Opel Astra 2.0 DTi-16V Njoy (2003)

autoreview

Opel Astra 2.0 DTi-16V Njoy (2003)

Signalement

UitvoeringAstra 2.0 DTi-16V Njoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf227.179 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf - Als nieuw?

  • 227.179 km

Heb deze auto gekocht doordat mijn vorige, eveneens Astra G met 1.7 DTI motor in Klokje Rond kwam met een uitslag die niet om over naar huis te schrijven was. KM stand was 340000 en wilde eigenlijk over de 4 ton maar heb er toch van af gezien.
Toen de video van Klokje Rond nog geen 1 dag op AutoWeek stond kreeg ik al een reactie van een autoweek lezeres. Ze had deze Astra na enkele weken over ivm. het feit dat ze een leaseauto kreeg.
Ze had al veel onderdelen vervangen aan de Astra in de afgelopen jaren, zoals de koppeling, dieselpomp, remmerij rondom, dynamo, airco pomp en condensor en nog een aantal dingen die kapot kunnen gaan. Dit klonk mij wel als muziek in de oren.
Ze vond het erg vervelend dat mijn Astra er zo slecht aan toe was en bood haar Astra te koop aan.
Na veel wikken en wegen dus maar op bezoek geweest en de auto bekeken. Dat zag er allemaal wel goed uit, alleen het rijden viel me tegen. Een collega met een Vectra 2.0 DTi heeft me later uitgelegd dat die van hem ook zo reed.
De 2.0 DTi voelt namelijk nauwelijks sneller aan dan de 1.7 DTi terwijl het wel 100 vs. 75 pk en 230 vs. 165 Nm is. Het komt waarschijnlijk doordat het gaspedaal van de 1.7 veel alerter reageert, als je het gas iets naar beneden drukt, trekt hij met al zijn kracht. De 2.0 trekt pas met al zijn kracht als je hem vol intrapt, als je hem iets dieper in trapt reageert hij erg rustig. Dit zorgt er wel voor dat je erg relaxed rijden kan.
Ander voordeel van de 2.0 tov. 1.7 is dat hij onderin de toeren, vanaf 1000 toeren in de 1 tm 4 prima oppakt, waar de 1.7 tot 1800 toeren een ijzingwekkende dreun liet horen. Ook hoger in de toeren blijft hij lekker doortrekken, waar de 1.7 het boven 3300 toeren het wel bekeken had.
De 2.0 schakelt ook soepeler en de koppeling werkt lichter, waarschijnijk omdat die net vervangen is. Al met al rijdt de 2.0 vele malen soepeler. Echter de 1.7 nodigde veel meer uit tot een vlotte rijstijl.

De verkoopster liet mij weten dat de Astra onder de motorkap, na alles wat ze er in geinvesteerd heeft, als nieuw is.

Nadat ik mijn Astra 1.7 DTi verkocht had aan een exporthandelaar voor een best redelijke prijs, heb ik de beste mevrouw gebeld om te melden dat de koop wel door kan gaan. Een weekend later heb ik hem samen met een vriend opgehaald uit het midden van het land.
Hij reed op de terugreis achter mij aan en door de portofoons die we hadden meegenomen meldde hij me al dat de gekochte astra best wel zwart pluimt. Bij volgas bij warme motor werd dit nog erger.
Eerst geen aandacht aan besteed, tot ik in het donker op de snelweg eens terugschakelde naar de 3 en ik een flinke dot gas gaf boven de 3500 toeren. Ik zag de koplampen van mijn achterligger nauwelijks meer. Na dit een aantal keer herhaald te hebben met flink doortrekken hoog in de toeren werd het al minder, uiteindelijk zag ik minimale mist achter mij bij stevig doortrekken. Schoon gebrand?

Afgelopen weekend even de bovenkant van de lucht inlaat los gehad en toen kon ik binnen in het inlaatspruitstuk kijken, dat zat vol met aangekoekte roet! Klusje voor komend voorjaar, als het wat mooier weer is, dus om de inlaat schoon te maken.
Als nieuw onder de motorkap? Niet helemaal!

Ervaringen

Het laatstgenoemde pluimen is langzaam zo goed als weg gegaan. Ik heb een flesje Forté Diesel treatment toegevoegd en na verloop van tijd is het beter geworden. De auto presteert ook mooier nu. Alleen stinkt die wel bij een koude start. Ik kan me er niet erg druk om maken op het heden.
Bij lange ritten begon ik wat last van mijn rug te krijgen, om dit tegen te gaan heb ik een middenarmsteun gemonteerd, dit helpt al een hele boel maar ik blijf er bij dat de bijrijdersstoel beter zit dat de bestuurdersstoel. Het is net alsof de bestuurderszitting wat is doorgezakt. Misschien binnenkort eens omwisselen.

Mits februari komt er, uit het niets, een steentje in mijn voorruit. Reparatie werd volledig vergoed door mijn WA+ verzekering. Top!

Bij de eerste proefrit hoorde ik al dat de stabilisatorstangen versleten waren. Deze heb ik eind februari zelf thuis vervangen.

UPDATE[19-08-2013- 265.000km]
Auto bevalt nog steeds uitstekend.

Heb in maart, toen ik even een paar weken werkloos was, mijn achter wielkasten aangepakt. Deze vertoonde aan de berm-kant wat roest. Heb het kaal geschuurd, in de rustyco gezet, geplamuurd en overgespoten met een spuitbusje originele lak van de dealer.
Komt goed uit, want nu staat de astra elke dag geparkeerd bij een zoutfabriek.

In mei heb ik hem een beurje gegeven bij de dealer. Nieuwe olie, twee zomerbanden geplaatst en preventief de retour diesel slangen vervangen, één had en beschadiging.

Omdat ik van plan was naar het oostblok op vakantie te gaan heb ik slotbouten geplaatst M12.

Begin juni begon de astra steeds minder goed te starten. Op een gegeven moment startte deze helemaal niet meer, volgende dag is de dealer langs gekomen een nieuwe accu geplaatst, daarna heb ik de laadstroom gecontroleerd en die bleek slechts 12,5 V te zijn. Aan de dynamo zelf was het wel 14 volt. Wat bleek nou, de dynamo maakt geen goed massa contanct met de accu. Heb dus maar even een kabeltje 5mm^2 gelegd van de carosserie naar het motorblok. Nu laad de accu wel goed op.

Vlak voor de vakantie de voorstoelen vervangen door tweedehands halflederen sportstoelen uit een Vectra B. Zit stukken beter, was de rugpijn ZAT.

Eind juni 2 weken op vakantie geweest in Oekraine, in totaal 6000 km gemaakt.
De astra heeft me positief verrast want ondanks de barre omstandigheden van enorm slechte wegen, vele remmen en optrekken en continu airco gebruik is de auto ons elke dag goed van dienst geweest. Alleen op de terugreis ging de airco kapot. Deze leeg laten halen, zat nog genoeg vloeistof in, vreemd. Bij laten vullen en werkt weer, werd goed koud en dat bleef zo.

Na de vakantie in Oekraine waren de lampjes van de ventilatorknoppen kapot gerammeld, deze heb ik vervangen, dat is nog een heel werk want de hele middenconsole moest er uit, daarom ook maar preventief de lampjes achter de boardcomputer vervangen.

Kosten

Hieronder een overzicht van de tot nu toe gemaakte kosten, op volgorde van KM-stand.

227.176 - 12-2012
Aanschaf
€2200,-

232.000 - 01-2013
Forté Fuel Diesel Conditioner + BTW
Bij Opel dealer Bolsward
€21,18

234.000 - 01-2013
Middenarmsteun (universeel en aftermarket) van KDS Tuning in Bochum.
Zelf gemonteerd.
€19,45

242.000 - 02-2013
Stabilisatorstangen voor L+R + 4 Moeren bij Opel dealer Bolsward, zelf gemonteerd - €65,68
2 Xenon look H7 lampjes bij Karwei, zelf gemonteerd - €8,-
2 SMD LED CANBUS 5W5 lampjes via Ebay, zelf te monteren - € 5,80

244.000 - 03-2013
Rustyco en plamuur van de Brezan - € 24
Noctura Blau en klarlack van Opel dealer Bolsward - 14,50

246.000 - 04-2013
Onderhoud: Olie, filter, diagnose verstuiverringen(in orde), retourdiesel slangen bij Opel dealer Bolsward - € 285

247.000 - 05-2013
Accu vervangen incl. thuis service + nieuwe ruitenwissers Opel dealer Bolsward - € 218

250.000 - 06-2013
Slotbouten M12x24 bij de Brezan - € 35
2 sportstoelen halfleder Vectra B - € 50

253.000 - 07-2013
Aircoinspectie bij Autotem Leeuwarden - € 20

264.000 - 08-2013
Airco leeghalen, afpersen en afvullen + 6 lampjes dashboard en boardcomputer bij Opel dealer Bolsward - € 110

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 675
 

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens