Mitsubishi Lancer 1.3i Match (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer 1.3i Match |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Kwaliteit:
Deze auto is er eentje van de gestaalde perfectie. Werkelijk niet kapot te krijgen, maar dan ook echt niet. Na 14 jaar en 186000km nog steeds de originele uitlaat, schokbrekers, koppeling, enz. Geen enkel rammeltje in het interieur. Geen enkel onderdeel dat los zit, of versleten is. geen enkel olie of waterverbruik. Wel dealer onderhouden. Tot nu toe alleen het gewone onderhoud gehad, verder alleen een stuurhuisrubber en een homokineetrubber vervangen.
Wegligging en prestaties:
Hoewel hij er niet spannend uitziet, is zijn wegligging uitstekend. Motor is zeer sterk in de hoge toeren, maar in de lage toeren ontbreekt koppel. Verder is de auto zeer stil tot 80km/h. Zelfs in vergelijking met nieuwe auto's. Boven de 80 komen bandengeluid en windgeruis nadrukkelijk opzetten. Verder is de vering erg simpel, en niet erg comfortabel, maar door het lage zwaartepunt, en de volledig onafhankelijke wielophanding is hij zeer betrouwbaar in snel genomen bochten. Onderstuur komt pas opzetten als je het wel heel erg bont maakt, overstuur heb ik nog nooit gehad, zelfs niet met extreme gladheid.
0-100 heb ik geklokt in 12 seconden. Op de autobahn haald hij met gemak 180, hoger kan wel maar ga ik niet, want dan maakt die wel erg veel toeren. Deze prestaties zijn opmerkelijk genoeg beter dan de fabrieksopgave.
Op vakantie:
2 jaar geleden met een antieke vouwwagen, 5 personen en een dakkoffer op vakantie geweest naar Kroatie. De vouwwagen weegt volgeladen zo'n 800 kilo, de dakkoffer woog met bagage zo'n 100 kilo en dan nog de auto zelf helemaal volgeladen. Beetje angst voor de hellingen met 13% die er op de weg lagen, maar uiteindelijk bleek dat geen enkel probleem! Op een gegeven moment van de kust naar de plitvice meren gereden, met de tomtom. Dat was geen succes. De tomtomkaarten van Kroatie zijn dermate onvolledig of foutief dat we letterlijk door het einde van de wereld gereden zijn. Onder andere over een door de oorlog verwoestte bergweg, vol met diepe gaten. Maar ook hier hield de auto zich uitstekend.
Verbruik:
Omdat ik erg veel rij heb ik er LPG in laten bouwen bij 125.000km. Ik twijfelde toen gezien de hoge kilometerstand, maar achteraf geen spijt, rijd nu veel goedkoper en heb de kosten er al lang uit. Verbruik is op benzine 1/14 en LPG 1/13, en dat bij alleen stad/snelweg(130-140).
Vorige auto's:
Mijn eerste auto was een opel corsa Gsi uit 1994(oude model). Opzich een leuk sportief karretje, maar hij had een slechte wegligging, brak vaak uit achter. Dat is hem uiteindelijk fataal geworden.
Hierna heb ik een tijdje een renault 5 gehad, ding lekte aan alle kanten olie, had met 30km/h al last van onderstuur, en de gaten roestten er sneller in dan dat je ze kon repareren. Werkelijk alle electronica ging/was kapot, en hij maakte herrie als een gek zonder enige sportieve prestatie. De zachte stoelen waren fijn als je er in ging zitten, maar na een uur heb je voor een week spierpijn door het gebrek aan steun. Nooit meer een Renault voor mij.
PROBLEMEN
-Stuurhuisrubber scheur
-homokineetrubber scheur
-LPG systeem schakeld soms te vroeg in, en dan net altijd op het kruispunt aan het eind van de straat... motor slaat dan uit zichzelf af omdat deze verzuipt. Terug geweest naar de LPG inbouwer, volgens hun was er geen probleem en deed het systeem het uitstekend.
-zelf ingebouwd electrisch raam werkt slecht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.