Opel Astra 2.0 Di-16V GL (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 2.0 Di-16V GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
Mijn Opel Astra
- 142.000 km
Toen ik twee jaar geleden op zo'n 100 km afstand van mijn woonhuis ging werken moest ik een betaalbare diesel aanschaffen. Mijn oog viel op deze Opel Astra met voor een diesel weinig kilometers (83.000). De auto is van de vreemdelingendienst van de politie geweest en daardoor was de gehele geschiedenis goed bekend. De auto had de laatste jaren weinig gereden en dat had wat nadelen. Zo bleek bij de ANWB keuring dat de remleidingen gangbaar gemaakt moesten worden en dat er een raar geluid in de turbo zat.
Afijn, turbo maar laten vervangen, a 700 euro, bleek het geluid nog niet weg. Uiteindelijk bracht de gewone multimerk garage uitkomst. Het was de kachelklep, en was heel normaal voor een Opel Astra. Nog wel even contact gehad met de ANWB maar die ontkennen natuurlijk alles en hebben in hun testrapport zichzelf ingedekt door te stellen; turbo moet nagekeken worden.
Dan over de auto. Ik was in het begin eigenlijk helemaal niet zo gecharmeerd van deze auto. Hij brengt me van A naar B en heeft me pas 1 keer in de steek gelaten (waterpomp). Daarnaast is hij extreem zuinig (1 op 18 op de snelweg). Daarmee was het wat mij betreft gedaan met de positieve kanten. Nu na anderhalf jaar ben ik aan mijn opeltje gaan wennen en moet toegeven dat het een bikkel is. De kilometers vreet hij makkelijk, al stap ik zelf gebroken uit na een uurtje filerijden. Wat een slechte stoelen. Het is waar dat deze auto niet zo heel snel is, maar dat vind ik alleen maar positief, blijft mijn rijstijl ook iets netter. (verder schakelde ik een keer terug naar 3 met 120km/u.... nou dat doe ik nooit meer, het leek wel nacht op de A12.) Overigens heeft de 2.0 DTi wel ontzettend veel trekkracht en rij 'ie daardoor zwaarbeladen eigenlijk nog lekkerder.
Problemen tot nu toe:
-vorige eigenaar (Politie Haaglanden) heeft reeds de luchtmassameter en de brandstofpomp vervangen waarmee gelijk de twee onontkombare euvels van de Astra zijn verholpen.
-Turbo is dus vervangen, terwijl dit niet nodig was, 700euro
-waterpomp ging laatst stuk, 250 euro
-nieuwe voorruit door steenslag (verzekerd)
-tig nieuwe lampjes in koplamp
-iedere twee weken een liter olie (maar dat is blijkbaar normaal)
Update bij 150.000km:
- 150.000 km
Autootje rijdt dapper door. Moet eerlijk toegeven dat ik niet zo goed ben voor een auto. Ik ben bijvoorbeeld heel lui met het onderhoud. Eigenlijk ga ik pas naar de garage als er iets mis is.
De auto heeft ondertussen 2 nieuwe voorbandjes maar heeft verder al 70.000km geen beurt gehad. Misschien toch maar eens wat aan doen. Aangezien ik iedere 2 weken een liter olie bij moet vullen zie ik dat eigenlijk als continu olie verversen het hele jaar door, dus zal ik binnenkort alleen de lucht- en brandstoffilter even vervangen.
Oja, bij de APK bleek 1 achterveer te zijn gebroken. Komt blijkbaar vaker voor. Kostte inkoop 70 euro!!! Dat was wel een beetje schrikken want voor m'n vorige auto kostte een complete schokdemper met veer hetzelfde.
Ik heb ondertussen besloten dat ik de astra door rij tot 2 ton, dat geeft me nog een klein jaartje om door te sparen voor mijn echte droomauto, een BMW 530d E39 touring...
Volgende week naar Frankrijk met de Astra, ik houd jullie op de hoogte.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra


Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Astra 1.8i-16V CDX (1999)

Kennismaken met de Opel Corsa B - Uit de Oude Doos

Opvolger Opel Grandland wordt elektrisch, komt in 2024

Zo zuinig is de Opel Astra (2015-2021) in de praktijk

Opel Zafira 2.2 automaat - 2001 - 510.241 km - Klokje Rond
