Nissan Micra 1.2 65pk ELLE (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Micra 1.2 65pk ELLE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 41.000 km |
Crisisauto?
- 23.500 km
Ik word gek van het negatieve gepraat over de crisis... Dus eigenlijk is de titel die ik gebruik vragen om problemen. Maar goed, humor helpt om dingen te relativeren nietwaar? En het is wel een toepasselijke titel omdat ik twee jaar geleden, net na aanschaf van deze Nissan Micra voor mijn vrouw, besloot dat het maar eens afgelopen moest zijn met de hoge bijtelling van mijn leaseauto.
Op dat moment was dat een leuk aangeklede Audi A6 met een cataloguswaarde van meer dan 50K. Met een belastingpercentage van 52% (inderdaad, ik ben niet zielig) in het achterhoofd en het feit dat ik prive eigenlijk verdraaid weinig kilometers maakte ging ik opeens nuchter rekenen. Nog nooit gedaan in de 16 jaar dat ik zakelijk rijd. Want inderdaad... het blijft relatief weinig geld per maand voor het rijden van zo'n puike auto. Maar... als je zoals ik/wij maar 8.000 km prive rijdt dan heb je het wel over een km prijs van meer dan 80 cent! Da's erg veel. Als het dan ook nog eens zo is dat je het grootste deel daarvan in de stad plus een straal van 25 km om die stad heen rijdt dan ga je denken: wat nou als we die kilometers met ons gezinnetje in de splinternieuwe Micra gaan rijden? Inderdaad... je moet een administratie bijhouden. Niet leuk. Maar ik doe het dus heel gediscipineerd eens in de twee weken. Ik rij mijn leaseauto ook echt niet prive. Ik ken de verhalen over sjoemelen. Maar ik heb geen zin in een boete. Dus prive is prive, zakelijk is zakelijk. Wel zo duidelijk. Als ik een lange priverit moet maken en het kan niet met de Micra dan leen ik een auto of ik huur er eentje. We zijn dit jaar met vakantie gegaan met een camper. Ook hartstikke leuk.
Het idee om de Micra als gezinsauto te gaan gebruiken daar kwam ik dus op toen ik er achter kwam (jaja... ik kom eindelijk aan mijn review toe) dat zo'n autootje eigenlijk alles in zich heeft wat je zoekt in een auto. Nou ja... bijna alles dan. Hij is comfortabel (op korte tot middellange afstanden), super wendbaar (parkeren, no problem sir!), zuinig (gemiddeld een op 15 a 16), heeft alle standaard luxe (centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrische ramen voor, airco, radio/CD met lekkere sound) en last but not least: je hebt ECHT lol in dat ding omdat het zo leuk en goed rijdt. Dus 2 maanden na aanschaf dacht ik: we gaan het gewoon proberen. Op dat moment met twee dochters van respectievelijk 5 en 8 jaar oud. Die kunnen dus nog makkelijk achterin. Ik dacht: dat ga ik nooit volhouden natuurlijk. Een luxe A6 laten staan voor zo'n auto. Maar inmiddels, bijna 2 jaar verder stel ik vast dat het prima is gegaan. En volgend jaar ga ik het weer doen. Per jaar bespaar ik zo'n 3.500 Euro. Kun je mooi van op vakantie. En we vinden het knalgezellig in de Micra.
Zijn er dan geen nadelen? Natuurlijk wel. Eerlijk is eerlijk: een retourtje Plopsaland in Zuid Belgie is best te doen maar met mijn 1.96 meter word ik niet echt vrolijk in de stoeltjes van de Micra (die verder best ok zitten overigens). Maar je rijdt wel gewoon 130km/uur. Geen probleem. En je komt er. Met een gratis Navi van HEMA verzekeringen haha. Da's wat anders dan een geintegreerd MMI gestuurd NAVI uit mijn A6. Andere nadelen: de ruimte. Het gaat 9 van de 10 keer prima (ook met een derde persoon(tje) op de achterbank, de kofferbak is voldoende groot voor de wekelijikse boodschappen (dat zie je wel eens anders in deze klasse, de C1 viel daarom af bij ons). Maar als je op vakantie gaat dan passen de koffers er natuurlijk niet in richting Schiphol. Dus voor die keren leen ik de S-Max van mijn schoonvader of een keertje prive km schrijven kan natuurlijk ook (je hebt er 500 per jaar).
Dan het rijden in de Nissan Micra: ik heb er eigenlijk al het een en ander over gezegd in mijn korte (!) intro. Het ding rijdt heel erg goed met zijn 1.2 65km blokje. Motortje van niks natuurlijk. Maar hij komt er prima mee vooruit, zeker in stadsverkeer. Het koppel van 100Nm komt bij een voor een benzinemotortje niet al te hoog toerental beschikbaar. Dus je kunt doordat hij redelijk soepel is vlot opschakelen. Ik rijd in de bebouwde kom regelmatig in de vijfde versnelling. Dat zegt genoeg denk ik. Door dit karakter is hij in die bebouwde kom en op provinciale wegen ook aangenaam stil. Het geluid is ook prettig. Dat verandert als je de snelweg op gaat. De overbrengingsverhoudingen van het versnellingesbakje zijn dusdanig dat hij al snel veel toeren maakt. Op de snelweg ga je voor de hogere snelheden richting de 4.000 toeren per minuut. En dat hoor je echt wel. Rond 100 km cruisen is hij keurig stil. Daarboven ga je de motor goed horen zonder dat het nou ook weer echt irritant is. En het grappige is, maar dat zie je bij vrijwel iedere auto, boven een bepaald toerental loopt de motor weer mooier. Ik rij op lange afstanden met zo'n 130 km en dan loopt hij best mooi. Muziekje erbij en niks aan de hand. De radio past ook nog eens automatisch het volume aan aan de snelheid cq het rumour. Top! En zuinig is hij dus ook vertelde ik al. Qua schakelen heb ik wel wat kritiek: dat verloopt volgens een nogal hakerig patroon. Je went er aan, maar dat zou beter moeten vind ik.
Verder wordt het rijden aangenaam door de lichte maar nauwkeurige besturing. Echt zalig, zeker in de stad, maar niet te vaag op de snelweg. En je zit wat hoger dus je hebt prima uitzicht. Tot slot heb je ook nog eens relatief veel zicht door het vele glas rondom. Het voelt een beetje zoals de oude Mini: je auto zit om je heen als een jas. Hij is natuurlijk ook heel klein maar vooral als je autorijden niet geweldig vindt en een auto al snel groot (zoals mijn vrouw) voelt dat heel prettig aan. Je hebt het gevoel dat je het allemaal onder controle hebt. Wat ook het geval is.
Qua looks, smaken verschillen, vind ik het ontwerp nog steeds super. Het was dus (en is in feite) de auto van mijn vrouw en die was er gelijk verliefd op. Zeker in licht babyblauw zoals wij hem hebben besteld. Hij heeft een beetje het bolletjes uiterlijk van de Fiat 500. Met zijn grappige kikkerogen die heel leuk oplichten in het donker en van binnenuit te zien zijn (de bovenkant dan). Het minst geslaagd vind ik misschien nog wel de achterkant. Die oogt wat anoniem. Binnenin tref je een leuk/mooi dashboard dat er ook (voor dit geld) relatief hoogwaardig uitziet. Dat komt door de bekleding met een soort materiaal dat lijkt op carbon. De deuren zijn duidelijk goedkoper afgewerkt maar kunnen ermee door. Een stoere stof zit op de stoelen. Echter: die stof is wel relatief kwetsbaar en dus niet zo stoer als hij eruit ziet. Je ziet hem toch wel slijten na 2 jaar en dat is te snel. Maar goed, met kinderen gaat het relatief sneller. Maar het is een verbeterpunt. Het dashboard wordt verfraaid met de witte "bakeliet lookalike" retroknoppen (denk ook weer aan de Fiat 500) waarbij ook de radio heel fraai dezelfde knopjes heeft. De airco doet zijn werk uitstekend en ook belangrijke zaken als ontwaseming van de ruiten gaat verbazingwekkend goed en snel. Het klepje dat in het dashboard zit waar je handig CD's achter kunt laten verdwijnen is helaas dan weer net te fragiel net als de klep van het handschoenenkastje.
Onderhoud en kosten? Lachen gewoon. Hij heeft onlangs zijn eerste beurt gehad. Dat is dan 137.50 Euro meneer! Verder niks gehad. Benzine erin en rijden. Belasting en verzekering is natuurlijk ook drie keer niks...
Al met al een uitstekende auto. In ieder geval als tweede auto. Ik weet dat ik een grote uitzondering ben door hem als prive auto te gebruiken. Maar het feit dat ik dat al twee jaar doe geeft toch aan hoe goed deze "boodschappenauto" het doet. Mijn oudste dochter is inmiddels 10 jaar en wordt langer en langer. Dus we zullen een keer moeten upgraden. Alleen mijn vrouw houdt absoluut niet van grote auto's. Ze vindt deze in feite groot genoeg. Maar opschalen naar formaat Nissan Note of bijvoorbeeld de prachtige nieuwe Citroen C3 Picasso is een optie. Die zijn meer dan groot genoeg.
En elk "nadeel" heeft zijn voordeel. Ik ben op zoek naar een nieuwe leaseauto. En daarin word ik dus NIET beperkt door allerlei praktische zaken als ruimte. Dus... een auto als de schitterende Renault Laguna Coupe behoort tot de mogelijkheden! Life is wonderful...
Stil going strong...
- 41.000 km
Nooit gedacht dat we deze Nissan zo lang zouden rijden. Inmiddels dus 4 en een half jaar, een half jaar na zijn eerste APK. Totaal onderhoud na twee beurtjes is nog geen drie honderd Euro. Ongelooflijk! En auto geeft geen krimp. Enige wat ik snel vind slijten is de bekleding van de auto. Maar daar zijn in een later stadium hoesjes voor. Inmiddels is er een nieuw model uit. Nette auto maar ik vind hem niet meer karakteristiek zoals ons model met de kikkeroogjes. Jammer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.