Nissan 350Z 35th anniversary edition (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 350Z 35th anniversary edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 39.000 km |
KM-stand laatst | 77.000 km |
ERVARINGEN
- 60.000 km
Ben sinds 15-3-2008 in het bezit van een Nissan 350Z GT4 Edition, dit is dezelfde uitvoering als de 35th Anniversary Edition, dus met 300PK ipv 280 en wat extra opties.
Auto stuurt behoorlijk scherp, doch zwaar. Dit wordt deels veroorzaakt door het hoge gewicht (1515kg), deels door de brede banden onder de voorwielen (225/45/R18). Achter zit er 245/45/R18 onder. Stoelen zitten goed, maar de zitting is vrij kort. Voldoende opbergruimte in de cockpit. Het geluid van de V6 is boven de 4000 toeren erg verslavend. Je rijdt dus al gauw een versnellinkje lager dan normaal. Auto is onder de 3000 toeren ook rustig te berijden, je hoort de V6 dan nauwelijks. Daarboven is het een genot om naar te luisteren, ook hangt de auto dan heerlijk aan het gas.
Zicht rondom en door de spiegels tijdens het rijden is goed, tijdens het achteruit inparkeren wat minder. Verbruik is wat je ervan verwacht: 9,9/100 op de snelweg, 15,5/100 bij stoplichtsprintjes. Audio voldoet prima, al had ik wel wat beters verwacht als er Bose op staat.
De bluetooth carkit van Nokia (niet standaard) werkt ook prima, het geluid van de radio wordt automatisch gedempt als je belt of wordt gebeld.
Kofferbak is ruim voldoende voor een tweezitter. Wel lastig met grote tassen of koffers door de mooi afgewerkte veerpootbrug.
Al met al ben ik erg tevreden over de auto, zeker voor het geld dat je voor een tweedehands betaalt.
Onderhoud
- 60.000 km
Auto is 28-4-2008 weggeweest voor een kleine beurt en een niet-werkende airco. De problemen met de airco werden veroorzaakt door een losse stekker. Na vastzetten werkt alles weer prima. Verder geen klachten, auto rijdt perfect.
Update 10-08-2008: Afgelopen vrijdag de banden vervangen. De Michelin Pilot Sport 2 banden op de achterwielen waren aan vervanging toe. Daarnaast is het gedrag van deze banden op nat wegdek ronduit slecht! Dit wordt bevestigd door de bandentest van Autoweek in mei. De voorbanden konden op zich nog prima mee (13.000 km oud), maar ik heb deze gelijk mee laten vervangen omdat het een nogal goedkoop merk betrof. Mijn keus is gevallen op de Bridgestone Potenza RE050A. In tegenstelling tot de RE040 en de Michelins presteert deze wel goed op nat (en droog) wegdek. Heb me bij deze keuze o.a. laten leiden door de test van Autoweek en ervaringen van anderen. Erg goede banden doch prijzig. Het loont echter wel eens rond te vragen bij verschillende aanbieders. Verschil tussen laagste en hoogste prijs was maar liefst 500 euro! Heb ’m gelijk uit laten lijnen i.v.m. iets naar rechts trekken bij hoge snelheden. Auto loopt weer prima recht nu.
Update 29-10-2008:
Twee weken geleden voor een grote beurt geweest, daarnaast nieuwe remblokken erop en de schijven waren ook aan vervanging toe. Dure grap, maar dat weet je van tevoeren als er Brembo opstaat. Verder wat kleine dingen vervangen als ruitenwissers.
Verder nog steeds geen klachten, auto rijdt nog steeds perfect. Ik stap iedere dag weer met een glimlach in en uit deze auto. :)
PS: Ik heb de auto gekocht met 39.000 op de teller, maar om een of andere reden wordt dit tijdens het aanpassen van de review op nul gezet.
1e APK + kleine beurt
- 72.000 km
Vandaag heeft de 350Z voor de eerste keer een APK keuring moeten ondergaan. Gelijk maar gecombineerd met een kleine beurt. De Z kwam de APK probleemloos door, verder geen zaken die vervangen moesten worden of aandacht nodig hadden. Ik had persoonlijk verwacht dat de Potenza's achter niet zoveel profiel meer zouden hebben, maar dit viel heel erg mee: er zat nog ruim 6mm op. Heeft inmiddels 72000 kilometer op de teller staan. Na ca. 33000 km in ongeveer 14 maanden met deze auto te hebben gereden kan ik alleen maar zeggen dat dit een heerlijke, probleemloze auto is (afkloppen ;).
Afscheid
- 77.000 km
Na anderhalf jaar trouwe dienst en bijna 40000 kilometer is het tijd om afscheid te nemen van de Z. Het is en blijft een heerlijke auto, maar voor het aantal en soort kilometers dat ik rij is hij gewoon wat minder geschikt. Doordat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is, is het met mijn lengte niet mogelijk een goede zitpositie te vinden. Op korte ritten geen probleem, maar op langere ritten (rij dagelijks 150-200 km) gaat je dat op lange termijn opbreken (rugpijn, kramp in ledematen).
Dus neem ik, met gemengde gevoelens, afscheid van deze heerlijke Japanner. Ik zou 'm er graag nog bijhouden, maar de vrouw heeft al een grote auto en om er dan nog een derde bij te nemen voor dagelijks gebruik wordt me iets te gortig. Ik heb 'm dus vandaag ingeruild op iets anders. Wat dat dan is geworden zal ik over een maand o.i.d. in de volgende review duidelijk maken. De Z is in ieder geval een heerlijke, probleemloze auto gebleken. Alleen jammer van dat stuur...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.