Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)

Signalement

UitvoeringColt CZ5 1.3 Incharge+
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Fiat Panda naar Mitsubishi Colt.

  • 35.000 km

Vandaag is onze Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge Plus afgeleverd. In het verleden hebben wij ook een Mitsubishi Spacestar gehad die ons zeer beviel. De reden van de verandering is dat wij toch wel op zoek waren naar wat meer ruimte zonder gelijk in een grote MPV terecht te komen. Ook de kosten moesten niet gek veel hoger worden. Deze Colt voldeed hieraan. Ook het model heeft ons altijd al aangesproken. Al bij de eerste kilometers merk je dat je "meer auto" om je heen hebt. Het voelt allemaal net even iets zwaarder en degelijker.
Ben benieuwd hoe onze toekomstige ervaringen met deze auto zullen zijn. Wij zullen hier regelmatig verslag van doen.

Eerste ervaringen met de Mitsubishi Colt CZ5.

  • 39.500 km

Inmiddels hebben wij ruim 1000 km met de Colt gereden. Onze Colt is een CZ5 1.3 Incharge Plus hetgeen betekent dat dit een uitgebreide versie is die over de volgende extra's beschikt:
-airco met gekoeld dashboard kastje van 1,5 liter
-centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.
-bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
-16 inch. "Turbo" lichtmetalen velgen
-lederen stuurwiel + pookknop
-mistlampen voor
-hoedenplank
-4 speakers
-buitenspiegels, portiergrepen, stootstrips en bumperbeschermstrips in carrosseriekleur.
Als extra optie is een parkeerhulp met 4 sensoren in de carrosseriekleur gemonteerd.

Onze eerste indrukken/rijervaringen:

++Pluspunten++
-het toch wel aparte model waar wij voor vielen
-de enorme buitenspiegels met aan de bestuurderskant een dode hoek gedeelte (handig bij het inhalen)
-de ruime instap wat onder meer komt doordat de voordeuren onder het kleine ruitje scharnieren
-de ruimte binnen in de auto
-goed gevoel in het stuur ook bij hogere snelheid
-schakelt goed maar soms is de 1e versnelling en de achteruit wat moeilijk in te leggen
-goede wegligging en krachtige motor. Hoewel niet noodzakelijk behoort een sportieve rijstijl tot de mogelijkheden. Motor heeft voldoende power.
-verschuifbare achterbank zodat de kofferbak en/of het passagiersgedeelte flexibel is in te delen. Achterbank is NIET verwijderbaar.
-de aparte groene dashboard verlichting
-lage vaste lasten (wegenbelasting 26,00 per mnd)
-bij constante snelheid (ook op de snelweg) is het
motorlawaai acceptabel en zeker niet hinderlijk.


--Minpunten--
-de straf afgestelde vering waardoor de auto stug aanvoelt en luidruchtig is op klinkerwegen en bij het nemen van verkeersdrempels. Als je dit echter rustig doet is er niets aan de hand. Dit zal misschien ook door de brede banden (205/45) wat versterkt worden. De afstelling is wat meer afgestemd op sportief dan op comfort.
-de dode hoek bij de A-stijlen. Je moet soms naar voren buigen om dit te omzeilen.
-de toerenteller en de benzinemeter zijn wat moeilijk af te lezen omdat de ronding van het stuur er overheen loopt. Dit is alleen het geval als de bestuurdersstoel in de hoogste stand staat.
-Via de wielkast worden bepaalde koplampen indien nodig vervangen. Een klusje voor de dealer want zelf doen, lijkt mij nogal moeilijk.
-de bevestiging van de hoedenplank is beroerd. Valt steeds uit zijn bevestigingspunten. Ik heb dit uiteindelijk opgelost met tie-rips.
-weinig opbergruimte in het dashboard
-klein dashboardkastje mede door koelgedeelte.
-harde stoelen maar dat begint nu te wennen.
-geldt ook voor de zitpositie. Het duurt even voor je de juiste standen hebt gevonden.
-geen temperatuurmeter voor de koelvloeistof maar 2 lampjes. Een blauw lampje dat dooft als de temperatuur 40 graden bereikt en een rood lampje voor als de temperatuur te hoog zou worden. Is ook even wennen.
-geen zij-airbags/gordijn-airbags.

Tot zover de plus en min punten van onze Colt. Uiteraard is het voor ieder persoonlijk hoe je een en ander ervaart maar in ieder geval kun je de ins en outs lezen en hierop letten mocht je een aankoop overwegen. Onze auto is gekocht onder BOVAG garantie die loopt tot 02-03-2012.
Wij houden u op de hoogte van onze verdere ervaringen.

20-11-2011.
Inmiddels zo'n 3000 km gereden en ik moet zeggen dat ik aardig aan de auto gewend ben geraakt.
De juiste zitpositie gevonden en ook de (wat harde) stoel is eigenlijk wel prettig. De overige minpunten (zie hierboven) nemen wij voor lief want verder is het een goede auto en tenslotte is "no body perfect". En vergeleken met wat Mitsubishi nu op de markt brengt (Mirage), ben ik eigenlijk blij dat ik dit type nog kon kopen want die ziet er volgens mij toch aantrekkelijker uit. Het olieverbruik tot nu toe is nihil.

20-12-2011
Afgelopen week is de sporing van de auto opnieuw uitgelijnd. Ik had nl. al een tijdje het idee dat de auto soms scheef trok. Ook in de middenstand van het stuur was de auto wat "zoekerig". Na het uitlijnen zijn deze klachten verdwenen en voelt het sturen prettiger aan. Een en ander is onder garantie verholpen. Nog even een opmerking over de A-stijl want in vrijwel alle reviews wordt dit gezien als een probleem. En terecht. Maar het is echter niet zo dat de Colt de enige auto is met deze constructie. Kijk maar naar de Opel Meriva, de Opel Zafira, Mercedes A-klasse en zo zullen er nog wel een paar meer zijn. Ik wil maar zeggen dat dit inherent is aan de constructie en het model van dit soort auto's. Als je in voorkomende gevallen even naar voren buigt, is er niets aan de hand. Het is gewoon een kwestie van wennen.

27-02-2012.
Inmiddels staat de kilometerteller op 39500. Kortgeleden rammelde het hitteschild bij de uitlaat. Vooral bij een koude motor kon je dit goed horen. Het hitteschild is inmiddels vastgezet en het probleem is helemaal verholpen.
Olieverbruik nog steeds nihil. Ook tijdens de zeer koude winterperiode startte de auto zonder enig probleem. Zelfs nadat hij 3 dagen stil had gestaan bij -15 startte hij in 1 keer.

Mitsubishi Colt bijna een jaar in bezit.

  • 43.500 km

Nog een week of 6 en dan zit het eerste jaar er op.
Ik moet zeggen dat ik inmiddels volledig gewend ben aan deze auto en dat ik eigenlijk voorlopig geen andere wil. Echte problemen zijn er niet. Olieverbruik is nog steeds nihil. Over een maand ga ik voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de dealer en ik ben benieuwd of deze nog bijzonderheden zal vinden. Ik hou u op de hoogte van het resultaat.

Onderhoudsbeurt bij de Mitsubishi dealer.

  • 44.000 km

Vandaag heeft mijn Mitsubishi Colt zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Helaas bleek bij controle dat de remschijven voor en de remblokken in een dusdanige toestand verkeerden dat vervanging eigenlijk noodzakelijk was. Ik had de keus tussen vervanging en het afdraaien van de bestaande schijven. In het laatste geval worden de schijven daardoor dunner en moet je op termijn toch gaan vervangen. Omdat de remmen van een auto zo belangrijk zijn, heb ik toch maar nu voor vervanging gekozen. Wel een financiele tegenvaller want de onderhoudsbeurt incl. nieuwe ruitenwissers, nieuwe remschijven, nieuwe remblokken en het schoonmaken en afstellen van de trommelremmen achter betekenden een bedrag van totaal € 677,00.
Maar ja, autorijden kost nu eenmaal geld en ik vind het erg belangrijk om in een technisch veilige auto te rijden. En dat is nu het geval want hij is weer helemaal tiptop. Voorlopig kan ik het komende jaar weer veilig rijden.

Stil going strong.

  • 52.000 km

Binnenkort moet er weer een grote onderhoudsbeurt + APK uitgevoerd worden. Geschatte kosten 450,00.
Twee weken geleden was een van de achterbanden lek vanwege een ingereden schroef. Omdat de achterbanden
ook behoorlijke haarscheuren vertoonden en deze van 2007 waren, besloten om 2 nieuwe banden te laten monteren. Kosten 355,00. Al met al toch behoorlijke kostenposten. Maar ja, autorijden kost nu eenmaal geld en als je veilig wilt rijden, moet er af en toe iets gerepareerd worden. Verder absoluut geen klagen over onze Mitsie. Hij doet wat hij moet doen.
Verdere gegevens volgen na de onderhoudsbeurt.

Mitsubishi na ruim 2 jaar gebruik.

  • 55.000 km

Eind augustus heeft onze Mits een grote onderhoudsbeurt + APK gehad. Totale kosten bedroegen € 406,00. Er waren verder geen bijzondere dingen te melden. Dus alles gaat goed en wij rijden met plezier verder.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.