Nissan 300 ZX Twin Turbo (1990)

autoreview

Nissan 300 ZX

Signalement

Uitvoering300 ZX Twin Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Om te beginnen: De 300ZX Twin Turbo is, ondanks zijn relatief lage aanschafprijs tegenwoordig, geen goedkope auto om in te rijden, o.a. door:
a) Het brandstofverbruik, normaal gesproken 1:7, moet er wel bij zeggen dat ik de auto voornamelijk in de zonnige weekenden gebruik en er dan toch wel wat sportief gereden wordt (geen lange afstanden met 80 km/u bijvoorbeeld). Verwacht echter niet dat het mogelijk is om echt onder de 1:8 uit te komen.
b) Wegenbelasting. Dit is een zware auto, mede door de vele luxe. 1600kg en daarmee tevens niet goedkoop in de belasting.
c) Banden. 245 achter, 225 voor. En aangezien lage snelheidsbanden niet aan te raden zijn (zijn volgens mij sowieso niet te koop in dit formaat) kom je automatisch bij ZR banden uit. Zeker bij sportief rijden slijten deze ook nog eens relatief snel weg.
d) Onderhoud. Bezorg automonteurs nachtmerries door ze onder de motorkap te laten kijken. Deze zit zo stamp en stampvol dat elke reparatie meteen fors wat werkplaats uren verbruikt. Tevens zijn de dubbele turbo"s (zoals elke turbo overigens) nogal gevoelig voor de kwaliteit van de olie, elke 6000 km de olie vervangen is geen overbodige luxe, maar gewoon preventief onderhoud.

Dit gezegd hebbende, voor de echte autoliefhebber die deze extra kosten niet bezwaarlijk vind is de 300zx een fantastische auto. De 3 liter V6 met twee turbo"s levert 286Pk en 375 (!) Nm koppel. Voor een auto van 1990 is de motor ook uitgerust met de modernste snufjes zoals Variabele kleptiming, 4 kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen (4 dus, 2 per cylinderij). De auto heeft duidelijk een dubbel karakter, neem hem op een mooie zomerdag mee met het targa dak er af, en je hebt een leuke cabrio waar het (met een beetje raggae muziek op de radio) goed toeren is. Op andere dagen daarentegen (met ’born to be wild’ op de radio) is het een snelle sportwagen die onder de zes seconden naar honderd gaat en een begrensde top heeft van 250 km/u (volgens de kenners is 270 km/u mogelijk na uitschakelen van de begrenzer). Wegligging is het beste wat ik zelf heb ervaren (heb o.a. in het kleinere broertje, de 200SX zowel de S13 als S14, gestuurd). Bij droog weer lijkt het of de auto niet van zijn baan te krijgen is, bij onbestendig wegdek wil de auto echter nog wel eens wat minder stabiel aanvoelen, ondanks dat neemt het sperdifferentieel veel van de schuivers weg. Apropos sperdifferentieel, deze werkt dusdanig goed dat het bijna niet mogelijk is om met piepende banden weg te rijden, het sperdiff. werkt bijna als een tractie controle.

Verdere ervaringen: Echt geruisloos is de auto niet, veel motor en wind geluid bij hogere snelheden. De koppeling is zwaar (heeft dan ook 286Pk te verwerken) en dat is vooral bij filerijden niet echt prettig. Cruise control en climate control zijn standaard, en alles wat kan bewegen beweegt elektrisch (helaas kan het dak er nog niet automatisch uit).
Daar de auto nog komt uit het pre-variabele-turbo tijdperk is het turbo gat erg goed te merken. Maximale trekkracht komt pas bij +/- 3000 toeren maar dan gaat het ook behoorlijk vlot naar de rode zone bij 7000 toeren.
Aangezien ik de auto als 2e auto heb en er eigenlijk alleen in het weekend mee onderweg ben, vallen de kosten ook 100% mee, maar tot nu toe is er ook nog weinig kapot gegaan (alleen de dynamo).
Overigens is de auto wel een blikvanger, er rijden er dan ook niet zo heel veel van in Nederland. Mocht je niet van bekijks houden dan is de 300ZX geen optie. Vind persoonlijk de 300ZX fraaier om te zien dan de opvolger, de 350Z, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Eindconclusie: Een behoorlijk betrouwbare auto die erg veel fun-to-drive biedt, ongeacht Of je nu rustig wilt toeren of wat gekker wilt doen. Een stuk goedkoper in de aanschaf en onderhoud dan bijv. een Porsche (een Porsche uit hetzelfde jaar kost zeker 2 keer zoveel qua aanschaf) en zeker net zo snel. Voor dagelijks gebruik zou ik de 300ZX (net als elke sportwagen eigenlijk) niet direct adviseren omdat de kosten dan nogal fors oplopen. Overigens zijn er door import uit de U.S.A in Nederland ook non-turbo"s te koop, dit zijn mijns inziens wel erg goede auto"s voor dagelijks gebruik. De ongeblazen (non-turbo) Nissan V6 is erg betrouwbaar en is 1 van de beste motorblokken die er zijn (volgens de vakpers). De bandenmaat achter is bij de non-turbo kleiner (225 ipv 245), het verbruik lager en door het ontbreken van de turbo"s de onderhouds intervallen ook langer. Echter voor de ’echte’ beleving zijn die 2 turbo"s bijna onmisbaar.

PROBLEMEN

Kapotte dynamo

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.