Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Classic (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carisma 1.8 GDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 96.439 km |
KM-stand laatst | 163.200 km |
Vier jaar met de Carisma
- 137.000 km
Deze Carisma 1.8 gdi Classic heb ik in 2011 gekocht. Toen stond er iets minder dan 97.000 op de teller. Heb er 2500 euro voor betaald. Een koopje.
Rijgedrag:
Het is een auto die vooral is gemaakt om lange afstanden mee te reizen. Op de autosnelweg en provinciale wegen voelt hij zich dan ook het meest thuis. In tegenstelling tot mijn vorige Carisma is de wegligging enorm verbeterd. Ook op bochtige wegen stuurt de auto goed en precies.
Motor:
De 1.8 GDI motor is een pittige motor, mits op toeren gehouden. De motor is beter uitgerust op cruisen en wordt pas levendig bij hogere toerentallen (3000 tpm).
In tegenstelling tot de 1.6i is de heeft de 1.8 GDI meer dan voldoende trekkracht. Een caravan van 900 kg, gaat zonder problemen mee. Wel verdubbelt het verbruik bijna. Daarnaast is de auto in Duitsland op de snelweg geweest en 200 haalt de auto moeiteloos op de teller, met vier personen en redelijk volle kofferbak. Harder niet geprobeerd, ondanks dat de auto niet aangaf aan de grens te zitten.
Verbruik:
Het verbruik in de stad is wel heftig vergeleken bij mijn vorige auto. 1 op 10 i.p.v. 1 op 12. Op de snelweg haalt ie zonder moeite 1 op 14,5. Gemiddeld haal rijd ik op 1 op 13. Dat is wel meer dan de fabrieksopgave belooft.
Vreemd blijft de benzinemeter (was bij de vorige Carisma ook zo). Tot 200 km lijkt het alsof de tank nog vol zit waarna de meter in een rap tempo terug loopt. Als de meter aangeeft dat de tank voor de helft vol zit, blijkt er in de praktijk minder dan een derde in de tank te zitten. Blijft vreemd dat dit probleem niet is opgelost.
Interieur:
Het eerste wat opvalt aan de Carisma zijn de redelijk compacte buitenmaten en de zee van ruimte die je van binnen hebt. De voor- en achterpassagiers van gemiddeld 1,80 meter kunnen goed uit de voeten. Verder is de kofferbak gigantisch. Misschien wel de grootste in zijn klasse (Alleen de Vento schijnt een nog grotere te hebben). Nadeel is alleen het gebruik van ouderwetse kofferbakbeugels, waardoor je een groot stuk loze ruimte hebt in de kofferbak. Mooier waren gasbeugels geweest die inklappen en daardoor minder ruimte in beslag nemen. De hoedenplank is wat krap bemeten. Daar kan je niets mee. De opbergvakken in de voorportieren zijn wel groter dan in het vorige model, maar nog steeds niet gigantisch. Dashboardkastje is ruim bemeten. Nadeel is dat er zaken achter kunnen vallen. Fijn is wel het opbergvak tussen de voorstoelen.
Het interieur is misschien wat saai, maar alle knoppen zitten op een goede en logische plek. Daarnaast laat alles zich makkelijk bedienen.
Problemen:
Na een jaar kwam het eerste probleem. En meteen een grote... De auto gekocht voor vakantie. Caravan erachter ging moeiteloos mee. En nog steeds trouwens. Op de terugweg viel de motor ineens uit. Gele lampje van de motorstoring lichtte op. Helaas in Frankrijk, bij Amiens... En een Mitsubishi in Frankrijk, is toch wel een exoot. Auto kon niet gerepareerd worden en is gerepatrieerd door de ANWB.
Wat bleek, het gaskleppenhuis was niet goed. Nieuw kopen, 1200 euro, reviseren 600 euro. Voor de tweede optie gekozen. Toen reed de auto weer prima. Echter anderhalf jaar later was het weer raak. Bleek de revisie toch niet zo goed te zijn gedaan. Garage Nieuw Rijswijk heeft dit onder garantie en met een leenauto zeer goed opgelost. Was de auto wel drie weken kwijt. Nu fingers crossed.
Voor de rest geen problemen. Auto doet het zeer goed. Krijgt op tijd zijn beurten en mankeert eigenlijk steeds niets, los van de gebruikelijke slijtage van onderdelen.
Laatste twee jaar
- 163.200 km
In 2015 wat flinke kosten gehad. Tijdens de APK bleek dat de koplampen beide vervangen moesten worden. De eerste wegens glascorrosie (dan wordt het glas flets en ondoorzichtig) de tweede wegens een auto die een bocht te krap nam en daarbij mijn koplamp schampte. Geen zichtbare schade maar blijkbaar wel de aanhechtingsbeugel beschadigd. 700 euro voor een origineel setje, of 350 voor een setje van een ander merk. Is de tweede optie geworden. Banden en een beurt moesten ook mee. Kortom 1250 euro armer om deze door de APK te krijgen. Voor een 13 jaar oude auto... Maar goed inruilen en iets nieuws vinden was voor dat bedrag niet gelukt.
In 2016 een kleine minieme APK beurt laten doen, omdat de auto ingeruild gaat worden. Voor 2017 kwamen er namelijk weer flinke kosten aan zoals de remmen en distributieriem. Wel zijn we daarna nog zorgeloos naar Italie gereden met caravan en in de bloedhitte. De auto gaf geen krimp. Airco doet het ook nog steeds goed. Dus technisch perfecte auto, alleen door ouderdom nu teveel kosten aan onderhoud door slijtage.
Auto eind 2016 ingeruild (1350 euro voor ontvangen) voor een sexy Française in de vorm van een Megane uit 2012. Letterlijk een leap of faith, maar Mitsubishi had geen betaalbaar alternatief meer voor de oerdegelijke Carisma. De Lancers vind ik te duur.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 1 EIGENAAR MET 129 PK AIRCO/NAP/TOPSTAAT!
- 2000
- 100.652 km

Mitsubishi Carisma 1.6 Classic*STUURBEKR*AIRCO*TREKHAAK *APK*EXPORT PRICE
- 2001
- 162.609 km

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Classic.nl Airco | Trekhaak | Meeneemprijs 2DE PINKSTERDAG GEOPEND 12:00-16:00!!
- 2000
- 322.706 km
Lees ook

Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Comfort (1999)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan
