Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mitsubishi
  • Carisma

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Comfort (1999)

Beter goed gejat dan slecht bedacht

1
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Comfort (1999)
  • Autotest
19 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De vernieuwde Mitsubishi Carisma doet denken aan een BMW. Toeval? Goed voorbeeld doet goed volgen. Het is een waarheid als een koe. En één ding is duidelijk, als het gaat om status en sportiviteit geeft BMW het goede voorbeeld.

De vernieuwde Mitsubishi Carisma doet denken aan een BMW. Toeval? Goed voorbeeld doet goed volgen. Het is een waarheid als een koe. En één ding is duidelijk, als het gaat om status en sportiviteit geeft BMW het goede voorbeeld.

Dus heeft het zuid-Duitse merk volgers. Want het is natuurlijk beslist geen toeval dat de neus van de vernieuwde Carisma een beetje is afgekeken van BMW. Gevolg is dat de vernieuwde Carisma er een stuk zelfbewuster en stoerder uit ziet dan de eerste versie. Maar het bleef niet bij uiterlijk vertoon alleen. De Europese Mitsubishi is ook echt flinker geworden. Z'n bodemplaat en kooiconstructie zijn verstevigd, waardoor hij niet alleen meer solide aanvoelt, maar dat ook werkelijk is zoals crashtests hebben bewezen.
Behalve het koetswerk werd ook het interieur van de Carisma opgewaardeerd. Met als opvallendste wijziging een prominentere middenconsole, met bovenaan een digitaal scherm waarop je de buitentemperatuur, de tijd en het verbruik kunt aflezen. Het scherm is n-g multifunctioneler, want het doet ook dienst als display van de airconditioning, én van het audiosysteem (als dat van Mitsubishi is), én van het navigatiesysteem (indien aanwezig).
Hoe gaat het er binnen verder aan toe? Er wordt prettiger aanvoelende kunststof gebruikt dan eerst, en wat betere bekledingsmaterialen. Niet dat dat nu meteen opvalt, maar het zijn kleine dingen die hun bijdrage leveren aan het 'kwaliteitsgevoel'. Dat gevoel geven ook de stoelen, flinke stevige zetels die het lichaam van opzij goed steunen. Ze zijn niet afgestemd op kleine, lichte Japannertjes, maar op het formaat van grote Europeanen, variërend van de 'dikke Duitser' tot de boomlange Nederlander. Ook de kleur van de bekleding is aangepast aan de smaak van de automobilisten in ons deel van de wereld, of althans wat daar naar Japans inzicht voor doorgaat. Want na het vele westerse klagen over het dodelijk saaie grijs in het interieur van auto's uit het Verre Oosten maken ze het met hun bekledingsstoffen soms letterlijk weer wat al te bont. Nu ja, het is ook niet goed, of het deugt niet, zullen we maar zeggen.

Voldoende ruimte
In de Carisma die toch twee airbags en een handschoenenkastje van redelijk formaat heeft, kun je rechts op het dashboard nog wat kwijt. Maar het is daar glad. Meer heb je aan de ruimte onder aan de middenconsole en in de tunnelconsole, de vakjes onder de radio en links onder het stuur. Dan zijn er nog de portiervakken. Wel smal, maar gelukkig een beetje uitklapbaar. Achterin hebben we niet te klagen. Er is genoeg ruimte voor de onderdanen en er blijven ook genoeg centimeters over tussen schedeldak en autohemel.
Zoals je dat van een hedendaagse automobiel mag verwachten, zijn er driepunts rolgordels voor drie passagiers, plus drie hoofdsteunen.
Met 430 liter inhoud is de bagageruimte gemiddeld in deze klasse. De ver openende vijfde deur maakt de bagageruimte prima toegankelijk.
Moet er méér mee, dan kan dat door rugleuning en zitting voorover te klappen; in ongelijke delen. Mitsubishi monteert onder de motorkap z'n GDI-motor met directe benzine-inspuiting. Deze levert 125 pk en 174 Nm. Prestaties? Bij de acceleratie
0-100 klokten we de Carisma op tien seconden rond. Optrekken van stadssnelheid naar buitenwegtempo: in 3 noteerden we 5,7 tellen, in 4 8,1 seconden. Inhaaloefening (80-120): in 4 10,6 s, in 5 16,5 s.
Bij de geluidsmetingen registreerden we bij honderd constant een nette 66,5 dB. Een volgehouden tempo van 120 leverde 70 decibel op. Voor een teleurstelling zorgde het verbruik. De Mitsubishi verbruikte met 8,6 l/100 km wel een stuk méér dan de beloofde 6,8 liter.
De Carisma ligt keurig stabiel en zeker op de weg, en laat zich met speels gemak snel door de bocht sturen. Dat gaat eigenlijk allemaal bijna ongemerkt en vanzelfsprekend. Hij ligt gewoon rustig op de weg en van wat er tussen de auto en het wegdek gebeurt, merk je meestal maar weinig. Vering en demping doen hun werk netjes zonder daar veel van te laten merken. De ritten verlopen meestal gladjes.
Vanzelf spreekt eigenlijk dat de stuurbekrachtiging een 'Europees' karakter heeft en de chauffeur niet teveel werk uit handen neemt. De pook tikt heel soepeltjes van het ene verzet naar het andere. Al met al is de Carisma een keurige auto, die in de nieuwste versie nog beter is geworden.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Carisma 1.8 GDI Comfort
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.053

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.834 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.475 mm / 1.710 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.200 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 575 kg
Banden195/60HR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,6 s / 16,5 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Carisma
Mitsubishi Mitsubishi Carisma

Uitgelicht aanbod

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic

    • 2001
    • 225.099 km

    € 1.750

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic.nl Airco

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic.nl Airco

    • 2001
    • 172.980 km

    € 1.499

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic.nl AIRCO, D.RIEM IS VERVANGEN.

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic.nl AIRCO, D.RIEM IS VERVANGEN.

    • 2000
    • 201.404 km

    € 1.950

Meer Mitsubishi Carisma occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Carisma specificaties
  • Mitsubishi Carisma occasions
  • Mitsubishi Carisma video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Carisma tests
  • Mitsubishi Carisma gebruikersreviews
  • Mitsubishi Carisma index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    2
    • 11 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    2
    • 28 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    • 21 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance (2000)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance (2000)

    • 8 mei 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic (2001)

    Mitsubishi Carisma 1.6 Classic (2001)

    11
    • 7 oktober 2015
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.9 DI-D Classic (2003)

    Mitsubishi Carisma 1.9 DI-D Classic (2003)

    1
    • 2 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Classic (2001)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Classic (2001)

    2
    • 21 december 2013
meer reviews
Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

73

Negentien jaar geleden kreeg Eddie Gerrits een Mitusbishi Carisma van de zaak. Toen zijn werkgever...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139...

    73
    • 4 januari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mitsubishi Carisma

    Facelift Friday: Mitsubishi Carisma

    39
    • 29 maart 2019
  • Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997 / 366.896 km

    Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997...

    69
    • 26 september 2016
  • PREMIUM
    Mitsubishi Carisma MSX

    Mitsubishi Carisma MSX

    • 19 september 2016
  • Autotest
    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1996)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1996)

    • 4 juni 2002
  • Autotest
    Mitsubishi Carisma 1.8 GLSi (1995)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GLSi (1995)

    • 18 september 2001
  • Ford Focus 1.8 TDCi Trend - Hyundai Elantra...

    • 17 juli 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    51
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    16
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Achtergrond
    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit de Oude Doos

    100.000 km met een Mitsubishi Colt - Uit...

    19
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende samenwerking

    Smart ForFour en Mitsubishi Colt: een kortdurende...

    20
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    Mitsubishi blaast Colt nieuw leven in

    37
    • 5 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden