Occasion Test: Nissan 350Z (2003) - Porsche Boxster S (2002)
Gemaakt om van te genieten
Iedere rechtgeaarde autoliefhebber droomt wel eens van een snelle, scherp sturende auto. In de praktijk draait dat meestal uit op een compromis, het gevolg van talloze rationele factoren die meespelen. Veeg je die echter van tafel, dan blijkt er binnen een alleszins redelijk budget een zalige auto beschikbaar te zijn. De ingrediënten: mooi, snel, een zescilindermotor, achterwielaandrijving en een klein beetje praktisch.
Het grootste bezwaar dat je kunt inbrengen tegen de gemiddelde sport wagen is waarschijnlijk dat er slechts twee zitplaatsen beschik baar zijn. Daarnaast stelt de bagageruimte ook niet bijster veel voor. Klopt, op dat onderdeel verliezen auto’s als de Nissan 350Z en Porsche Boxster het van een Chrysler Voyager. Het zijn tweezitters, met als basis een dikke motor en een puik onderstel. Gemaakt om van te genieten. En voor hen die zelfs dát nog niet puur genoeg vinden, zijn er auto’s als de Lotus Elise of een Donkervoort. Daarmee ga je echt terug naar de essentie. Vanuit die optiek blijken de 350Z en de Boxster ineens weer heel erg bruikbare auto’s! Met nieuwprijzen van vijftig tot vijfen zeventig mille voor de modale sterveling behoorlijk onbereikbaar, maar inmiddels zakken de occasionprijzen tot ruim beneden de € 20.000. De auto’s die we in deze test gebruiken, zijn niet eens de goedkoopste die we op het web tegenkwamen. Je stapt al voor minder dan € 10.000 in een Boxster, de prijzen van een 350Z starten bij zo’n € 12.000. Exemplaren met lage tellerstanden en een waterdichte historie zijn uiteraard duurder.
Tien jaar geleden presenteerde Nissan na lange tijd van afwezigheid weer een model in de Z-serie. Die serie begon in 1970 met de 240Z en eindigde begin jaren negentig met de minder tot de verbeelding sprekende 300ZX. Daarna kenden we het merk alleen maar van de Micra, Sunny en Primera. Betrouwbaar spul, maar verre van spannend. De sensationele Skyline was helaas niet voor ons weggelegd. Maar in 2002 was daar dan de 350Z, met een 3,5-liter V6 als krachtbron. Een motor die later ook bijvoorbeeld in de Nissan Murano en de Renault Espace is gebruikt. In de 350Z goed voor 280 pk (vanaf 2006 300 pk, in 2007 313 pk) en maar liefst 363 Nm koppel. Sinds 2005 is de Z er ook als roadster.
De Porsche Boxster liet zich voor het eerst in 1996 zien en betekende De Japanse V6 heeft een prachtig geluid en biedt ook onderin veel trekkracht. De stoelen bieden veel zijdelingse steun en zijn elektrisch verstelbaar. dat er na het verdwijnen van de 968 weer een model onder de 911 kwam. Maar dan wel eentje met het DNA van die auto, gezien de zescilinder boxermotor. En die machine heeft op een betere positie dan in de 911, namelijk in het midden van de auto, dus vóór de achteras. Kies je voor de Boxster S, zoals wij ook deden, dan krijg je een 3,2-litermotor met 252 pk. Eind 2002 krijgt de Boxster een lichte opfrisbeurt en stijgt het vermogen naar 260 pk. De auto op deze pagina’s is er eentje van de eerste lichting.
Centrale toerenteller
Bekijk je de Nissan van opzij, dan zijn er wat elementen van twee bekende Niet origineel misschien, maar ze smoelen goed onder de 350Z. Geluidssysteem van Bose. Wij luisteren liever naar die V6! Duitse sportwagens in te herkennen. Zo doet de boog die van de A-stijl naar de C-stijl loopt en daarmee de daklijn vormt, sterk denken aan die van de Porsche 911. Het korte kontje heeft iets van het achterwerk van een Audi TT. Recht van achteren gezien heeft de Japanner een eigen, karakteristiek gezicht en oogt hij dik en stoer. Het interieur heeft een erg hoog ‘plastic-fantastic’-gehalte, met de grote, zwarte deurpanelen als dieptepunt. De vormgeving van het dashboard oogt wel aardig en bij het verstellen van het stuur bewegen de drie klokken mee. En, net als bij Porsche, is de toerenteller centraal geplaatst. Recht voor je neus!
