Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)

autoreview

Nissan 100 NX 1.6 SLX (1991)

Signalement

Uitvoering100 NX 1.6 SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Nissan 100nx 1991

  • 180.000 km

Al enige tijd was ik opzoek naar een auto waarmee ik de zomer lekker kon doorkomen. Wat ik ook belangrijk vind is dat de auto leuk is om in te rijden. Onder leuk versta ik sportief,niet langzaam en de auto moet er ook goed uit zien.

Na wat rond kijken viel mijn oog daarom op de Nissan 100nx, deze auto voldeed aan al mijn eisen en overtrof ze zelf doordat het targa dak de auto een zeer aantrekkelijke zomer auto maakt. Dus ben ik via diverse sites opzoek gegaan naar een betrouwbaar ogende occasion. Nabij Doetinchem dacht ik de auto gevonden te hebben. Na wat wikken en wegen en ook wat over en weer gemail ben ik bij de auto gaan kijken. Omdat ik zelf uit omgeving Alkmaar kom wilde ik teleurstelling en een lange reis voorkomen vandaar dat ik ook telefonisch 2x contact heb gehad over de staat van de auto.

In Doetinchem stond een uiterst vriendelijke man mij op te wachten en mocht ik direct plaats nemen achter het stuur van mijn 100nx. Nadat we een stuk gereden hadden en de auto goed bekeken besloot ik deze te nemen. Meteen naar het postkantoor toe om de auto op naam te zetten en daarna een mooi ritje terug naar Alkmaar.

De dikke sportuitlaat die eronder zit geeft een zeer mooi geluid en omdat de auto een centimeter of 4 is verlaagd voelen de bochten ook zeer sportief aan. Het interrieur zit niet verkeerd en mede doordat je laag zit voelt alles net even sneller. De schokbrekers zijn wel erg stug zodat de kleinste hobbels al goed voelbaar zijn.

Wat ik op de snelweg wel door kreeg was dat de banden gebalanceerd moesten worden omdat het stuur bij alles harder dan 120 begon te trillen... Gelukkig niet duur maar toch vervelend. Ook leek de uitlaat steeds meer geluid te maken dan normaal was. Tikken etc. Hier moest ook maar even naar gekeken worden als die toch langs de garage moest.

Een week later op zaterdag direct een afspraak gemaakt en voor 50 euro waren de banden weer gebalanceerd en is de uitlaat bij de demper opnieuwe vast gezet. Kortom zover nogsteeds een zeer gelukkige Nissan rijder. Vooral de tochtjes zonder de targa dakjes bevallen erg goed en ook als je iets harder gaat valt de wind mij nog mee. Geen 150 rijden maar bij 120 is het redelijk goed te doen. Ik doe echter wel bij lange stukken snelweg de dakjes er weer op.

Zodra ik meer ervaringen heb zal ik even updaten.

Gr,
Davock

Mijn Nissan 100nx 1991 Part II

Inmiddels bezit ik deze Nissan 100nx alweer een maand. Omdat ik in de weekended flink wat tochten heb gemaakt staan er inmiddels ook alweer aardig wat kilometers op. Dit bij een gebruik van 11 km per liter maakt het geen geschikte auto om dagelijks lange afstanden mee te moeten rijden. Tenzij je een erg goede woon-werk vergoeding krijgt natuurlijk. Maar omdat ik de auto puur voor de vrije tijd gebruik is dit voor mij nog geen probleem.

Na het balanceren en het vast zetten van de uitlaat rijdt de auto zeer fijn. Ook bij een hoge snelheid geen enkele trilling en de uitlaat zit nogsteeds goed vast.

Twee weken geleden weer eens onder de kap gekeken om de vloeistoffen te checken. Zo kwam ik er achter dat de koelvloeistof wat aan de lage kant was en daarom deze meteen even bijgevoeld. De overige vloeistoffen zagen er allemaal goed uit. Behalve dat de olie wel zeer donker was. Het niveau was echter wel goed dus voorlopig nog maar even mee rijden en tzt verversen was het plan.

De volgende dag na het vullen van de koelvloeistof leek ik wat druppels te zien onder de auto. Omdat ik de koelvloeistof eigenlijk wat te vol had gedaan ging ik er eerst vanuit dat dit het euvel was. Echter nu 2 weken later en iedere keer na het rijden een plasje onder de motor gevonden te hebben ben ik er achter gekomen wat het probleem is. De Carterpan pakking lekt. Het was in het begin niet zo veel maar nu wordt het met de rit meer. Omdat ik over 2 weken met de auto op vakantie ga moet hier dus even naar gekeken worden.

Via marktplaats een monteur gevonden die in de avond uren werkt en na wat email en telefoon contact besloten om de auto donderdag A.S. naar hem toe te brengen om hem te maken. Omdat voor deze reperatie de carterpan er compleet af moet en daardoor ook de olie er uit wordt deze ook meteen vervangen en krijgt de auto tevens een nieuw filter. Balen natuurlijk maar de totale geschatte kosten voor deze reparatie zijn 130 euro, krijg ik er een gratis zomercheck bij.

Ik heb de monteur ook gevraagd meteen even naar de vacuumslangen te kijken omdat de auto stationair wat hoog in de toeren loopt. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit komt omdat de slangen niet goed zijn maar doordat de vorige eigenaar de ontsteking heeft vervroegd voor wat extra pk's.

To be continued.
Davock

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.