Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Nissan
  • Almera Tino

Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)

autoreview

4
Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)
Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAlmera Tino 1.8 Ambience
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst116.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 116.000 km
  • 20 november 2012

Ben benieuwd naar de betrouwbaarheid, reden waarom ik deze keer een Nissan heb gekozen. Vooral mijn vorige Xsara liet veel kleine steekjes vallen; toen ik op een dag de handgreep van de linker voordeur los in mijn hand hield (simpelweg afgebroken) besloot ik de volgende keer geen Franse auto meer te nemen, al moet gezegd dat ze verder heerlijk rijden en ik er ook nooit mee stil ben komen te staan.

bevindingen Nissan Tino;

-comfortabel geveerd en toch voldoende stug om er vlot mee te sturen. Ligt strak op de weg en geeft veilig gevoel. Ga je erg snel de bocht door dan wil de auto wel wat hangen maar blijft goed sturen.

-motor draait heel rustig door maximaal koppel bij laag toerental, wel wat rumoer bij stevig optrekken.

-geen olieverbruik, modellen (1.8 motor) tot april 2003 met zwart kleppendeksel hebben daar geen last van, dus daar heb je geen omkijken naar. Modellen met zilverkleurig kleppendeksel (ontwikkeld i.s.m. Renault) beginnen na de 100.000 km erg veel olie te gebruiken.

-simpele bediening; in de latere versies vanaf 2003 zit er een boardcomputer in waarbij je zelfs de ventilatorstand via een menu moet regelen...geef mij maar gewoon een draaiknop.

-stoelen zijn veel harder dan ik gewend ben van mijn vorige Franse auto's (Peugeot 305 break, Citroen Xsara break), maar geven goede steun en na een lange rit geen last van vermoeide rug. Stoelen achterin zitten ook prima en voelen niet smal aan.

-verbruik schommelt in november van 1:11 tot 1:13, wellicht iets beter in de zomer? Is wel de zuinigste in vergelijking met soortgelijke mpv's van de andere merken. Zuiniger zou fijn zijn maar geen slechte cijfers voor deze grootte/ gewicht combinatie.

-brandstofpomp in benzinetank (achter) geeft soms een vrij harde fluit(/zoem)toon, die alleen opvalt bij stationair draaien. Ben er al aan gewend geraakt maar zou op termijn de pomp kunnen vervangen (kost gebruikt rond de 50 euro, nieuw 230 euro).

Heb de auto na aanschaf bij een Nissan dealer gebracht omdat ik niet wist waar de fluittoon vandaan kwam. Volgens de dealer lag het aan een lekke aansluiting tussen achterpot en middenpijp. Ook constateerden ze versleten achterste remschijven (groeven) en een kapotte katalysator (storingslampje brandde en uitlezing gaf een foutmelding bij stationair draaien). Kosten voor reparatie zouden neerkomen op 1.800 Euro!!!

Besloten niets te laten uitvoeren en ben gelukkig naar een andere garage gegaan voor een second opinion;

De werking van een katalysator wordt voor de APK alleen getest met belasting van de motor (niet stationair), en dan bleek de katalysator gewoon te functioneren. Het storingslampje is inmiddels ook allang weer uitgegaan. Een nieuwe katalysator (origineel Nissan) had me bij de Nissan dealer 900 Euro gekost!

Remschijven vertonen idd wat groefjes maar komen met gemak door de APK dus waar hebben we het over? Versleten? Merk er niets van...

De achterpot heb ik voor de zekerheid toch vervangen (incl. aansluiting) maar de fluittoon bleef en bleek bij nader inzien dus bij de benzinepomp vandaan te komen.

Kortom; had ik alle reparaties bij de Nissan dealer laten uitvoeren dan was ik een hoop poen kwijtgeraakt zonder dat de klacht waarvoor ik hem had gebracht zou zijn aangepakt. Ga er dus niet meer heen, misschien wel naar andere Nissan dealer in de buurt.

Banden die eronder zaten bij aankoop waren voor twee Flamingo's en achter twee Blackstone cd1000's. Dit zijn budgetbanden met hetzelfde profiel dus ik neem aan dat de naam Flamingo in Blackstone is veranderd, wat in elk geval minder budget klinkt! Deze banden reden ook echt als budgetbanden; de auto zwabberde er flink op los. Heb er al na een week Goodyear Vector4seasons op gezet en dat was een wereld van verschil.

Om iets zinnigs te schrijven over de betrouwbaarheid zal ik 'm langer moeten rijden maar voor nu functioneert alles prima en rijdt de auto probleemloos.


Update 12-01-2013, 119.000 km:

Bij 117.000 km vielen de klokken (allemaal) tijdens het rijden herhaaldelijk uit. De auto bleef gewoon prima rijden maar alle tellers stonden dan een tijd lang op 0 voordat ze weer begonnen te werken. Je hebt dan dus even geen idee hoe hard je rijdt. Dit is een aantal ritten gebeurd, waarna ik het probleem heb opgelost door de accu te ontkoppelen en opnieuw aan te sluiten. Is sindsdien niet meer voorgekomen.

Vind de auto bij korte bochtjes toch te ver overhangen, je moet je echt schrap zetten in je stoel, tenzij je bijna alle snelheid eruit haalt. Bij wat belading ligt de auto echter veel stabieler en verdwijnt de neiging te rollen nagenoeg. We hebben maar 1 kindje van 20 kilo dus dat drukt niet echt op de achtervering. Om niet met een bijna lege auto te rijden heb ik dan maar 40 kilo ballast in de kofferbak gelegd (laag en vlak) en nu gaat het ronden van bochtjes veel comfortabeler en sneller. Het klinkt als weinig, 40 kilo, maar het effect op het weggedrag is heel duidelijk merkbaar. Kan ik iedereen aanraden die niet altijd met achterpassagiers rondrijdt.

Verbruik nu in hartje winter 1:11,5 met best veel stadsritten. Ben nog prima tevreden.


update 04-07-2013, 126.000 km:

De kilometers vliegen er probleemloos doorheen. Het enige dat ik heb moeten vervangen tot nu is een lampje in een koplamp.

Heb wel behoorlijke blikschade doordat het portier van een geparkeerde auto plots werd opengegooid bij langsrijden (bumper, voorscherm, passagiersdeur). Heb al naar alternatieve auto's gekeken maar deze combinatie van betrouwbaarheid, ruimte, flexibiliteit en rij-eigenschappen én dat alles voor rond de 3.000 euro is toch heel moeilijk te vinden in een ander type/ merk, terwijl er toch zat voor dat bedrag te koop staat.

Een even oude Primera station met eenzelfde type motor komt in de buurt. Die rijdt weliswaar net iets strakker (lager zwaartepunt, minder overhellen) maar mist toch de lekker hoge zit en heeft een wel erg zakelijk (saai) interieur. Ben daarom sterk geneigd de Tino te laten uitdeuken en er lekker mee door te rijden.

Wat ik het meeste zou missen aan een Tino:

-De probleemloze, zeer soepele bediening van alles wat er maar aan beweegt. Koppeling, hendels, het sturen zelf, het remmen; alles gaat met een aangename vanzelfsprekendheid.

-De hogere zit en het bijbehorende overzicht rondom.

-De uitstraling van het interieur, het is gewoon een prettige ruimte om in te vertoeven. Het dashboard vind ik heel knap vormgegeven, het is origineel, allesbehalve saai en ziet er toch ook weer niet overdreven uit.

Wat ik minder zou missen;

-de ietwat beperkte zijdelingse steun van de stoelen in combinatie met het wat sterker overhellen. Het voelt tegenstrijdig om in zo'n zware auto nog ballast te moeten gebruiken om hem comfortabel door de bocht te krijgen.

Het is me na een korte proefrit met een Primera wel duidelijk geworden dat de Primera een echte rijdersauto is, maar of dat opweegt tegen al het praktische nut van een Tino? Keuzes...


update 10-07-2013

De Tino blijft! Het beetje overhellen neem ik voor lief, het is het enige kleine minpuntje aan deze auto maar voor een MPV valt het eigenlijk reuze mee. Vergeleken met een Primera voelt 'ie wat logger aan maar kwalitatief (lak, bediening, uitrusting) vind ik de Tino beter en doordachter.

Heb ook een rekensommetje gemaakt voor het verbruik; op jaarbasis verbruik ik ongeveer 200 euro meer benzine (1:12) dan ik gewend ben met mijn eerdere Franse breaks (1:14). Weet zeker dat ik die kosten dubbel en dwars ga terugverdienen met de besparing op onderhoudskosten.

Update 25-07-2013

De tino is mooi opgeknapt en heb 'm meteen voor de APK laten keuren. De lijst aan werkzaamheden was kort;

-remblokjes achter vervangen
-lampje kentekenverlichting vervangen

Niet slecht voor een auto van 12 jaar oud, en met die betrouwbaarheid zit het ook bij de onze klaarblijkelijk wel goed. Top!

Update 27-10-2013

Flinke rit naar Frankrijk en terug gemaakt. De stoelen zitten ook na 5 uurtjes rijden prima, geen vermoeide rug e.d.