De Porsche Boxster begint aardig op leeftijd te raken en die koplampen van de 996 (de 911generatie uit 1996) doen het neusje ook geen goed, net als de verchroomde wielen onder dit exemplaar. Je moet ervan houden, zoals de vorige (Amerikaanse) eigenaar waarschijnlijk wel deed. En profil is de kleine Porsche ook geen klassieke schoonheid, door die iets te lange achtersteven. Het dashboard is redelijk speels van opzet, de toe gepaste materialen halen het echter niet meer bij wat we in hedendaagse Porsches zien. Mooi is de klokkenwinkel, in dit geval met een snelheidsmeter in mijlen en een motortemperatuurmeter die zijn waarden in Fahrenheit aangeeft. In de kofferbak treffen we een Europees instrumentarium.
Eerlijk en puur
Dat de 350Z een echte rijdersauto is, weten we uit eerdere ervaringen en deze hernieuwde kennismaking brengt al die goede herinneringen weer naar boven. Ten eerste is daar die heerlijke V6, die niet alleen opvallend goed op het gas reageert, maar ook fantastisch klinkt. Er is al vanaf lage toerentallen veel trekkracht, alsof je met een moderne turbomotor onderweg bent. En haal je hem eens lekker ver door, dan accelereert de Nissan als een dolle. De bediening van de versnellingsbak verloopt via een korte pook die niet ver van de transmissie verwijderd staat. Schakelt voortreffelijk!
Dankzij de 19-inchwielen met daaromheen fiks rubber, stuurt deze Z een beetje scherper dan de versie op standaardwielen. De reacties op stuur bewegingen zijn gretig en worden beantwoord door een onderstel dat tot zeer hoge bochtsnelheden in staat is. Na een uurtje sturen weten we weer wat autorijden zo leuk kan maken. Veel vermogen, precieze besturing, mooi motorgeluid en een goed wegligging. De 350Z biedt het allemaal, hoewel zijn stevige gewicht een snufje roet in het eten gooit. Maar verder: een eerlijke, pure en opwindende auto. En ook heel geschikt voor lange snelwegritten, dankzij de goede stoelen, de zesbak en de prima standaarduitrusting.
Iets milder
De Boxster wordt geheel ten onrechte wel eens bestempeld als de Porsche voor hen die zich geen 911 kunnen veroorloven. Larie, het is een totaal andere auto. Bovendien, veel 911 rijders moeten na een rondje in een Boxster toegeven dat het eigenlijk een ontzettend goede auto is. Na het starten hoor je meteen die vertrouwde boxerbrom. Donker, zwaar, massief. Schakelen hoeft niet, we hebben Tiptronic. En waar de Nissan lichtvoetig aandoet, komt de Boxster iets indirecter over. Dat zal allicht te maken hebben met de kleinere wielen en de winterbanden (!) op de vooras. Dat komt de besturing onder deze omstandigheden niet ten goede. Desondanks reageren de voorwielen direct op stuurbewegingen.
Ook de Porsche weet bochten met speels gemak te ronden en met zijn middenmotor en lagere gewicht zal hij langer neutraal blijven als het echt hard gaat. Vering en demping zijn een tandje milder dan die van de Nissan. Jaag je de boxermotor goed in de toeren, dan klinkt hij op zijn best. Geen zespitter die de prachtige boxersymfonie weet te evenaren, wat een prachtig, karakteristiek geluid heeft deze motor toch. En net als bij de Nissan, draagt dat in hoge mate bij aan het rijplezier. Met de kap dicht blijft het redelijk stil aan boord, op een beetje extra windgeruis na. Daarmee is ook de Porsche geschikt voor een ritje naar de Franse Rivièra. En eenmaal daar, kan de kap weer open. Toch wel lekker, zo’n roadster.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Porsche heeft zijn naam en historie mee, voor wie daar gevoelig voor is. De Nissan biedt een zeer geraffineerde combinatie van motor en onderstel. Prettige bijkomstigheid is de doorgaans feilloze Japanse techniek, hoewel er met de kwaliteit van de Boxster ook weinig mis is. Na een paar keer wisselen van auto merkten we dat de Nissan voor een bredere grijns zorgt. Wat een heerlijke auto! En omdat rijplezier vooropstaat in deze test, geven we de voorkeur aan de 350 Z, wat zelfs ons verrast. Zijn lagere kilometerstand en prijs spreken trouwens ook in zijn voordeel. Winst voor Japan.