Nissan Sunny 1.4 L (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sunny 1.4 L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto nu bijna 4 jaar in bezit en heb nooit echte problemen met de auto gehad. Het is een fijne betrouwbare auto die altijd start en redelijke prestaties heeft.
De auto rijdt solide en geeft de indruk dat je in een grotere auto rijdt. Hij ligt stevig op de weg, stuurt fijn (ook zonder stuurbekrachtiging) hoewel het kennelijk lastig is de auto goed uit te lijnen. Eigenlijk heeft de auto altijd een stuurafwijking gehad, of nr. links of nr. rechts. Toen ik van dealer ben gaan veranderen (officiële en dure Nissan-dealer naar dichtbij gelegen kleine universele dealer) merkte ik na een grote beurt bij 165.000 km dat dit voor het eerst verholpen was en dit tot noch toe geen problemen heeft gegegeven. Misschien komt dat inmiddels ook door speling.
De vering vind ik wat stug, echt Japans. De stoelen zijn weinig comfortabel met vrijwel geen zijdelingse steun. Ze zien er na 200.000 km wel onversleten uit. Verder heeft de auto vrijwel geen rammeltjes en zitten al de materialen nog steeds degelijk in elkaar. Het schakelen in deze auto gaat zeer soepel en trefzeker. Wel soms problemen om hem in z"n één te krijgen.
Op de snelweg rijdt hij prettig, is hij opvallend stil en ligt ook boven de 140 km/uur stabiel op de weg. Wel mis ik wat trekkracht boven de 80 km/uur. Voor inhalen soms wat lastig. Ook valt op, eigenlijk vanaf het moment dat ik hem kocht, dat de motor soms bij optrekken in hogere snelheden (boven de 100 km/uur) hapert. Dit gebeurde aanvankelijk zeer zelden en was nauwelijks merkbaar maar lijkt de laatste tijd steeds meer de kop op te steken. Nu ook bij lagere snelheden. Het vreemde is dat het zeer wisselend voorkomt. Ik rijd zo enkele weken dat dit helemaal niet gebeurd en vervolgens een paar ritjes dat het echt vervelend wordt. Als de motor koud is heb ik er meestal geen last van en rijd hij het fijnst. De garage heeft naar de verdeelkap gekeken maar vond geen oorzaken voor dit euvel. Mogelijk dat de kleppen e.d. na 12 jaar minder goed afgesteld staan en speling de problemen veroorzaakt. Dit vormt voor mij wel de reden dat ik momenteel naar andere auto"s aan het kijken ben. Het probleem is alleen dat ik de auto niet weg wil doen omdat hij tot noch altijd erg goedkoop in het onderhoud is geweest en in principe nog best wat km"s moet kunnen rijden.
De auto rijdt verder zuinig, gemiddeld 7 l/100km. De tank zou 50 l groot moeten zijn, ik heb er nooit meer dan 36 l ingekregen. Dat betekent of een grote reserve of een kleinere tank. In ieder geval geeft dit geen problemen want met 35 l rij ik gemakkelijk 500 km.
De bagage ruimte is wat beperkt maar dankzij neerklapbare achterbank best redelijk groot te krijgen. Helaas kan de achterbank niet vlak platgelegd worden. Door de hatchback uitvoering kun je eigenlijk alles wel erin krijgen als het moet.
PROBLEMEN
- kapotte km-teller.
De Nissan-dealer stelde voor om een compleet nieuw dashboard te installeren a 500 euro. Ergens anders laten repareren voor 75 euro.
- ongelijk versleten achterbanden.
De Nissan-dealer stelde voor de achterschokbrekers te vervangen daar dit de oorzaak van de ongelijke slijtage zou zijn. Elders de schokbrekers laten testen, bleek in orde te zijn. Bij 150.000 km achterbanden vervangen, tot nu toe zonder problemen met schokbrekers.
-aanlopen van remschijf.
Tijdens vakantie in Spanje opgemerkt door vreemd geluid bij het remmen. Ter plaatse bij toeval een Nissan dealer gevonden en voor heel weinig pesso’s laten repareren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren