Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)

autoreview

Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)

Signalement

Uitvoering100 NX 1.6 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf99.780 km
KM-stand laatst138.300 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 138.300 km

Het heeft even geduurd, maar ik heb er een gevonden: een originele Nissan 100 NX met een lage kilometerstand en met complete onderhoudshistorie. Ik was op zoek naar een leuke auto, betrouwbaar en niet te duur in aanschaf en onderhoud. Als je een betrouwbare auto zoekt kom je al snel uit bij een Japanner en zo kwam ik uit bij deze 100NX die een particulier op internet te koop had staan. Met nog geen ton op de teller en in originele staat. Dat vond ik wel belangrijk, er staan veel 100NX-en te koop die zijn ‘verfraaid’ met spoilers en hele grote wielen. Deze auto ziet er nog erg strak uit, ondanks zijn 15 jaren. Alleen een paar krasjes en wat steenslag en nergens roest.

Inmiddels heb ik meer dan 2500 km er mee gereden. De meeste kilometers heb ik met het dak open afgelegd: dat is echt genieten, zeker met het mooie zomerweer. De panelen kun je gemakkelijk verwijderen en in de koffer vast leggen (gewoon met een riempje, lekker simpel). Als de auto maar even in de zon staat met z’n glazen dak wordt het superheet, dus dan wil je het dak er wel af hebben om af te koelen. En als je het tig keer hebt gedaan gaat het best snel. Overigens zijn er nog twee losse paneeltjes die je in het glazen dak kunt vastklikken zodat je niet de hele tijd de zon op je hoofd hebt.

Het comfort valt me mee. In het begin is het wennen dat je zo laag zit en je moet altijd uitkijken dat je je hoofd niet stoot bij het instappen, vooral als het dak open is. Ondanks de stevige wegligging is de auto niet oncomfortabel en kun je het uren uithouden op de stoelen. Achterin is het een ander verhaal: er is een bankje waar alleen kleine kinderen fatsoenlijk kunnen zitten. Met het dak dicht is de auto mooi stil, van windgeruis heb je weinig last. Met het dak open is dat wel anders: boven de 100 waai je er haast uit en moet je tegen de passagier schreeuwen om elkaar te verstaan. Daarom kun je met het dak open beter over binnenwegen rijden dan op de snelweg.

De prestaties zijn best aardig. Het is een 1600 motor met carburateur: een oude motor, de modellen vanaf 1993 hebben een modernere injectiemotor. Toch krijgen deze 90 paarden nog aardig de gang erin, al moet je de motor wel op toeren houden. De auto weegt ook 1050 kilo, dus een lichtgewicht is het niet.

De gebruikskosten zijn laag: doordat ik veel met het dak open rijdt en daardoor het tempo wat lager ligt, is het gemiddeld verbruik 1 op 13. Uitschieters zijn er ook: 1 op 10 als je flink doortrapt en 1 op 15 bij lange stukken snelweg met het dak dicht. Verder nog geen bijzondere kosten gehad, alleen de accu vervangen.

Update 109.000 km

Nog steeds geen problemen gehad. De Nissan heeft is pas weer voor gekeurd voor de apk en het enige puntje was dat de voorrem soms vast zat. Dat is verholpen en ik kan er weer een jaar tegen. Verder heb ik een nieuwe rotor en kapje gemonteerd omdat deze niet meer helemaal fit waren.

PROBLEMEN

  • 138.300 km

Omdat de Nissan soms weinig zin had om te starten, heb ik er kort na aankoop een nieuwe accu ingezet. De accu die er in zat was al oud en duidelijk aan vervanging toe. Nu start hij weer perfect. Verder zijn er wat kleine probleempjes: de kofferklep blijft soms niet meer open staan en zakt spontaan dicht en de gordel weigert soms op te rollen. Niet ernstig, maar soms wel lastig.Omdat deze eerste modellen 100nx met carburateur motor gevoelig zijn voor het ’stotteren’ van de motor bij ongeveer 2800 toeren, heb ik er een monteur naar laten kijken. Niet dat ik er veel last van had, maar ik wil de auto graag perfect hebben. Eerst bij drie Nissan dealers geinformeerd, maar volgens hen was er niks aan te doen: ‘Het hoort er bij, bij deze modellen. De injectiemoter vanaf model 1993 heeft er geen last meer van’ kreeg ik te horen. Daar heb ik wat aan... Toen bij een bovag garage in de buurt gevraagd, met een handige monteur. Die heeft er naar gekeken en wat anders afgesteld en hij loopt beter. En Shell V-Power tanken scheelt ook.

Update 115.800 km

Het wordt eentonig: weer 9.000 km erbij gereden zonder echte problemen. Wat wel vervelend wordt is dat de kofferklep niet meer rechtop blijft staan. Dat is best lastig als je de panelen in de koffer wilt leggen: je moet uitkijken dat je de klep niet in je nek krijgt. Bij de Nissan dealer kosten deze veren 125 euro per stuk, ex btw. Beetje prijzig, dus zoek ik naar een goedkopere oplossing. Onlangs heb ik de auto weer een complete poetsbeurt gegeven en een nieuwe mattenset erin gelegd. Hij ziet er weer ‘als nieuw’ uit. Mensen maken soms spontaan een praatje, zeker als je met het dak open rijdt. De meeste mensen kunnen moeilijk geloven dat deze 100 NX inmiddels al 16 jaar oud is.

Update 129.200

Bijna een jaar verder: tijd voor een update. De Nissan doet het nog steeds prima. Voor de winter is de achterwielkast behandeld tegen roest: daar zijn de 100NX en Sunny gevoelig voor. Tijdens de gratis winter-check bij de Nissan dealer bleek dat er een aandrijfashoes kapot was. Die heb ik maar snel vervangen, want daar moet je niet te lang mee blijven rijden. Bovendien waren de banden scheef aan het af slijten, dus heb ik maar vier nieuwe banden eronder gelegd en ze uitgelijnd. Bij 123.000 km heeft de Nissan een grote beurt gehad. Gelukkig weinig grote kosten: twee nieuwe remblokken, nieuwe ruitenwisserbladen en een vacuümslang gerepareerd. Wist ik gelijk waarom de motor soms iets te weinig toeren maakte… Al eerder schreef ik over de kofferklep die niet meer rechtop wilde blijven staan. Erg lastig, zeker met het in de koffer leggen van de panelen. Bij de dealer vond ik ze te duur, maar via een autoschade bedrijf heb ik een setje gekocht. Nieuw, iets steviger en de helft goedkoper. Het enige verschil met de originele gasveren is dat er geen Nissan logo op staat.

Wat me in de laatste koude winterdagen wel tegen viel was het verbruik. De Nissan wordt dan meest gebruikt voor woon-werk verkeer, dat is twee keer 7 kilometer op een dag. Het gemiddelde verbruik steeg tot onder de 1 op 9! Eigenlijk logisch, de motor wordt haast niet warm. Maar met een 30-liter tank betekent het dat je na 270 kilometer weer moet tanken…

Update 138.300

Deze zomer hebben we bijna 4500 km gereden. Met het dak open half Europa doorgetoerd: rustig rijden, genieten van de zon en het mooie landschap, echt fantastisch. Bijna probleemloos: de laatste dag van de vakantie besloot de dynamo de geest te geven. Daar sta je dan, ergens aan de Belgisch-Franse grens. Dan ben je weer blij met de ANWB-lidmaatschap. Dynamo vervangen en rijden maar weer.

In de afgelopen winter viel het verbruik nogal tegen: deze zomer viel het verbuik in de positieve zin op. Na een rit van 500 km ging er nog maar 31 liter in: dik 1 op 16 dus.

Het zou de laatste grote tocht worden met de Nissan, een leuke afscheidsrit. Inmiddels is de 100NX verkocht. Wel met een beetje pijn in mijn hart, want wat was het een leuke auto. Maar als je ook een Audi TT hebt staan, dan staat de Nissan alleen maar te staan. Als je kunt kiezen neem je niet de Nissan, en twee auto’s is een overbodige luxe.

Conclusie na bijna 40.000 kilometer s 100NX: erg leuke auto, betrouwbaar, kost weinig. Door de simpele techniek kun je ook zelf onderhoud uitvoeren. Een aanrader.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.