Nissan Skyline Gt-r (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Skyline Gt-r |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 0 km |
Skyline GT-R: een jongensdroom die uitkomt!
Hallo lezers,
Ik ben een zeer trotse bezitter van een Nissan Skyline GT-R (model R32) uit 1994. Deze heb ik in bezit sinds februari 2014. Een jongensdroom die uitkwam! De auto is in Nederland sinds 2009 en heeft al die tijd daarvoor zijn leven geleefd in Japan.
De auto had een km-stand van ca. 140.000 bij aanschaf. Ik weet niet precies hoeveel, maar dit kan ik zo traceren. Er zit namelijk een nieuwe tellerbak in die doorloopt tot 300 km/u. De standaard Japanse tellerbak loopt maar door tot 180 km/u, en vanuit de fabriek worden alle Japanse auto's ook begrensd op 180. Deze tellerbak heb ik nog liggen, maar de 300 km/u tellerbak zat er al in bij aanschaf van de auto. Daarop staat hij nu op ca. 46500 km. Het is gedocumenteerd bij welke km-stand deze nieuwe bak er in is gekomen, dus ik kan het zo checken. Als ik moet schatten: 160.000 echte km's nu. Maakt ook niet zo veel uit, maar dan snapt u waarom ik het niet precies weet.
Ook had de auto een vrij recent gereviseerde motor. In 2009 was de motor stuk gegaan.
Ik heb al erg veel beleefd met de auto tot nu toe. Veel ellende, maar ook veel plezier.
Ik kocht de auto in februari 2014. De auto is rechtsgestuurd, dus het was wel even wennen. Vragen hierover krijg ik echt heel vaak.
Een kilometer of 50 moet je rechts rijden voordat je echt 100% gewend bent. Schakelen was voor mij nooit echt een probleem, wellicht omdat ik linkshandig ben. Vervelender was de positie op de weg. U moet bewust veel meer naar rechts rijden op de weg, anders komt u zonder het door te hebben zo met de linkerhelft van de auto over de middenstreep heen. Altijd een beetje spannend wanneer ik iemand laat rijden die nog nooit eerder rechts heeft gereden.
Ik gebruikte hem bijna iedere dag. Bij aanschaf was de auto technisch 100% in orde, cosmetisch nog niet. Het was goed te zien dat de auto aan één kant over was gespoten. Ook lekte er water bij mijn rechterachterlicht naar binnen. Heeft dus een tikje gehad, in Japan al. Dit is niet zo netjes opgelost. Ook was de wielkastrand rechts helemaal rot, en nog op een klein plekje op het achterscherm boven het rechterachterlicht waren wat blaasjes.
Dus ik besloot de auto (bij aanschaf al) later dat jaar volledig aan te pakken. Kaalschuren dat ding, roest verwijderen en plaatwerk repareren en weer nieuwe frisse lak er op. Ook had de voorruit een flinke barst er in. Bij Carglass voor 75,- euro eigen risico een nieuwe ruit besteld met een levertijd van 2 maand. Ja, dat was te verwachten.
Rotte wielkastranden zijn bij deze auto echt het bekendste probleem. Voor de rest rot de carrosserie niet, de rest is namelijk van aluminium (motorkap, voorschermen, deuren, dak).
Ik heb een nieuw achterscherm op de kop getikt bij de Nissan dealer in Uithuizermeeden die toevallig een sloper had staan. Hier zijn stukken uit gehaald en in mijn achterscherm weer gezet.
Al met al was de auto uiteindelijk weer een plaatje, met prachtig zwarte Black Pearl Metallic lak, de originele kleur van deze auto. Die is overigens niet veel voorkomend (de auto uberhaupt niet), de meeste R32 Skylines zijn geleverd in donkergrijs, lichtgrijs, of vooral, wit.
Auto weer volledig roestvrij, de dorpels en de B stijlen zijn ook aangepakt. Er lekt geen water meer, auto is weer helemaal "recht" en zit weer proper in elkaar zoals het hoort.
Ik heb hem veel meegenomen naar verschillende evenementen. Niet te vaak, want een verbruik van 1 op 7 op de snelweg met 98 octaan benzine is wel wat prijzig. Ik gebruikte hem ook veel dagelijks het eerste en het tweede jaar.
De auto is een absolute sensatie om in te rijden. De auto heeft meesturende achterwielen (max. 5 graden) en een actief 4wd systeem. De auto heeft permanente achterwielaandrijving, totdat de 4wd computer vindt dat er kracht naar voren gebracht moet worden. Dan slaat mijn torque meter uit in de cluster tot een maximum van 50%. Het is een lijn 6 motor met twee turbo's. Standaard zogenaamd 280 pk - op de testbank doen ze eigenlijk meer. Dit omdat alle Japanse fabrikanten het zogeheten "Gentlemen's agreement" hebben afgesloten, waar ze elkaar beloofd hebben de auto's niet krachtiger te maken dan 280 pk. Als je de GT-R op de dyno zet, doet hij ongeveer 300 pk. Koop een turbodrukregelaar en je schroeft de druk zo een paar tienden omhoog zonder enkele problemen, tot maximaal 0,8 bar, en dan spuit hij al helemaal weg. Op die druk levert de auto ca. 340 pk. De GT-R draait standaard 0.6 bar turbodruk, als ik het goed heb.
De auto ligt als een blok op de weg en stuurt héél erg scherp. Ik heb een behoorlijk stug (niet standaard) onderstel, komen de rijeigenschappen ten goede, het comfort absoluut niet. Maar ik ben nog jong, ik kan het hebben :-) Als de auto goed heet is, kan ik spelen met het gaspedaal op het punt wanneer de turbo's beginnen te spoelen (ongeveer 3500 tpm). Dan produceert de auto toch knallen en vlammen uit de uitlaat! Moet je van houden. Ik vind het fantastisch.
In oktober 2015 gebeurde een klein drama. Ik had de auto laten voorbereiden om wat meer pk's te laten draaien. Ik wou hem op 1 bar turbodruk laten rijden, het maximum wat de standaard turbo's op verantwoorde manier kunnen doen. Daarvoor moet je eerst zorgen dat de auto meer benzine krijgt. Grotere injectoren er dus in laten zetten en een brandstofpomp laten monteren met een grotere capaciteit. Ook een andere ECU, die instelbaar is. De auto moet opnieuw afgesteld worden omdat er grotere injectoren in zitten. Dus ik heb een Haltech ECU gekocht, eigenlijk de Rolls Royce onder de ECU's. Ook even de kleppen laten stellen, deze hoorde je tikken. So far so good!
Dus de auto weggebracht naar de tuner waar hij afgesteld ging worden op de testbank. Hier ging het helemaal mis: er lag een vulring in de inlaat. Één turbo heeft deze opgezogen, en is stukgegaan. Vervolgens gaat de andere turbo stuk door overtoeren. En allemaal puin van één van de turbo's is in cilinders 4, 5 en 6 gekomen. Dat was balen; weet precies hoe mijn winter gespendeerd wordt. De motor reviseren...
Dat heb ik zo goed mogelijk gedaan/laten doen. Ik heb de grootst mogelijke turbo's gekocht, Garrett GT2860-5's. De hele motor opgebouwd met racelagers, en alles extra verstevigd om meer druk aan te kunnen. Ook een stalen koppakking.
Omdat de auto grotere turbo's heeft gekregen, MOEST hij opnieuw afgesteld worden. Dat is weer gebeurd.
Vandaag de dag draait de auto dus 1 bar druk, resulterend in 416 pk. Ik wil nog naar 1.2, dat zou ook al klaar kunnen zijn, maar de tuner kon de turbodrukregelaar niet naar 1.2 krijgen. Dat laat ik dus over een paar weken wel doen. Hoeft niet opnieuw afgesteld te worden. De auto heeft nu ongeveer 3000 km na de revisie gedraaid.
Na de revisie is het echt een enorme zuipschuit geworden. Ik heb nog geen beter verbruik kunnen halen dan 1 op 5,5. En hij is afgesteld op competition102! (1,80 de liter). Ik gebruik hem daarom alleen nog maar in het weekend. Door de weeks heb ik een BMW 320d.
Ik hoop dat jullie veel leesplezier hieruit kunnen halen en wellicht schrijf ik nog eens een stukje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.