Wat opvalt is dat de auto niet heel veel meer verbruikt als je met flinke snelheid rijdt. Mijn verbruiksrecord ligt op 1:13,5 (gezonde mix stads/snelweg km's) met erg voorzichtig rijden, en was nu 1:12,5 met lekker doorrijden (130,140 km/h). Da's toch niet slecht voor zo'n zwaar en hoog model.

Bij 150 km/h valt het motorgeluid nog best mee en rijdt de auto niet minder stabiel. Al met al een fijne reisgenoot voor vele km's snelweg.


Update 135000 km

Heb voor het eerst eens super (octaangetal 98) getankt. Dit wordt aangeraden in de manual. Wat een verschil! De motor draait rustiger, stiller, hij trekt sneller op en de auto geeft gewoon een veel kwiekere, efficientere indruk en verbruikt nog iets minder ook.

Ben wat gaan googlen over de zin en onzin van ron98 benzine, en voor de leanburn motor in deze Nissan heeft het dus zeker wel zin. De motor is uitgerust met klopsensoren en past het onstekingsmoment aan aan de klopvastheid van de brandstof. Bij ron95 benzine gebruikt de motor gewoon niet z'n volle kracht omdat anders het gevaar bestaat van pingelen. Bij ron98 wordt de druk in de cilinders verder opgevoerd alvorens de bougies vonken, waardoor de motor een hoger vermogen levert en dus wat zuiniger rijdt ook. Tenzij je al het vermogen gebruikt om sneller vooruit te komen.Jammer dat de tankbeurten iets duurder zijn maar voor mij geen euro95 meer. 't Kan geen kwaad om ron95 te gebruiken maar met ron98 lijkt het wel een andere motor! Over de exacte brandstofbesparing kan ik nog niets schrijven.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Nissan Almera Tino? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Almera Tino
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Nissan Almera Tino 1.8 Elegance

    Nissan Almera Tino 1.8 Elegance

    • 2003
    • 167.927 km

    € 1.475

    Nissan Almera Tino 1.8 TINO NW APK, WERKENDE AIRCO, HALF VOLLE TANK

    Nissan Almera Tino 1.8 TINO NW APK, WERKENDE AIRCO, HALF VOLLE TANK

    • 2003
    • 283.152 km

    € 950

    Nissan Almera Tino 1.8

    Nissan Almera Tino 1.8

    • 2002
    • 63.071 km

    € 2.950

Meer Nissan Almera Tino occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Almera Tino specificaties
  • Nissan Almera Tino occasions
  • Nissan Almera Tino video's
Advies en informatie
  • Nissan Almera Tino tests
  • Nissan Almera Tino gebruikersreviews
  • Nissan Almera Tino index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer
 

Nissan Almera Tino reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 2.0 Elegance CVT (2003)

    Nissan Almera Tino 2.0 Elegance CVT (2003)

    2
    • 6 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Luxury (2002)

    Nissan Almera Tino 1.8 Luxury (2002)

    • 30 maart 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)

    Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)

    4
    • 20 november 2012
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 (2002)

    Nissan Almera Tino 1.8 (2002)

    1
    • 22 december 2010
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Luxury (2002)

    Nissan Almera Tino 1.8 Luxury (2002)

    • 23 juli 2010
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)

    Nissan Almera Tino 1.8 Ambience (2001)

    • 25 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Comfort (2003)

    Nissan Almera Tino 1.8 Comfort (2003)

    1
    • 8 augustus 2007
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 2.0 Elegance CVT (2003)

    Nissan Almera Tino 2.0 Elegance CVT (2003)

    2
    • 6 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Luxury (2002)

    Nissan Almera Tino 1.8 Luxury (2002)

    • 30 maart 2015
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 2.2 dCi 136pk Acenta (2004)

    Nissan Almera Tino 2.2 dCi 136pk Acenta...

    6
    • 12 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Acenta (2005)

    Nissan Almera Tino 1.8 Acenta (2005)

    1
    • 23 december 2010
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 (2002)

    Nissan Almera Tino 1.8 (2002)

    1
    • 22 december 2010
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Acenta (2005)

    Nissan Almera Tino 1.8 Acenta (2005)

    1
    • 18 november 2010
  • Gebruikersreview
    Nissan Almera Tino 1.8 Visia (2004)

    Nissan Almera Tino 1.8 Visia (2004)

    2
    • 4 augustus 2010
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    2
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan X-Trail DIG-T 163 N-Connecta (2019)

    Nissan X-Trail DIG-T 163 N-Connecta (2019)

    3
    • 8 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden