Nissan 100 NX 1.6 SLX (1992)

autoreview

Nissan 100 NX 1.6 SLX (1992)

Signalement

Uitvoering100 NX 1.6 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf192.915 km
KM-stand laatst194.925 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw avontuur..

  • 193.998 km

Al sinds kind heb ik iets met de auto's uit de vroege jaren 90, en met name de Aziaten. In die tijd zijn er veel coupe's en sportieve betaalbare en bereikbare auto's op de markt gekomen. Zulke auto's worden jammer genoeg niet meer gemaakt tegenwoordig. Echt een unieke prachtige periode waar ik altijd bewondering voor heb gehad. Hoe ouder ik werd des te meer het begon te kriebelen om ooit eens een auto uit die periode aan te schaffen. Nu op 25 jarige leeftijd heb ik dan ook de knoop doorgehakt. Een Paseo GT, MX-5, Celica, MR-2 en nog meer Aziaten kwamen voorbij. Uiteindelijk viel de keuze op de 100 NX. Fun en praktisch waren voor mij 2 hele belangrijke punten om voor de 100 NX te kiezen. En het moest een hobby projectje worden voor aankomende winter. Tijdens het opknappen zal er gewoon worden verder gereden in mijn Seicento (zie vorige review).

Na meer dan een half jaar neuzen hoorde ik onlangs via een collega dat er een technische redelijk nette 100 NX te koop stond bij een vriend van hem. Deze zit nog prachtig in de rode lak (op de achterbumper na). En op maar 2 kleine onbelangrijke plaatsjes wat roest! Na wat afdingen en onderhandelen op een prijs van 650 euro uitgekomen. Naar mijn mening echt een koopje. Volgens mij is dit de goedkoopste targa die je op dit moment kunt aanschaffen. Gelijk maar na aanschaf zonder dakpaneeltjes op huis aan, en wat een grijns had ik op mijn gezicht! Genieten! Een droom werd werkelijkheid voor mij.

Inmiddels heb ik zo'n 1000 kilometer er op zitten. Binnenkort zal hij geschorst worden en zal er langzaam maar zeker een begin worden gemaakt aan het opknappen! Na de 1000 kilometer zijn er behoorlijk was zaakjes naar voren gekomen (wat ik uiteraard verwacht had). En de waslijst aan op te knappen dingen is dan ook bijna gereed. In de tussentijd ben ik nog originele 100 NX velgen tegengekomen die een opknapbeurt nodig hebben (met nieuwe zomerbanden!) voor maar 100 euro. Lachertje.

En wat een lol heb ik gehad die 1000 kilometer.. met prachtig weer het dakje er af. Je merkt gelijk dat je meer contact heb met de omgeving, heerlijk is dat. En nog behoorlijk stil en aangenaam ook! Had ik niet verwacht voor een auto van deze leeftijd. Geen last van rare of nare windgeruis geluiden. Je kunt nog best makkelijk een gesprek hebben met elkaar of muziek luisteren. Uiteraard wel met de raampjes omhoog. De dakjes gaan er geweldig envoudig hendeltje omklikken en dicht en slotje dichtdraaien. Heel eenvoudig. Dan heb je gelijk een mooi mini panoramadak boven je! Ontzettend leuk! Dit kun je ook nog afdekken met zwarte kapjes en dan is het bijna een coupe. Leuk die variatie.

Een vrij eenvoudig maar ergonomisch zeer handig ingericht interieur. Alles vouwt zich een beetje als een cocon om je heen; het lage dak, de heerlijke comfortabele stoelen en het ergonomische dashboard. Veel groter dan 1,75 moet je echter niet zijn dan is het behoorlijk krapjes.. Ideaal voor mijn 1,71. Alles is ontzettend handig ingedeeld en lekker eenvoudig. Jammer genoeg niet een al te sportief interieur. Tevens neigen de rijeigenschappen iets naar het comfortabele toe, alhoewel hij best lekker sportiefjes is. Door het lage gewicht kun je hem lekker door de bochten smijten en eenmaal lekker in de toeren wil hij behoorlijk pittig gaan. Wat een lol heb ik gehad op de snelweg, overal lekker tussendoor zoeven. Soms zie je mensen op kijken en denken ¨wat is dit voor iets?¨. Zal jammer genoeg ook te maken hebben dat er nog maar een 700 tal geregistreerd staan bij de RDW.. Jammer dat dit prachtige model langzaam uit het straatbeeld begint te verdwijnen. Over het model gesproken.. de designer van de 100 NX zal vast en zeker gedroomd hebben over een MR-2 die een Ford RS200 tegenkwam. Waarbij een DS en Dodge Neon zich in de discussie vermengden.. tenminste als je dit allemaal combineert zal een er een 100 NX uit voort moeten komen. Ik vind het een prachtig model, typisch jaren 90. Of je vindt het uiteraard spuuglelijk, zoals mijn vriendin..

De komende paar weken zal ik de laatste kilometers rijden voor de grote winterstop. Nog eventjes een paar warme dakloze dagen mee pikken.. En dan kan het sleutelen beginnen! Zal ongetwijfeld vervolgd worden in deze review..


Opgeknapt en klaar ervoor!

  • 194.925 km

Inmiddels een half jaar verder en wat is er veel gebeurd in die tijd. Behoorlijk wat weekendjes en avondjes gesleuteld en een hele waslijst aan onderdelen ter waarde van 700 euro erin gestopt. Ik sta ervan te kijken dat ik er na aanschaf nog zo'n duizend kilometer ermee heb kunnen rijden.. man man wat een achterstallig onderhoud!..

Laten we maar beginnen aan de waslijst. De rotorkap/verdeler was volledig versleten en de vacuümslangetjes waren voor een groot deel gescheurd. Met als gevolg dat het toerental aan het swingen en het dansen was stationair. Dit dus uiteraard aangepakt en volledig vervangen. Stabilisatorstangetjes allemaal vervangen, schokdempers voor, dorpels en kokerbalken volledig ontroest, de auto was zeer netjes getectyleerd overal dus veel roest was er niet. Maar toen kwam de verassing onder de a-stijlen links en rechts hier zaten 2 gaten ter grote van 2 euro munten. Hier zit de afvoer van de targa-dakjes, en onder de rubbers wil zich nog wel eens wat vocht ophopen. Ook dit dus aangepakt. Stof manchet van de stuur stang rechts was kapot wat voor een lekkere smurrie zorgde onderin en de multi-riemen aantastte :-) ook dit aangepakt uiteraard. Wat nog allemaal?: luchtfilter, bougies, benzinefilter, versnellingsbakolie, motorolie, stuurbekrachtigingsolie, koelvloeistof, remblokjes en remvoering, rem olie, voorbandjes, ruitenwissers, 100NX logo vervangen, carterpan pakking, keerring bakzijde. Nog leuke originele 100NX aluminium velgen op de kop weten te tikken en een hele dag met de lak bezig geweest. Jeetje was die auto dof! Mijn mond viel open hoe ik de kleur terug heb weten te halen na een volledige dag ermee bezig te zijn geweest (kleien, compounden, polijsten en wax). Leuk al die blikken op de eerste zonnige dag die keken naar deze prachtige rode bolide en zoiets hadden van wat is dit voor een auto?! Genieten! Maar eerst kwam de keuring nog.. en helaas afgekeurd op het wiellager linksachter, was een discussiepunt naar mijn mening. Maar goed ook nog maar eventjes vervangen. En uiteindelijk goed gekeurd! Op naar 2 jaar plezier, tenminste dat is mijn plan!

Nu na het opknappen ben ik inmiddels zo'n duizend kilometer verder en nog een beter beeld gekregen van wat kleine dingetjes die moeten gebeuren/inmiddels zijn aangepakt. Zo maakte de tellerkabel een hels kabel tijdens het rijden, hier het halve dashboard in een avondje voor los gehad en dit gesmeerd. En de ventilatieklep bleef hangen aangezien de oude rubbers bijna kit waren geworden.. (heeft bijna elke 100NX last van). De rubbers van de daken eens flink ingevet met zuurvrije vaseline, kwam links een klein druppeltje water binnen. Sindsdien nergens meer last van gehad, elk kwartaal goed invetten en gaan met die banaan. Momenteel loop ik nog tegen het issue aan dat het toerental nog steeds een klein beetje zingt bij stationair draaien, alhoewel dit binnen de marges is. En heel kleine micro momentjes dat hij inhoudt bij het optrekken. Als hij goed warm is gereden heb ik hier geen last meer van. Agja dat mag ook wel bij deze kilometerstand en een carburateur zal nooit zo nauwkeurig zijn als een injectie.

Wat heb ik genoten de afgelopen duizend kilometer! Je hebt een enorme heerlijke zitpositie met mijn lengte in deze auto, hij schakelt snel en direct en dat voor een auto met deze kilometerstand en leeftijd! Lekker direct sturen en snoeihard de bochten in gaan is geen enkel probleem met dit lage gewicht. En deze 16 klepper loopt nog prachtig stil stationair, je merkt er bijna niks als deze loopt. Onderin als je een rustige rijstijl hanteert is hij ook lekker stil tijdens het rijden. Trekt je lekker door dan hoor je hem ook lekker, precies zoals ik dat wil! Bij zo'n 4 a 5000 toeren vliegt hij pijlsnel vooruit. Heerlijk meekomen met het hedendaagse verkeer. Prachtig hoe deze auto zich staande kan houden na 25 jaar qua comfort en sportief rijgedrag, een mooie midden balans. En het verbruik is met 1 op 14/15 ook nog wel te doen, erg netjes. Er zullen de komende kilometers ongetwijfeld nog wat zaken aan het licht komen maar voor dit geld hoor je mij niet klagen. Als deze auto dan ook opgeknapt moest worden bij een garage was het gewoonweg niet meer waard geweest financieel. Mensen kunnen zoveel dingen zelf vervangen en via het internet goedkoop onderdelen bestellen, je bespaard je zoveel. En tevens leer je heel veel. Kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Ik heb in ieder geval een (optioneel af te dekken) panoramadak, afneembaar dak, en een eigenzinnig leuk uiterlijk met wat pit voor in totaal zo'n 1500 euro. Doe dat maar eens na.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.