Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)

autoreview

Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)

Signalement

Uitvoering100 NX 1.6 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf136.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Aangezien mijn oude suzuki een nieuwe koppeling, remmen etc, niet meer waard was ging ik op zoek naar een leuke vervanger. Ik ben toen gaan zoeken welke betrouwbare auto’s er te krijgen waren voor een gering budget. Een auto die hier binnen viel was de Nissan 100NX.

Eenmaal geprikkeld door de op de nissan sunny gebaseerde coupe, de 100NX, moest ik hem toch eens in mijn bezit hebben gehad.

Het aanbod qua kwantiteit was hoog, maar de kwaliteit die viel over het algemeen wel tegen. Hier kwam een van de grootste euvels van de 100NX al snel naar boven. Roest! vooral bij de wielkasten.

Op een van de bekende veilingsites kwam ik de mijne tegen. In een van de mooiste kleuren: antraciet grijs. Na de auto te hebben bekeken en geconstateerd te hebben dat er wel wat aan moest gebeuren heb ik besloten hem toch maar te kopen. De auto was vrij compleet wat betreft de historie en bijvoorbeeld de hoezen voor het targadak. Na een investering van rond de twee honderd euro had de auto een verse APK en begon mijn 100NX avontuur. Het open rijden was voor mij een nieuwe ervaring, maar wel een die me goed bevallen is. Zeker met z’n tweeen is dit een fijne auto om te rijden. In de kofferbak kun je ook nog voldoende spullen kwijt.

Comfort:

de nissan 100NX is een prettige auto om te rijden, ik vermoed vergelijkbaar met de nissan sunny uit die periode. De stoelen zitten prima en het veer comfort is sportief maar zeker niet te hard. Achterin zitten is geen pretje vanwege de kleine achterbank, zelfs niet als je er in je eentje zit. Verder had ik de basic uitvoering van de auto, dus zonder electrische ramen etc. Het Targadak is heerlijk, het kan al snel open. Op hogere snelheden (boven 100 km per uur) zorgt het dak voor veel lawaai.

Prestaties:

Al is de 100NX 1.6 niet lui, snel vond ik hem ook niet, nu was die van mij uitgerust met een carburateur (90 pk) en scheelt dat met de latere injectie modellen 10 pk. De snelheidsbeleving is ook niet groot. Wel is het heerlijk cruisen in het kleine sportmodelletje. Ook op snelheden rond de 160 en hoger is het prima vertoeven in de 100NX en geeft hij je een rustig gevoel. Het insturen van kleine bochtjes gaat niet zo sportief als ik had gehoopt.

Betrouwbaarheid:

Nissan maakt over het algemeen betrouwbare auto’s de nissan sunny is hier een goed voorbeeld van. De 100NX is hierop geen uitzondering, al is de carburateurversie daar een kleine uitzondering op. Er zijn veel verhalen bekend van haperende auto’s met carburateur. Reparatiekosten lopen uiteen van 100 tot 200 euro. Ook mijn 100NX had dit probleem. Door middel van wat schoonmaakmiddeltjes en licht reinigende benzine (V-power) is het probleem bij mij weer vanzelf weggegaan.
Een ander euvel van de 100NX is dat de ventilatorstanden doorbranden, waardoor je op een gegeven moment bijvoorbeeld kunt kiezen voor uit of heel hard blazen. Ook dit kwam in mijn auto voor, al had ik dan nog een stand om uit te kiezen. Dit is op verschillende manieren zelf op te lossen door het onderdeel te vervangen of door middel van een tip op een van de nederlandse 100NX forums.

Gebruikskosten:

Die zijn nogal hoog vergeleken bij mijn vorige auto. Het verbruik ligt hoger dan ik verwachtte. Gemiddeld 1 op 10 à 11, en op lange afstanden rond de 1 op 14. Voor zijn binnenruimte is de auto flink op gewicht dus dit kost je in de wegenbelasting. Qua onderhoud valt het allemaal wel mee. Maar ja, als je alles netjes wilt hebben gaat het met alle kleine "foutjes" in de auto toch echt wel wat centen kosten.

Ik had me voorgenomen een jaar te rijden in de 100NX, dat heb ik dan ook gedaan. De auto is de volgende zomer weer verkocht. Missen doe ik hem niet, maar ik houd wel een goed gevoel over aan mijn ervaringen met deze auto.

PROBLEMEN

* stotteren/inhouden door carburateur.
* ventilatorstanden laten het afweten.
* roest bij de wielkasten achter.
* dynamo overleden.
* na aankoop moest er een nieuwe ophanging op aan de achterkant.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens