scherm met touchscreen, dodehoek detector, achteruitrijcamera, DAB+ en park assist II)

Ook is de Opel Corsa voor mij een hele bekende auto zowel technisch, als om mee te rijden omdat ik 4 jaar lang als stagiair Technisch Specialist (monteur) stage heb gelopen bij een Opel-dealer.

  • 78.500 km

Inmiddels heb ik de auto alweer ruim een maand in bezit en heb ik er iets meer dan 3.000km mee gereden.

Waar in de eerste test van Autoweek wordt gepraat over de zitpositie die nooit echt optimaal is vind ik dit wel meevallen. Ik ben zelf 1.90 meter lang en kan een prima zitpositie aannemen, al moet ik zeggen dat je benen inderdaad weinig support hebben. Wel heb ik op dit moment een lijstje gemaakt met mijn voor- en nadelen:

Voordelen:
- Brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 18,5.) Het verbruik valt mij niet tegen. Het is weliswaar niet wat de fabriek opgeeft (gecombineerd verbruik van 1 liter op de 20.4 kilometer) maar valt niet tegen met een verbruik van 1 liter op de 18.5 kilometer.
- Redelijk vlot (voor een 3 cilinder.) Het betreft een 1.0 Turbo met 115pk, 170nm en een handgeschakelde versnellingsbak van 6 versnellingen. Voor een 3 cilinder is de auto redelijk snel.
- Stuurverwarming is ideaal. Nadeel van de stuurverwarming is alleen wel dat deze niet heel krachtig is en niet over het gehele stuur is.
- Dakraam erg aangenaam. Deze heb ik de afgelopen warme maand vaak open gehad, ook op de snelweg. Windgeruis is alleen op de snelweg met een snelheid van 130 km/h wel erg onaangenaam maar dit is op te lossen door de radio gewoon wat harder te zetten.

Nadelen:
- Stuiterig door het sportonderstel wat standaard was bij de 17 inch velgen. Op niet goed geasfalteerde wegen stuiter je alle kanten op (wat een geluk dat we in Nederland over het algemeen een goed wegdek hebben.)
- Direct sturen op lange afstanden. Op de snelweg vind ik de auto te direct sturen waardoor je op de snelweg veel aan het corrigeren bent.
- iPhone X op dit moment niet te verbinden via USB. Hierover ben ik op dit moment bezig met de Opel-dealer, als ik mijn telefoon probeer in te pluggen op het intellilink systeem krijg ik de melding dat de afspeelbron niet beschikbaar is. Dit is waarschijnlijk op te lossen met een software update (met de oudere iPhone 6S lukt dit overigens wel.)
- Lak zeer gevoelig voor steenslag. Ik ben zelf erg zuinig op mijn auto en zorg daarom altijd dat ik genoeg afstand houd. Dit helpt alleen niet veel want er blijft maar meer steenslag bijkomen. Dit herken ik ook nog van de nieuwere Opel modellen die bij mij op mijn stage binnenkwamen.
- Stoelverwarming heeft maar 1 stand. Het is of uit of standje sauna. Dit is overigens wel wat ik persoonlijk vind, mijn vriendin en zusje vinden het heerlijk om de stoelverwarming aan te hebben.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.