Nissan 100 NX 1.6 SLX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 NX 1.6 SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 113.560 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben vier jaar in de auto rondgereden waarbij ik al het onderhoud zelf heb uitgevoerd, ik denk dus dat ik een aardig beeld van de 100nx kan geven.
Het gaat hier om de 1.6i+ (plus) uitvoering. Het is de injectieinvoering en dat is van harte aan te raden, de carburateurversie geeft relatief veel problemen en is ook minder zuinig. De plus uitvoering geeft aan dat de uitvoering stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale portiervergrendeling heeft. Ook de bekleding is ietsje anders, tevens is de auto voorzien van LM velgen. Het gaat om het tweede type, herkenbaar aan de in de carosseriekleur gespoten sierstrip rondom de auto (is bij het oude type altijd donkergrijs).
Wij hebben de auto leren kennen als een fijne, tamelijk betrouwbare auto, die ook praktisch is (bijv. grote kofferbakruimte). Ik zal de plus en minpunten hieronder opnoemen:
pluspunten:
- zeer betrouwbare en degelijke techniek afkomstig van de Nissan Sunny
- targadaken zijn heel plezierig in de zomer
- zeer directe besturing (met stuurbekrachtiging)
- origineel/eigenwijs uiterlijk, al spreekt het niet iedereen aan
- geen distributieriem maar een ketting, scheelt in onderhoud (en risico!)
- lage onderhoudskosten
- relatief zuinig, op snelweg en lekker doorrijden is 1:13/14 makkelijk te halen
- start altijd en schakelt perfect
Minpunten:
- 1.6 motor is eigenlijk tikje te licht
- auto staat relatief hoog ’op de poten’ qua voorkomen
- vrij grote dode hoek naar achteren door brede B stijl
- stoelen zijn maar redelijk, zeker bij lange ritten
- zitplaatsen achter niet geschikt iets anders dan kinderen (typisch coupé probleem, is deze auto niet aan te rekenen)
- vrij rumoerig op hogere snelheden (150/160)
- goedkope afwerking van interieur, zoals deurpanelen en kofferbak
- centrale portiervergrendeling niet aanwezig in bestuurdersdeur, daarom geen a.b. mogelijk
- interieur saai qua vormgeving
PROBLEMEN
De auto is gedurende de 4 jaar dat wij de auto hadden misbruikt als boodschappenauto, woonwerk verkeer van een paar kilometer op en neer (waarbij de motor niet eens warm werd), pakezel bij verhuizingen en op het laatst weer zeer intensief met lange stukken door wisseling van baan. De auto is dus niet gespaard. De volgende problemen hebben wij ondervonden:
- lekkage targadak, was heel moeilijk te traceren (rubber vervangen hielp niet)
- kapotte thermostaat van motor, motor werd niet meer warm of heel moeilijk
- kapotte voorschakelweerstand van blowermotor, dure grap
- defect achterruitenwisserrelais, bekend probleem
- kapotte accu (normaal onderhoud)
- defecte verdelerkap (normaal onderhoud)
- aantal bolletjes, makkelijk te vervangen, behalve die van de kentekenplaat wegens verroeste schroeven
- lekkage kofferbak (waarschijnlijk t.g.v. slecht herstelde achterschade), rubber vervangen hielp niet
- rammelende ramen bij openen/sluiten
- remblokken vervangen (onderhoud)
- rammeltjes in het interieur
Al met al viel het mij een beetje tegen voor een japanse auto. We hebben meerdere japanners gehad die stuk voor stuk minder gebreken vertoonde, alhoewel de vorige auto, een Honda Accord Aerodeck, ook wel wat problemen had. Maar er zijn ook mensen die geen enkel probleem hebben/hadden met een 100nx dus misschien lag het aan dit ene exemplaar. Desondanks toch goede herinneringen aan (pas ingeruild voor een andere auto).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren