Mitsubishi Galant 2.0 TD GL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant 2.0 TD GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 374.000 km |
KM-stand laatst | 392.000 km |
Op een oude fiets...
- 380.000 km
Nadat mijn winterauto met de dooi was gesmolten had ik naast de motor een nieuwe auto nodig. Met de motor overal heen is leuk maar niet altijd. Op marktplaats vond ik een enorme sloep, de Mitsubishi Galant met 2 liter turbo diesel. Goedkoop maar met de complete onderhoudsgeschiedenis en in een prima conditie.
Ondanks de leeftijd en het kilometrage is de auto in goede staat. Alleen de aircopomp is al eens vervangen (bij 2 ton) en de vervanger doet het inmiddels ook niet meer. Verder is de dynamo ooit vervangen, de uitlaat twee keer en gaat er af en toe een fusee- of stuurkogel stuk. De lak is goed, op wat bijgewerkte parkeerdeukjes na. Noemenswaardige roest heb ik nog niet gevonden.
Het zijn geen gekke dingen voor zo'n oude auto. De stoelen en bekleding zijn nog in prima staat. Het interieur is netjes en kraakt niet. Je hoort tijdens het rijden vooral de banden, al maakt de motor bij snelwegsnelheden wel wat geluid. Ondanks de km stand start de auto bijna op de eerste slag van de startmotor, en rijdt het geheel uitstekend. Het is een heerlijke kilometervreter.
De airco hoop ik nog aan de gang te krijgen, dat lijkt me met de zomer in het vooruitzicht wel fijn.
Op naar de 400.000
- 390.000 km
Wat een feest, de auto rijdt nog prima. Airco bijgevuld, doet het weer prima. Met het weer van de afgelopen tijd is dat wel comfortabel. Het verbruik valt met airco wel wat tegen, ik haal nu zo'n 1 op 14 - 1 op 15, en dat zou wat mij betreft wel zuiniger mogen. Verder niets bijzonders aan de auto. Binnenkort tijd voor TLC in de vorm van een grote beurt en nieuwe riemen. En dan gaan we op voor de 400.000.
dikke zwarte rook..
- 392.000 km
En toen gaf ik gas, en verdwenen de achterliggers uit beeld. Nu is verdwijnen in een wolk van rook wel een heel magisch gebeuren, maar als je collega's hoestend bellen om te melden dat je met je auto maar eens naar de garage moet is het tijd voor actie.
Aangezien het luchtfilter fris erin is gegaan heb ik de EGR klep en de slangen naar intercooler maar eens bekeken. In de slangen zat wat olie-aanslag, de turbo gooit er kennelijk wel iets uit. Ik heb het nog even nagekeken in de geschiedenis die bij de auto zat, maar dit is nog de originele turbo, die inmiddels bijna 400.000 km heeft gehaald.
De EGR klep was best netjes, niet zo erg als je soms op foto's ziet. Wie weet komt dat omdat ik veel lange stukken rij. Met een afdekplaatje ertussen heb ik de klep afgesloten. Ook de wastegate gangbaar gemaakt en bij elkaar levert dat weer een auto op die het vlot doet en niet zo vies meer rookt.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1995)

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200

Mitsubishi ASX - Back to Basics

Mitsubishi Outlander PHEV in 2024 naar Nederland

Mitsubishi: 16 nieuwe modellen binnen 5 jaar
