Opel Astra Stationwagon 1.6i-16V Pearl (2000)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6i-16V Pearl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst181.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ervaringen

De Astra moest dienst gaan doen als 'familieauto', een grote hond en de rest van de bagage moest makkelijk te vervoeren zijn. Ook de airco was een een must.

De ruimte in de auto is goed. De kofferbak is 1 van de ruimtste in zijn segment. De banken kunnen ook nog plat, dan heb je helemaal een zee aan ruimte!
Op de achterbank is de ruimte wat minder. Als de bestuurder groter als 1.85 is, dan kunnen mensen van dezelfde lengte niet heel fijn zitten op de achterbank. Een voordeel is wel dat de bijrijderstoel makkelijk wat centimeters naar voren kan, zodat lange mensen ook achterin wat meer ruimte hebben.

De motor is een 1.6 16v. Ik was op zoek naar een 1.8 16v of een 1.6 16v. Helaas werden de 1.8 modellen bijna niet aangeboden voor een redelijke prijs. De 100 pk die dit blok levert is zeker genoeg voor dagelijks gebruik. Snelwegritten zijn op snelheid heel goed te doen. Vanaf de 120 versneld de auto ook nog erg goed..jammer dat dit in NL niet mag.
Als de airco aanstaat merk je wel meteen dat er wat pk's zijn verdwenen. Vooral in lage versnellingen mis je dan wat vermogen.

Het uiterlijk is een beetje anoniem. Vooral de voorkant vind ik een beetje saai overkomen, maar een golf uit hetzelfde jaar ziet er ook niet echt 'spannend' uit. De koplampen verweren na verloop van tijd. De dealer raadt aan om imitatie koplampen te zoeken of op de sloop te kijken omdat originele erg prijzig zijn.

Het interieur is overzichtelijk en volledig. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, alleen de pookhoes slijt aan de bovenkant erg snel! Dit schijnt een kwaaltje van de Astra te zijn.

problemen

3 maanden na aanschaf begin ik een geluid te horen in de versnellingsbak. Aangezien ik de enige was die dit waarnam, ben ik toch nog een aantal weken doorgereden zonder dit te melden bij de garage. Het geluid werd toch erger en heb de garage gebeld waar de auto nog een aantal maanden Bovag-garantie had.
Na een bezoekje werd besloten een andere bak te zoeken en te monteren, waarschijnlijk was er een lager in de bak stuk.. Na 3 weken had ik de auto weer terug en er zijn geen geluiden meer waarneembaar.

In december 2008 werd bij de APK gemeld dat het stuurhuis lekte. Dit is geen afkeur, maar wel iets waarop gelet moet worden. Er werd ook een prijsopgave gemaakt: 1150 euro! Persoonlijk vind ik dit erg veel geld..

update 11-01-2010

  • 136.500 km

Afgelopen december was het weer tijd voor de APK en een beurt. Wederom ging de Astra naar de dealer. In een jaar tijd is er maar 4000 km met de Astra gereden, en dan niet alleen maar korte stukjes.
Eigenlijk was er niks stuk, toch kostte dit geintje me ruim 800 euro! De bedragen die Opel tegenwoordig rekent, staan niet in verhouding met wat je ervoor terugkrijgt.

-ik kreeg een telefoontje met de melding dat de ruitenwissers voor en achter slecht waren (zin 3 weken voor de apk vervangen)
-remvloeistof moest vervangen worden: bij vervanging de remcilinders kapot (nippel was vastgeroest)

Airco maakte een bromgeluid, ze hebben de airco gereinigd. Opnieuw vullen was geen garantie voor het verhelpen van de brom, kosten zouden wel ruim 170 euro zijn.. Ik heb dit maar laten zitten en ga in het voorjaar naar een aircospecialist.

Juli 2010:
Inmiddels heb ik de airco laten vullen bij iemand die er verstand van heeft en je niet alleen maar geld afhandig wil maken. De airco was wat leeg aan het raken en maakte daardoor het brommende geluid. De airco werkt na vullen weer perfect!

Ook is de pookhoes vervangen door een echt lederen. Deze is niet origineel Opel, maar wel van vele betere kwaliteit. Je ziet geen verschil, maar hij is een stuk degelijker en zal de auto denk ik overleven.

update 19-01-2011

  • 138.000 km

De Astra heeft weer een beurt en APK gehad in december. Ik heb de Astra niet meer aangeboden bij Opel Driessen ivm de zeer hoge kosten van het reguliere onderhoud. Dit keer is de hij naar een kleine garage gegaan die behoorlijk allround is.
Mijn aandachtspunten:
-vocht in de auto
-ruitenwissers klapperen over de voorruit

De Astra is goed gekeurd en de aandachtspunten zijn opgelost. De ruitenwissers zijn vervangen en gesteld(de oude lagen netjes verpakt in de auto), de interieurfilter is vervangen en de afwatering is doorgespoten. Hierbij kwam wel aan het licht dat de interieurfilter vorig jaar NIET vervangen was door de dealer terwijl deze wel op de bon stond!
Kosten voor de beurt+apk: €228,-
Naar mijn idee een hele nette prijs en goede service.

Problemen:
-De Astra blijft toch behoorlijk vochtig van binnen, de ramen beslaan snel maar met de airco zijn deze meteen weer vrij.
-De thermostaat is zeer waarschijnlijk overleden. De motor komt zeer langzaam op temperatuur en komt niet boven de 80c uit. Ik ga deze binnenkort zelf vervangen.

UPDATE:
De thermostaat was inderdaad kapot, deze heb ik vervangen en de bovengenoemde problemen zijn opgelost.

Update 25-03-2011

  • 140.000 km

Vorige week bleek de airco het niet meer te doen. Aangezien deze een jaar geleden is gevuld, leek het me sterk dat deze al weer leeg was. Dezelfde avond kon ik terecht bij mijn airco-man. Hij heeft de vorige keer fluor toegevoegd aan de vulling, zodat eventuele lekkages makkelijk op te sporen zijn. Binnen 2 minuten had hij het probleem gevonden: de airco condensor was lek. Door ophoping van vuil icm vocht was de condensor onderaan helemaal doorgerot.
De volgende dag heb ik een nieuwe condensor + droger gehaald en die heb ik dezelfde dag er nog in gezet. Inmiddels is de airco weer gevuld en hij blaast 0.1C bij de roosters! Laat de warme zomer maar komen!

Update 24-05-2011: druklager

  • 141.350 km

Vandaag heeft de Astra weer een dagje in de garage mogen doorbrengen. Helaas zaten hier ook de nodige kosten aan, want de druklager was kapot. Natuurlijk is ook meteen de koppeling vervangen. Kosten: bijna € 800

Ik hoorde al een paar maanden een raar geluid bij het intrappen van de koppeling. Het geluid werd steeds erger en na wat zoeken op internet dacht ik al dat het de druklager was. Bij de garage werd mij dit ook verteld. Jammer genoeg is het wel weer een duur grapje bij Opel, normaal gesproken kost een koppelingsset €200-€300, voor de Astra was deze ruim €200 duurder!

Hopelijk blijven de grote onkosten nu even weg..

udate 24-10-2011

  • 144.500 km

Zo, we hebben weer wat te melden over de Astra. Zoals bij bijna alle Astra G's, heeft ook die van mij last van een versleten linker claxonknopje op het stuur. Ik heb dus maar een andere (2de handse) gekocht, want een nieuwe airbag kost je een godsvermogen!

Over een paar weken mag hij weer gekeurd worden, tegelijkertijd krijgt hij ook een grote beurt en wordt de distributiriem etc vervangen. Hopelijk komt er verder niks bij..

Klachten heb ik niet gehad in het afgelopen half jaar. De Astra rijdt nog steeds goed, en met het vervangen van de thermostaat is hij ook zuiniger geworden.

update 13-10-2015

  • 171.000 km

Zo, dat is even geleden zeg! Nog steeds de Opel Astra in bezit, maar toch stiekem aan het kijken naar een andere auto. De Astra is inmiddels 15 jaar oud, en het kriebelt toch wel om iets anders te kopen.
De Astra:
De afgelopen tijd weinig problemen gehad, behalve dat de gemonteerde schijven en blokken aan de voorkant wat geluid maken bij het remmen. Als het koud is piepen ze, als het warm is maken ze een heel vreemd geluid. Toch bij de beurt maar eens naar laten kijken. Verder is de mat linksachter in de kofferbak nat na een bui. Tot op heden heb ik niet kunnen ontdekken wat hiervan de oorzaak is. De achterlampunits heb ik aangedraaid, maar dit was niet de oplossing..

De (aftermarket) radio die gemonteerd was, heeft het begeven. Ik wilde geen nieuwe aanschaffen omdat ik al aan het kijken ben naar een andere auto, dus heb ik een 2de handse gekocht via marktplaats. Binnen 5 minuten weer muziek in de auto, heerlijk!!

Waarschijnlijk wordt de opvolger geen Opel meer, maar een Ford Focus. Erg merkvast ben ik niet want ik ging van een VW Polo naar een Mazda 323F naar de Opel Astra. Over de Focus (3) hoor ik goeie dingen, eens kijken of ik er ook zo over ga denken.

Afscheid

  • 181.000 km

Komend weekend nemen we afscheid van de Astra. Na bijna 9 jaar in ons bezit te zijn geweest, gaat hij plaats maken voor een Ford Focus.

Het was niet altijd feest met de Astra, vooral de techniek was niet bulletproof. Er zijn veel dingen kapot gegaan en dus ook vervangen, maar we zijn er (bijna) altijd blij mee geweest. De looks vind ik nog steeds oke, wel een beetje gedateert maar dat mag na 16 jaar ook wel.

Nu gaat er een Ford Focus 3.1 komen, met veel meer opties dan de Astra had. Als ik wat ervaring heb met de Focus zal ik daar ook een review over schrijven.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.