Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1994)

autoreview

Mitsubishi Galant 1.8 GLi (1994)

Signalement

UitvoeringGalant 1.8 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst182.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Mitsubishi

  • 100.000 km

Nadat ik mijn BMW316 had verkocht, was ik op zoek naar een tijdelijke betrouwbare auto.
Via marktplaats vond ik deze Mitsubishi Galant 7G 1.8 GLI met 100.000 km op de teller. De auto was nog in bezit van de eerste eigenaars (vader en zoon).
De auto is vrij basic met als extra een airco van twee jaar oud.
Tijdens de proefrit bleek dat de auto als nieuw reed en dat er geen rammeltje te bekennen was. Het enige nadeel waren de vrij harde stoelen die niet goed in te stellen waren (geen lende-steun).
Voor 1300 euro wisselde de Galant van eigenaar.

Winterbanden + stoelen

  • 115.000 km

De Galant bevalt prima, maar heeft twee punten ter verbetering:
1: de standaard banden maken vrij veel lawaai.
2: de stoelen zitten (nog steeds) niet lekker.

Oplossing:
1: Nieuwe banden + velgen gemonteerd 195/60.
Rijcomfort is verbeterd. Heb een setje zomerbanden en winterbanden aangeschaft.
Omdat er ook al sneeuw is gevallen geven de gemonteerde sneeuwbanden een veiliger gevoel op de weg.

2: Ik heb stoelen van een Galant 8G uit 2000 gemonteerd in deze Galant. Deze stoelen zitten perfect inclusief lende-teun.

APK keuring

  • 121.000 km

Na een jaar rijden in de Galant is het tijd geworden om de Galant APK te laten keuren:
Ik heb ondertussen ruim 20.000 km gereden zonder enige problemen en met een verbruik van 1 op 13 (in de winter) tot 1 op 15 (in de zomer).
Tijdens de APK keuring heeft de keurmeester niets gevonden. Ik kreeg de complimenten voor de staat van de auto. Ook geen roestplekje te vinden onder de auto!

Radiator

  • 130.000 km

Tijdens een rit naar Amsterdam heeft de radiator het begeven. Omdat er werkzaamheden waren op de snelweg kon ik niet gelijk stoppen maar heb ongeveer 5 km door gereden tot de eerste mogelijkheid om veilig te kunnen parkeren. De motor begon ondertussen rare pingelende geluiden te maken.
Mijn angst was dat de motor door de hitte te veel had geleden, maar na controle door de ANWB bleek er met de motor niets mis te zijn.
Na installatie van een nieuwe radiator (300 euro) leek de auto weer lekker te lopen.

Koelvloeisof

  • 135.000 km

De auto heeft nu wel iets meer koelvloeistof verbruik, ik ben toch een beetje bang dat de koppakking een beetje begin te lekken. Bij elke tankbeurt vul ik het koelstof-reservoir een beetje bij.

Verder bevalt de auto nog steeds prima.

Koelsysteem getest

  • 136.000 km

Vandaag bij een garage het koelsysteem laten testen.
Nadat het syteem op druk was gebracht was er geen externe lekkage zichtbaar.
Nadat het systeem flink op temperatuur gebracht was is er gemeten of er uitlaatgassen in het koelvloeistof meetbaar is.Hiermee kun je een lekke koppakking traceren.
Resultaat geen lekke koppakking.

Het feit dat ik steeds koelvloeistof moest bijvullen komt waarschijnlijk doordat het koelvloeistofreservoir niet betrouwbaar werkt. Het is beter om bij koude motor via de radiateurdop het koelvloeistof niveau te bekijken. En dit niveau is tot nu toe altijd goed geweest.

LPG laten inbouwen

  • 137.700 km

Omdat ik de laatste tijd steeds meer ben gaan rijden, heb ik een LPG-G3 systeem laten inbouwen. Kosten 1650 euro.

Distributieriem + waterpomp

  • 142.000 km

Distributieriem + Waterpomp vervangen.
De waterpomp bleek een lichte lekkage te hebben, hierdoor moest ik het koelvloeistof niveau wekelijks bijvullen. Dit probleem is gelijk verholpen met de nieuwe waterpomp.
Kan er weer 90.000 km tegen aan.

APK 2012

  • 150.072 km

De Galant was weer toe aan een APK-check.
En ja hoor, net als vorig jaar waren er geen reparatie- of afkeurpunten. Zelfs geen adviespunten (nu al voor het tweede jaar achter elkaar >50.000km).

Totale kosten: 29,95 euro.

Jaaroverzicht 2012

  • 158.351 km

De galant bevalt nog steeds prima. Het (bijna) afgelopen jaar heeft de galant lekker kunnen wennen aan zijn nieuwe brandstof (lpg). Hij loopt er prima op en het gebruik verloopt vlekkeloos, hij start op benzine om vervolgens zodra de motor op temperatuur is automatisch op lpg over te schakelen. Volgens mij een zeer geschikte auto om op lpg-g3 te rijden.
Het verbruik is ongeveer 1 op 12.
Op naar een nieuw Galant jaar, het jaar waarin hij 19 jaar oud zal worden.....

APK 2013

  • 182.500 km

Het is weer tijd voor een nieuwe APK + grote beurt.
De auto heeft het afgelopen jaar ongeveer 35.000 km gereden zonder problemen.
Het bleek dat de remschijven en remblokken aan vervanging toe waren, dus die zijn vernieuwd. Verder was de Galant nog in top conditie.

De Galant is echt een heerlijke auto om mee te rijden, jammer dat er maar zo weinig van deze generatie rond rijden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens