Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Wagon 2.4 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 153.000 km |
ERVARINGEN
Een prima reisauto. De hoge zit verschilt nogal van de Galant die juist heel laag gebouwd was. De Space Wagon is dan ook een stuk minder sportief, maar wel heel erg comfortabel. Verkeersdrempels worden zonder problemen genomen en de stabiliteit is goed. Het bochtengedrag is voor dit type auto opvallend neutraal. Qua uitrusting niet te klagen. De airco kan alleen maar aan- of uit en heeft geen eco-stand, maar het systeem is verder prima in te stellen. De ruimte is natuurlijk grandioos. De voorstoelen zitten uitstekend, de achterbank is vrij vlak. Verbazingwekkend is dat je op de achterste twee stoelen eigenlijk best heel goed kunt zitten. Veel bagageruimte is er dan trouwens niet meer. Met de stoelen opgeklapt is dat al een stuk beter, al moet de bank dan ook ietsjes naar voren. De stoelen uitnemen is een hele onderneming want ze zijn loodzwaar. Voorin mis ik nog wat bergvakjes, bijv. tussen de stoelen. Het dashboardkastje is heel breed maar ondiep. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. De zitpositie is uitstekend. Het overzicht op het andere verkeer is geweldig.
Rijden doet de space wagon als de beste. Op hogere snelheden heb je wat last van windgeruis, en bij lagere toerentallen vind ik de motor wat rauw klinken, alsof hij wat pingelt. Hoort bij het GDI-concept volgens de dealer. Dat concept haal ik overigens wat verbruik betreft niet: 1 op 9,3 gemiddeld met een heel normale rijstijl. Bij veel snelwegkilometers wordt het wel wat beter, maar het is gewoon geen zuinige auto. Dat is dan ook meteen het enige echt grote nadeel van deze auto, voor de rest bevalt hij prima. Met een gewicht van ruim 1500 kilo moet je natuurlijk geen formule-1 prestaties verwachten, maar toch valt ook dat beslist niet tegen. De automaat schakelt heel rustig, maar soms wel wat vroeg. Handbediening of een sportstand zijn niet voorhanden, maar met het gaspedaal kun je het systeem prima beinvloeden. Het kick-down effect is wel wat minder effectief dan in de Galant, de automaat schakelt heel snel weer op als je het pedaal niet nadrukkelijk ingetrapt houdt. Het is gewoon allemaal wat meer op comfort en minder op sportiviteit gebouwd en dat weet je natuurlijk als je zo’n type auto koopt. De auto geeft verder een enorm degelijk gevoel en voelt aan of hij nog jaren meekan. Er is nog steeds geen rammel of kraak te horen, en bekleding en lak zien er nog perfect uit. Het interieur valt misschien nog wat saaiheid te verwijten, maar de gebruikte materialen zijn dik in orde. Voor mij gewoon opnieuw een topproduct waar we al heel veel plezier aan beleefd hebben! De auto staat nu op Goodyear winterbanden welke op de originele stalen velgen gemonteerd zijn. Komend voorjaar wil ik op zoek naar een aanbieding met een setje lichtmetalen velgen van een maatje groter (16’).
PROBLEMEN
Een bekend GDI probleempje is dat het gasklephuis op den duur nog wel eens wil vervuilen, waardoor de auto bij lagere snelheden onregelmatig loopt. Door de dealer is hiervoor bij 90.000 km een carbonblast uitgevoerd waarna het probleem verholpen was. Verder nog helemaal niets!
Update juli 2008:
Het blijft een geweldige auto. Inmiddels 125.000 kilometers op de teller.
Bij 105.000 begon het gesputter weer en ging de engine check af en toe aan. De foutcodes lieten geen duidelijk probleem zien, maar gaven wisselende waarden. De bobines en de nokkenassensor zijn vernieuwd, maar dat hielp niet waarna de oude spullen gratis terug gemonteerd zijn. Hulde aan de garage, want dit zijn peperdure onderdelen. Ik verwachtte weer een carbonblast te moeten doen, maar ben daarna overgeschakeld op uitsluitend Total Excellium. Na zo’n duizend kilomterer verdween het gesputter, het engine check lampje is nooit meer aangeweest en het verbruik ligt nu rond de 1:10.5. Ik rijd nu dus ruim 20.000 kilometer uitsluitend met Total Excellium en af en toe Shell V-power (geen Shell pomp in de buurt), en dat help dus echt. De motor loopt nu veel stiller, regelmatiger en zuiniger.
Voor de rest is het afgelopen jaar probleemloos verlopen, nog geen lampje o.i. moeten vernieuwen.
Update juli 2009
- 135.000 km
Het afgelopen jaar prive niet zo heel veel gereden, maar nog steeds met heel veel plezier. De Mits geeft geen krimp, en de motor lijkt wel steeds soepeler te gaan draaien. Supersnel optrekken doet hij niet, maar hij trekt fluitend een flinke huurcaravan (Burstner 450, beladen zo'n 1350 kg) in z'n hoogste versnelling over de Ardennen. Solo rijdt hij met gemak 180+ op de Autobahn. De overschakeling op Total Excellium bleek een gouden greep: geen gesputter en inhouden meer, en het verbruik zit vrij constant rond 1:10,5. Alleen in de winter met flinke vrieskou zakte het wat in tot zo'n 1:9 ~ 1:9,5. Storingen en andere problemen zijn de Space Wagon vreemd. Pas de voorste remblokken vernieuwd i.v.m. de aanstaande vakantie naar Spanje. Echt nodig was het nog niet, maar het zat er aan te komen. Dat is dan de 3e set remblokken voor een automaat van meer dan 1500 kg met 135.000 km op de teller! Ooit eens een handgeschakelde Carisma gehad die er elke 25~30.000 km wel een setje doorjoeg... Voor de rest is er het afgelopen jaar geen schroevendraaier of sleutel aan te pas gekomen. Het blijft een genot om met deze auto te rijden: de stoelen zitten nog steeds geweldig en de ruimte is formidabel. Voeg daar een beer van een motor en een zijdezacht schakelende automaat aan toe... Wat wil je nog meer?
@Sjoerdmans: ja, de motor gebruikte in het verleden altijd een heel klein beetje olie. Tussen 2 beurten van 15.000 km in moest ik altijd een half litertje bijvullen. Het laatste jaar was dat niet nodig.
Update juli 2010
- 153.000 km
Alweer een jaartje verder en bijna 20.000 km meer op de teller. De Space Wagon gaat voorlopig nog vrolijk verder, ook al komt hij zo langzaam aan op leeftijd. Dat is hem overigens nog niet aan te zien en hij rijdt nog steeds perfect. Onlangs met 4 personen en een huurcaravan van zo'n 1300 kg op stap geweest en dat gaat hem uitstekend af. Op de bekende lange hellingen richting de Ardennen soms even terug naar 3 en hij trekt vrolijk verder. Alleen op hele steile hellingen op binnenwegen gaat hij even naar 2, maar 80 km/u in die versnelling is geen enkel probleem. Terugschakelen doe ik overigens vrijwel altijd met de hand omdat de automaat in "D" zo snel mogelijk wil opschakelen: even een paar meter iets minder steil of het gas ietjes minder ver ingedrukt houden en hij schakelt al weer een versnelling hoger. Dat leidt tot wat zenuwachtig schakelgedrag, en door de pook zelf in 3 of indien nodig dus in 2 te zetten rijdt de combinatie gewoon een stuk relaxer. Overigens stijgt het verbruik wel tot 1:7.2 gemiddeld met zo'n caravan aan de haak en dat is toch even slikken...!
Voor de rest de afgelopen periode geen problemen gehad. Ik tank uitsluitend Total Excellium of Shell V-Power, en het af en toe schokken en inhouden van de motor (vooral merkbaar op de cruise control) is uiteindelijk totaal verdwenen. Tussendoor een half litertje olie bijgevuld, en bij de laatste beurt is een stuk uitlaat vervangen, that's all. Geen roest, geen rammeltjes en ook het interieur ziet er nog smetteloos uit. Echt een topper!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.