Nissan 300 ZX Twin Turbo (1990) #2

autoreview

Nissan 300 ZX Twin Turbo (1990) #2

Signalement

Uitvoering300 ZX Twin Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst228.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een 300 ZX is een technische uitdaging.

Nadat ik was gestopt met motorrijden moest ik een andere hobby hebben. Een mens heft een hobby nodig nietwaar?
Aangezien ik altijd al gecharmeerd was van sportauto’s, moest er maar eens een nieuw project komen.
En om het maar meteen goed te doen moest het een zescilinder met achterwiel aandrijving worden. Dat heeft net iets extra’s vind ik.
De vraag was wat gaat het worden, een Porsche 911 is een mooie auto, maar ook duur. En de techniek sprak mij niet erg aan. En daar zijn de Japanners erg goed in.
Dan heb je de keuze uit 5 namelijk de Toyota Supra, Mazda RX, Honda NSX, Mitsubishi 3000 GT en de Nissan 300 ZX.
Allemaal geweldige auto’s maar uiteindelijk is het de Nissan geworden. Na een eerste proefrit te hebben gemaakt in een Amerikaanse 2-seater non turbo vielen mij de prestaties tegen.
Naar een speurtocht van 8 maanden en veel troep te hebben bekeken, vond ik een mooi exemplaar bij de Nissan dealer Aben & vd Schelde in Emmeloord.
Het is een zwarte 300ZX twin turbo 2+2 t-bar met een volledig gereviseerde motor. Ook de rest van de auto was goed onderhouden.
In de vierde week werd onze relatie al op de proef gesteld toen hij mij liet staan. Maar een telefoontje naar de dealer in Emmeloord was voldoende om de auto op te halen uit Drachten. Het bleek een kapotte luchthoeveelheidsmeter te zijn.
Nu was het tijd om de auto in de garage te zetten en met de hobby bezig te gaan. Bij THE Z CENTER een body kit en een repair manual besteld. Het interieur er uit gehaald en opnieuw bekleed en een goede audio installatie met dvd/tft ingebouwd. In mei 2004 is de auto gespoten en kon ik eindelijk gaan rijden.
En met een setje nieuwe banden ging dat prima,de auto kan sneller door de bocht dan ik durf. Maar met de 300 ZX kun je ook heerlijk cruisen, je kan in zijn 4 door de stad. Het verbruik valt mij mee; mijn broer en ik zijn naar de Ardennen geweest. Hij in zijn Volvo 850 R met 310 pk en ik in mijn 300 ZX. Mijn broer had met de Volvo een verbruik van 1 op 6 en ik met de 300zx een verbruik van 1 op 10,5 met dezelfde snelheden (de auto’s zijn even snel).
Wat goed bevalt, is de T-bar, voor een hobbyauto is het heerlijk om lekker te toeren met open dak.
Het design vind ik prachtig en nog steeds modern aandoen.
Technisch zit de auto prachtig in elkaar (over elk onderdeel is lang na gedacht),
Met 7 regeleenheden, abs, ecc, slipdiff en super HICAS systeem(high capacity actively-controlled suspension)een geavanceerd 4-wiel besturingssysteem . Het meet de stuurhoek en de versnelling van de stuurverdraaiing in combinatie met de snelheid van de auto, bij een snelle stuuruitslag worden de achterwielen eerst even tegengestuurd, zodat de auto zich in de bocht zet,waarnaar de achterwielen gaan meesturen om de stabiliteit te vergroten.
Het is dan ook een uitdaging om aan de 300ZX te sleutelen (wel een complete repair manual nodig).

PROBLEMEN

Wat tegen valt zijn de remmen en de prijzen van de onderdelen, maar zet je dit af tegen het rijgenot dan valt het erg mee en zou je de auto zelfs goedkoop kunnen noemen.

verhuising

  • 228.000 km

naar lang wikken en wegen toch besloten om de auto te verkopen, dit omdat wij gaan emigreren naar zweden.
en aangezien het wagenpark te groot is, heb ik maar de 300zx en een land rover 109 verkocht. In de vijf jaar dat ik de 300 zx in mijn bezit heb gehad heel veel plezier aan beleefd ook al stond de 300 zx meestal mooi te zijn in de garage, maar daar was ik vaak.
In testverslagen wordt de 300 zx soms afgedaan als een te zware sportauto, het zou meer een GT zijn dit is naar mijn mening niet correct, aangezien je als normale bestuurder op de openbare weg de limiet niet kunt halen zonder te verongeluken.
Al met al ben ik erg blij dat ik een tijd in een echte sportwagen mocht rijden.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens