Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Incharge+ (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.3 Incharge+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 81.137 km |
Ruim, handig en voordelig
- 77.462 km
Aankoop
In 2014 hebben we deze Mitsubishi Colt gekocht. De reden was dat ik opdat moment een kleine leaseauto reed (Fiat Punto) en privé een Ford Mondeo had. De Punto was aan het eind van de leasetermijn en ik ging naar een Skoda Octavia als lease auto. De Ford Mondeo was al op leeftijd en werd te groot en te duur om als 2e auto te hebben dus deze heb ik verkocht.
Omdat ik veel van huis zou zijn heeft mijn vrouw ook een auto nodig en omdat we 3 kinderen hebben moest deze wel ruimte hebben. Ik ben uitgekomen op de Mitsubishi Colt omdat deze echt ruim is, met o.a. een verschuifbare achterbank en in de klasse tot 950 kg qua wegenbelasting valt. Ik heb een 2 keer een proefrit gemaakt maar beide zijn qua koop niet doorgegaan omdat de één een versleten bestuurdersstoel had en de ander al wat ouder was maar flink aan de prijs.
Tot op gegeven moment in Alphen aan de Rijn deze Mitsubishi Colt 1.3 Incharge+ uit 2008 te koop stond met 55.000 km op de teller. Daar ook een proefrit wezen maken en leek allemaal goed en onderhandeld over de prijs en zijn we uitgekomen. Trouwens de vorige eigenaar heeft van deze auto ook een review geschreven, en hieruit bleek dat de Colt altijd regelmatig zijn onderhoud heeft gehad.
Ervaringen
De Colt is een fijne auto om in te rijden. De 1.3 motor heeft 95 pk en is lekker fel als je deze wat hoger in de toeren rijdt. De motor is goed te horen en ik ben er al wel achter dat 120-130 op de snelweg niet fijn rijden is. Het is dan naar mijn mening te lawaaierig. Maar tot 110 km/u gaat het allemaal prima. En omdat de auto als 2e auto wordt gebruikt is dat geen enkel probleem.
Pluspunten
+ ruimte. Door de verschuifbare achterbank kun je naar wens zeer veel voetenruimte of veel kofferbank ruimte creëren. De bank is ook kantelbaar en dan heb je een hoge toegankelijke ruimte als kofferbak.
+ felle motor. De auto is sneller dan je denkt als je de 95 pk gebruikt bij het gewicht van 950 kg.
+ zuinig. Als je zeer beheerst rijdt is 1:17 haalbaar. Praktijkverbruik ligt op 1:15
+ lage wegenbelasting. 320 euro per jaar
+ basisvoorzieningen qua luxe zijn aanwezig: halfautomatische airco, mistlampen, elektrische ramen voor, ruitenwissers niet automatisch maar wel in te stellen op motregen, boordcomputer, radio met MP3, met leer bekleed stuur, lichtmetalen velgen
+ goede naam qua techniek en betrouwbaarheid
Minpunten
- geen cruise control
- lawaaierig bij hogere snelheden, vanwege ontbreken motorruimte isolatie
- stuur alleen in hoogte verstelbaar
- geen koelvloeistofmeter, maar een blauw lampje die brandt als de motor koud is
- raamstijl links voor neemt zicht weg, dus goed opletten op kruispunten en rotondes
Onderhoudskosten en reparatie
De auto heb ik in januari 2014 gekocht en heeft vanaf 2015 elk jaar een beurt gehad. Er wordt niet heel veel mee gereden, tot nu toe sinds de aanschaf ruim 22.000 km. Dat is nog geen 3000 km per jaar. Eigenlijk is er tot 2018 alleen maar regulier onderhoud gedaan. Alleen in 2018 is de accu vervangen en er was op gegeven moment tijdens het rijden een gebonk te horen vanuit de rechtervoorkant. Vooral als er over een drempel moest worden gereden. Dit is gerepareerd. In 2020 is de airco bijgevuld en schakelde de auto niet meer lekker. De pook bleef soms steken en kwam nooit zelf in de midden vrij stand. Hier bleek een schakelstang vast te zitten en is ook gerepareerd. Dus conclusie: de auto is nu bijna 13 jaar oud en ziet er nog prima uit, heeft elk jaar z’n onderhoud gehad ondanks de weinige kilometers en er zijn toch ook een paar kleine reparaties geweest. En ik kan geen olieverbruik vaststellen.
2015 apk + beurt 152,93
2016 apk + beurt 166,51
2017 apk + beurt 165,06
2018 apk + grote beurt + 2 banden 596,76
2018 reparatie vering/schokbreker 111,03
2018 anwb service + accu vervangen 183,53
Dit had goedkoper gekund, maar ik was een week van huis en toen was de accu leeg en heeft mijn vrouw de Anwb laten komen en de accu laten vervangen
2019 apk + beurt 170,03
2020 apk + beurt 170
2020 aircoservice + versnelling reparatie 155,87
Per kostenpost zijn de jaarbedragen op basis van ca. 3300 km/jaar:
Onderhoud 266 euro/jaar
Afschrijving 350 euro/jaar
Verzekering WA+ 245 euro/jaar
Wegenbelasting 320 euro/jaar
Benzine 448 euro/jaar
Totaal: 1636 euro/jaar
Toekomst
De vraag is wat we gaan doen met deze auto. De kinderen zijn al weer wat groter en mijn vrouw heeft het werk heel dichtbij. En vanwege Corona werk ik grotendeels thuis. We hebben een Volvo V70 momenteel als hoofdauto. Twee auto’s zijn eigenlijk niet meer nodig. Eigenlijk wil ik wel zo veel mogelijk elektrisch rijden, maar een gebruikte elektrische auto is me nog te duur. De Colt is best nog wel wat waard als gebruikte auto. Het is ook gewoon een ruime voordelige auto die je voor alledag zelfs als gezinsauto kan gebruiken. Alle kosten inclusief brandstof op een rij dan kost deze auto ca. 135 euro per maand. Dus dat red je ook niet met een elektrische auto. Voorlopig nog maar even door en afwachten tot de prijzen hiervan aantrekkelijker worden.
Onderhoudsbeurt 81137 km
- 81.137 km
Op 19 oktober is de jaarlijkse beurt weer uitgevoerd. In 1 jaar maar 3650 kilometer gereden met deze Colt die bij ons als 2e auto wordt gebruikt. Ik heb nog overwogen om de auto weg te doen want ik kon de ooit nieuw gekochte Ford Focus van mijn ouders overnemen. Alhoewel deze auto al bijna 9 jaar was deze eigenlijk nog nieuw met maar 28.000 km. Maar ik heb besloten het toch niet te doen en de Colt te houden. Puur vanwege dat deze als 2e auto prima voldoet en dan is de Focus een slag te groot en dus toch ook duurder in de maandelijkse kosten.
De Colt is inmiddels bijna 14 jaar oud en de beurt was deze keer 378,50 waarbij er ook een wiellager is vervangen en de airco is nagekeken. Dus toch wat extra werk. De kapotte wiellager ontdekte ik pas op de dag dat ik naar de garage reed doordat ik een vreemd geluid achter uit de auto hoorde komen.
Verder had ik ook gevraagd om naar het raam aan de passagierskant te kijken. Deze is elektrisch en deed het niet. Aan het einde van de dag toen ik de auto ophaalde zei de monteur dat er een knopje zit aan de bestuurderskant waarmee je het passagiersraam aan en uit kunt zetten; en deze stond dus uit.... Ik voelde me wel heel dom, want ik wist het wel, amar heb daar nooit aan gedacht. Ik begon al te twijfelen over de technische staat van de Mitsubishi maar was dus compleet ongegrond.
Ik verwacht we dat er wat meer kilometers gemaakt gaan worden komend jaar omdat mijn vrouw van baan is veranderd waarbij ze verder moet rijden. Ook al is de Colt al op leeftijd met zijn bijna 14 jaren, we blijven er nog in rijden, want het blijft een voordelige auto in de kosten.
De jaarbedragen o.b.v. 3300 km per jaar zijn
Onderhoud 280 euro/jaar
Afschrijving 350 euro/jaar
Verzekering WA+ 245 euro/jaar
Wegenbelasting 320 euro/jaar
Benzine 444 euro/jaar
Totaal: 1646 euro/jaar
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200

Mitsubishi ASX - Back to Basics

Mitsubishi Outlander PHEV in 2024 naar Nederland

Mitsubishi: 16 nieuwe modellen binnen 5 jaar

Mitsubishi Lancer diesel: 'geen straf' - Test - Uit de Oude Doos

Lezersreacties (0)
Reageren