Nissan Primera 2.0 Comfort (2002)

autoreview

Nissan Primera

Signalement

UitvoeringPrimera 2.0 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf47.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prim(er)a auto voor weinig geld

  • 82.000 km

Aanschaf
Onze vorige auto, een Mazda 626 uit 1996, moest bij een kilometerstand van 180.000 km een aardig duit aan onderhoud kosten en daarom besloten we in 2007 uit te kijken naar een andere wagen. Het budget was ongeveer € 6.500. Ik ben flink wezen zoeken, maar zoals gebruikelijk waren de wensen groter dan het budget. Totdat mijn schoonvader wees op de faillisementsveiling van een grote autodealer in de buurt.

De kijkdag was al geweest, dus op basis van de site van bva-autions en de site van de dealer die gelukkig nog online was, een keus gemaakt uit een aantal auto's. Uiteraard alle informatie op Autoweek opgezocht en toen gaan bieden via internet.

Ik had een aantal auto's op mijn verlanglijstje en daarvoor mijn maximum bod bepaald. Met drie computers online ben ik gaan bieden. Natuurlijk wel zorgen dat je niet de gelukkige eigenaar wordt van 2 auto's. Aan het eind van de rit was ik (uiteraard samen met mijn vrouw) de eigenaar van deze Nissan Primera voor het bedrag van € 6400 (inclusief veilingkosten). De auto werd voor een bedrag van € 12.800 aangeboden op de site van de failliete dealer. Ik had dus een koopje, maar het was natuurlijk wel een gok.

Onderhoud.
Of het een gok was, zou snel blijken. Omdat de APK verlopen was, moest ik zo snel mogelijk naar een garage en kwam bij een nissan-dealer in de buurt terecht. Een kleine beurt en een APK kosten me nog eens € 330. Daarvan was een bedrag van bijna € 200 weggelegd voor een schakelaar van de electrische raambediening. Verder mankeerde er nagenoeg niets aan de auto en de betreffende dealer was dan ook stomverbaasd toen ik hem de aanschafprijs van de auto vertelde.

Het verdere onderhoud laat ik door een kennis doen. Hij werkt als monteur bij een groot taxibedrijf en heeft dus alle spullen bij de hand. Ook handig is dat hij APK-keuringen mag doen. Voor rond de honderd euro is de auto gekeurd en heeft hij een grote beurt gehad.

Mankementen heeft de auto nog niet gehad. Het normale onderhoud tijdens de beurten en dat is het. Ik verwacht wel dat binnenkort de voorbanden vervangen moeten worden. Ik zal ze deze week eens opmeten.

De auto
Voor een gezin is het een lekkere ruime auto. Iedereen zit ruim. Ook degene die achter mij zit, want met mijn 1,92 meter zal dat niet in iedere auto lukken. Ook is de kofferbak ruim genoeg. Voor 2 weken Frankrijk kan alles in ieder geval mee, hoewel het wel passen en meten is. Maar dat zal bij iedereen wel hetzelfde zijn. De achterbanken zijn neerklapbaar, al verschijnt er dan alleen maar een gat ter grootte van 90 bij 40 centimeter waar spullen doorheen geschoven kunnen worden. Dat was in mijn vorige auto's beter geregeld. Het zal wel met de constructie van de auto te mnaken hebben.

Verder heeft de auto electrische ramen, automatische airco en zeker goede stoelen. Afgelopen zomer 1350 kilometer naar Zuid-Frankrijk gereden zonder een centje pijn. Het dashboard is van vrij harde materialen (met uitzondering van de bovenkant) maar goed, het blijft een auto uit 2002.

Rijden
Daar waar de Mazda 626 over de weg zoefde, soms dacht je dat je in een franse auto zat, voel je in deze auto nadrukkelijk dat je aan het autorijden bent. Dat was in het begin erg wennen. Hij is sportief geveerd en je hebt duidelijk het gevoel dat je de baas bent over de auto en dat is weer een groot pluspunt. Verder remt hij goed en reageert hij alert op het gaspedaal. Wel mis ik op de lange afstanden een cruisecontrol.

Het verbruik valt me iets tegen, gemiddeld 1 op 11. En deze winter 1 op 8. Wat weer opvalt is dat ik naar Frankrijk 1 op 15,5 reed. Natuurlijk was dat veel snelweg, maar ik reed dan ook meestal 140 km/u.

Samengevat
Alles bij elkaar een prima gezinsauto die goed rijdt. Alles zit er op en er aan en voor dat geld heb ik geen klagen. Nadeel van het kopen via een veiling is natuurlijk dat je geen proefrit kan maken of keuze kan maken in opties. Verder is bij een veiling het risico aanwezig dat je een kat in de zak koopt, maar daar staat de lage aanschafprijs weer tegenover.

Update 29 april 2010
Vorige week even bij Hulst Banden in Urk geweest (prima service en niet duur)en de banden na laten kijken. Drie banden en de reserveband waren aan vervanging toe. De band rechtsachter kon nog, dus die is gedegradeerd tot reserveband en daarna alle banden rondom laten vervangen. Het zat er aan te komen. Toen ik de auto kocht zaten de oude banden er al om en ik heb er zelf nog 40.000 kilometer bij gereden. Trouwens de oude panden waren Pirelli's en ik vond de auto al erg sportief geveerd. Dat bleek dus grotendeels aan de banden te liggen. Dat waren zeg maar sportieve banden met een stugge wang. Er liggen nu Tyfoons onder en dat rijdt comfortabeler.

Update september 2010
Deze zomer naar Kroatïe gereden (ongeveer 1700 kilometer) en vooraf de auto laten keuren en een grote beurt gegeven. EIgenlijk geen bijzonderheden. Allen nieuwe remblokjes. Tijdens de rit en ons verblijf in Kroatïe geen problemen gehad. Alleen klappert de wielophanging. Daar heb ik naar laten kijken, maar alles zat nog goed in elkaar. Zelf vermoed ik dat het door de droogte komt. De weken voor onze vakantie was het erg droog in Nederland en Kroatïe was natuurlijk ook erg warm. Nu we in Nederland zijn en al een paar weken regen hebben, klappert er niets meer.

Update juni 2012
Na 5 jaar trouwe dienst hebben we afscheid genomen van de Nissan Primera. Hij was 10 jaar en de kilometerstand bedroeg 107.000. De auto reed nog als een zonnetje, maar onze kinderen worden groter en kunnen niet meer goed achterin de auto zitten. Vooral degene die achter mij zit heeft pech, ik ben 1,92 meter lang en zet de stoel dus in de vertste stand. Verder hebben we soms een pleegkind en dan wordt het helemaal krap acherin.

We waren dus al een tijdje op zoek naar een MPV met 3 echte stoelen achterin. Na veel zoeken, testrapporten lezen en auto's bekijken is de keus gevallen op een Ford S-Max van 3 jaar oud met 94.000 op de teller. De Nissan is voor een goede prijs ingeruild en dus gaan we vanaf nu op pad met de S-Max. Hiervoor ga ik een nieuwe review schrijven.

Conclusie.
De Primera heeft 5 jaar dienst bij ons gedaan en we reden gemiddeld 12.000 kilometer per jaar. Vooral de reis op en neer naar Kroatië is voor een auto een echte beproeving. Maar alles verliep altijd zonder problemen. Wat onderhoud betreft zijn er eigenlijk nooit bijzondere dingen voorgevallen. Ieder jaar een beurt en bij vermoeden van problemen meteen naar de garage en niet door blijven rijden. Vaak waren het dan kleine dingen. Het gemiddelde verbuik was 1 op 11. Op de lange afstanden (bv. naar Kroatië) was het verbuik 1 op 15. Ik hoop dat iemand anders nog veel plezier gaat beleven aan de Nissan Primera.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.