Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 NX 1.6 SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Niksan 100xNix
- 210.000 km
Als motorrijder zocht ik eind vorig jaar een karretje om de koude wintermaanden mee te overbruggen. Dit overigens nadat ik mijn Alfa 156 in de buurt van Parijs heb moeten weggooien omdat een kapotte koppakking een romantisch weekendje vakkundig om zeep heeft geholpen, maar dat is weer een heel ander verhaal...
In Baarn zag ik een rode 100NX achteloos geparkeerd staan met een 'Te Koop'-bordje op het raam geplakt;
'Vraagprijs 300 euro, APK tot februari.' Daar kon ik me geen buil aan vallen!
Maar afdingen is een sport, dus voor 250 euro reed ik de dag erop met het wagentje weg.
Binnen mijn sociale omgeving werd de kekke cabrio met hoongelach ontvangen. 'Kappersauto!'...
Maar al snel werd mij duidelijk wat voor vlees ik in de kuip had met zo'n 100NX. Ik heb zelden zo'n fijn stuurwagentje gehad als deze Nissan. Voor alle duidelijkheid, dit is mijn 22e auto en ik heb 18 jaar lang nieuwe en jonge lease-wagens gereden.
Naarmate de maanden verstreken ben ik meer en meer van deze auto gaan houden. En tot mijn verrassing kwam hij zonder problemen door de APK!
Inmiddels al een behoorlijk aantal zonnige dagen achter de rug waarin we heerlijk 'open' hebben gereden. Door de sneeuw gaat trouwens ook prima zonder de dakjes, zolang je het kacheltje maar lekker laat snorren...
Echte problemen heb ik nog niet gehad. Bij aanschaf was een van de bandjes serieus 'op' dus die heb ik vervangen (25 euro voor een goede tweedehandse inclusief montage en balanceren), en de startmotor moest vervangen worden (100 euro inclusief montage).
Och, en een achterlichtunit is kapot maar een Kruidvat-fietslampje past precies in die uitsparing en geeft ongeveer hetzelfde licht. Zo rijd ik al ruim acht maanden rond, en ben er zelfs al een paar maal mee aangehouden zonder dat oom agent het doorhad...
De totaalprijs komt hiermee op 375 euro, wat een mooi bruggetje is voor het volgende hoofdstuk van dit verhaal:
Een onoplettende kerel in een hoogwerker heeft een lelijke deuk gemaakt in de achterste dakstijl van de auto, en na maandenlang soebatten heb ik hiervoor 375 euro vergoed gekregen...
De auto is hiermee dus volledig gratis, en dat rijdt wel zo lekker!
Toch gaat hij eruit. Aankomende zaterdag ruil ik hem in op mijn tweede 100NX, ditmaal een '95-er.
De tweede generatie heeft elektrisch bedienbare ramen, stuurbekrachtiging en meer van die overbodige luxe waar je als bijna-veertiger behoefte aan gaat krijgen...
Ik kan de 100NX dus van harte aanbevelen, maar eerlijk is eerlijk... Een echte schoonheid is het natuurlijk niet. De uitstraling is een tikje gay, maar een echte kerel heeft daar lak aan!
Als je slecht ter been bent kan ik me voorstellen dat je hem vervloekt door zijn lage instap en als je eens een regenbui treft als je open rijdt, ben je natuurlijk kletsnat voordat je die dakjes hebt teruggeplaatst.
Dit alles wordt ruimschoots gecompenseerd door het messcherpe stuurgedrag. Ik durf 'm harder bochten in te knallen dan met welke auto die ik hiervoor had dan ook. Hierbij geeft hij keurig zijn grenzen aan, en als je die eens overschrijdt is het kinderspel om 'm weer op het rechte pad te krijgen.
Eigenlijk dekt de eerste reactie van een van mijn kinderen de lading nog het best:
'Kom kijken jongens, papa heeft een Ferrari gekocht!'...
En wat de motorfiets betreft...
Door de 100xNiX heb ik mijn trouwe MV Agusta de laatste maanden ernstig verwaarloosd!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.