Mitsubishi Carisma 1.6 Classic (2001)

autoreview

Mitsubishi Carisma 1.6 Classic (2001)

Signalement

UitvoeringCarisma 1.6 Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf91.757 km
KM-stand laatst101.422 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gokje wagen

  • 91.947 km

Sinds 2010 heb ik 6 auto's in het bezit gehad, waarvan over heel 2015 elke 3 maanden een nieuwe occasion. Na héél veel gezeik en dure onderhoud was ik het echt spuugzat. Telkens moest ik terugvallen op de auto van mijn vriendin, een zwaar veroestte Nissan Sunny uit 1993 omdat mijn auto weer dienst weigerde. Ondanks de roest start die van haar 1 op de 10.000 keer zonder problemen. Gooi er een APK tegen aan, las de kokerbalk (weer) vast, betaal de lokale beunhaas €50,- en het is weer een jaar karren met die bak! Die betrouwbaarheid wil ik ook!

Ik kwam tijdens mijn uitzichtloze zoektochten steeds weer die Carisma tegen (de 1.8 en 2.0 GDI varianten). Helaas hadden ze allemaal een kilometrage ver over de 2 of 3 ton en zagen er zowel van binnen als van buiten uitgeleefd uit. Ook zijn ze 1160+ kg zwaar. Dan zit je nét weer een MRB klasse hoger. Ik koos destijds toch maar weer voor 'Deutsche Grundlichkeit'... Nein, nein, NIMMERMEHR!!! Ik ben in ieder geval helemaal genezen van (Sl)opel Astra's en Vectra's. Audi staat ook niet hoog op mijn lijstje aangezien ik in mijn prijsklasse alleen kan kiezen tussen roestbakken of diegenen die überhaubt geen werkende versnellingsbak hebben. VW's zijn gehypte wagens, populair en daarom prijzig. De Mercedes auto's die ik kán betalen zijn 20+ jaar oud. Een Franse auto is uitgesloten. Mede dankzij alle storingen die ik altijd kreeg met de bedrijfswagens en de horrorverhalen van mijn vrienden met hun Clio's en Megane's ben ik ervan overtuigd geraakt dat Frankrijk destijds beter had kunnen investeren in keukenapparatuur. Volvo dan? Mooie ruime wagens. Wel zijn ze vrij zwaar (MRB), redelijk prijzig en niet onder de 3 ton in kilometrage te koop. Ik zit met mijn strakke budget van max. €2000,- gewoon tussen wal en schip. Het is kiezen tussen goedkope kleine, maar werkende auto's of afgetrapte Audi's en Golfjes. Nee, vaarwel Europa. Ik zoek mijn heil wel in Azië en dan met name in Japan.

De Daihatsu die ik gereden heb was ijzersterk en de enige auto, samen met de Koreaanse Excel, die ik niet weg deed omdat de motor mankementen vertoonde. De Hyundai Excel is ook sterk, vlot, zuinig en rijdt en klinkt als een kleine sportwagen. Maar helaas was iedereen in Z-Korea rond 1998 1.50m kort en 55kg licht, want de stoelen waren niet ontworpen om grote grove Europese ruggen en billen te ondersteunen. Ik heb de Excel doorgegeven aan mijn zus die er wel in past. De Mazda 6 is echt mijn type auto (en de nieuwe Kia Optima), maar helaas heb ik destjds voor een rampblok gekozen, de 1.8 uit 2002. Ik heb de zuigveren en motorblok volledig naar de kloten gereden, al waren ze dat waarschijnlijk al. 4L olie bijvullen per 600 gereden kilometers, blauw/grijze rookpluimen uit de uitlaat en een destijds onverklaarbare plotseling toename in verbruik van 1 op 8 op de snelweg deed mij verplichten na twee maanden weer afstand te nemen van mijn droomauto. 'Ja hallo baas, hier B-één-nul-nul...'.

Ik heb het getroffen dat ik deze Mitsubishi Carisma per toeval tegen ben gekomen. Ergens langs de kant van de weg in een verlaten parochie bij Apeldoorn stond 'ie dan met nog maar 91K op de teller. Van binnen super netjes, op een horizontale losse naad in het zitvlak na dan. Geen krasje op het dashboard te vinden en ondanks zijn rode kleur, geen doffe plekken op de auto! Prijs: 1450,-

Ik heb voor de zekerheid een vriend meegenomen voor de bezichtiging en de gebruikelijke testrit. Tevens ook om mij te behoeden voor een mogelijke roze wolk. Terwijl we instappen merken we gelijk iets op: het comfort. De stoelen zijn redelijk groot, zitten goed en bieden veel zijwaartse steun. Redelijk wat beenruimte voor en achter. Het stuurkolom kan in hoogte versteld worden, maar niet van mij af of naar mij toe gebracht worden. Jammer, maar niet hinderlijk. Ik praat overigens over een 1.6 Classic 5drs hatchback model. Autoweek blijft koppig en denkt dat ik een Sedan versie rijdt. Veel verschil is er niet, behalve de kofferbak dan. De Classic Carisma beschikt over airco, stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling, maar dat was het dan ook wel. Aan comfort mis ik een armsteun en cruise control. Tijdens het rijden merken wij samen op dat de motor stil is. 3300 toeren in de 5e versnelling brengt je al gauw op 120kmp/u op de teller. Geijkte snelheid is 114kmp/u. Het stuur, de pedalen en de versnellingspook zijn trillingsvrij en de auto rijdt kaarsrecht vooruit. Ik heb goed zicht op de weg, ondanks dat de auto best laag over de weg rolt. Het zicht in de zijspiegels is duidelijk en de achterruit biedt ook voldoende zicht. Drempels worden comfortabel genomen. Het gewicht van 1150 (nog nét in een voordelige gewichtsklasse) en een redelijk lange wielbasis en zachte vering helpen daarin goed mee. Ga je te hard, dan voel je dat vooral wanneer de wagen het hoogste punt van de drempel bereikt en de veer de band naar beneden 'klapt'. Dus wel even rustig de drempels nemen. De kofferbak is meer dan ruim en logisch ingedeeld. Van de wielkasten zal ik geen nadeel ervaren, die zijn netjes weggewerkt zover dat mogelijk is. De sedan versies zullen ongetwijfeld wat hinder ervaren vanwege de beugels. Met een 99pk motor trekt de auto met z'n tweetjes vlot op en ervaar ik trefzeker schakelen. De 5e versnelling zit overigens wel dicht naast de 3e versnelling en bij mij piept 'ie een beetje. Wellicht dat een busje WD40 gaat helpen. Schakelen gaat verder lekker strak en een tikkeltje zwaar. Zo krijg je toch een beetje het gevoel een bolide te rijden ;).

Ondanks de positieve eerste indruk zit er wel een nadeel aan. De auto heeft een tik in de motor. Wordt iets minder zodra de motor warm loopt maar verdwijnt niet. Ik merk er verder niets van. De motor loopt echt heel netjes, zonder schokken of onregelmatigheden. De oorzaak ligt mogelijk aan de distributieriem die er al een tijd in zit. Ondanks het risico, tóch de auto meegenomen. Direct even laten nakijken.

Eerste onderhoudsbeurt: 'Diamond in the rough'

  • 92.045 km

Conclusie:

De distributieriem zat vol scheuren, de waterpomp was (bijna) lek en de dynamo-riem mistte zelfs een strookje met tandwielen! Dat veroorzaakte het tikken over de poelies. Klinkt allemaal vrij heftig, maar de distributieriem moest toch vervangen worden en dan wordt de pomp standaard meegenomen. De motor is nu gelukkig stil. Ik ben mijzelf dan ook dankbaar dat ik een concert in Tilburg (390km heen en terug) met de auto van een kamaraad gerealiseerd heb.

Overzicht werkzaamheden:
- Distributieriem vervangen
- Waterpomp vervangen
- Micro-riem dynamo vervangen
- Micro-riem stuurbekr/airco vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Nieuwe oliefilter
- Nieuwe olie (10w40 semi-synthetisch)
- Carterstopring
- Kleine onderhoudsbeurt
- Milieu bijdrage

Kosten totaal: €599. Best wat centjes, maar mij werd verteld rekening te houden met ongeveer €675,-, dus het viel enigzins mee. Ik kreeg nog de opmerking mee dat de onderkant van de auto er verder netjes uitziet.

Grote update vanwege kleine upgrade

  • 93.033 km

1000 heerlijke kilometers gereden. De auto bevalt mij steeds meer. Een nadeel is dat de benzinewijzer pas voorbij 220-250 gereden kilometers begint te dalen. 3/4 tank vol = 30 liter tanken op een 60L brandstoftank. Dat klopt dus niet helemaal.

Het gemis van een armsteun bij deze classic uitvoering begon vervelend te worden. Ik moet mijn arm gewoon ergens op laten rusten. Gisteren dan ook even bij de lokale autoboer een universele armsteun voor €20,- aangeschaft. Prima steuntje van zwart kunstleder. Helaas passen de beugels echt nét niet over de middenconsole heen. Dus even mijn creativiteit erop losgelaten door de beugels op de kop aan de armsteun te monteren door twee nieuwe gaten te boren door de metalen plaatjes heen en de originele voorgeboorde gaten te gebruiken als anker punten op de console. Als u het niet meer kunt volgen, geen probleem, want zelf heb ik er uiteindelijk ook 2 uur over moeten doen om dat kreng er juist op te zetten. Eenmaal geboord kan de steun namelijk niet meer aangepast worden, dus het moest in één keer goed gedaan worden. Ik had gelukkig genoeg ruimte om te boren door de voorstoelen naar voren te schuiven en lekker relaxed op de achterbank plaats te nemen.

Tja, als je dan toch bezig bent om 22:45, kan je net zo goed even de TomTom kabel wegwerken achter het dashboard. Dat ging gelukkig vrij vlot, alleen tijdens het grijpen naar de USB kabel bleef één van mijn dikke worstenvingers haken achter de stalen ontgrendelingskabel van de motorkap. En hoe ver ik de bestuurdersstoel ook naar achteren schoof, ik kwam er niet 'ergonomisch' bij. Wat heeft de Mitsubishi daar ontzettend veel onderdelen weggewerkt in zo'n kleine rot ruimte zeg! 40 minuten op de kop bezig geweest om de kabel weer vast te haken. Ik leek op een anaconda met een kalf in z'n maag.

Am I cursed?!

  • 93.440 km

Sinds 2010, telkens als mijn vriendin en ik op vakantie gingen of een weekje weg gepland hadden staan begaf mijn auto het een dag van te voren of op de dag zelf. We zouden vandaag een week naar Brabant gaan met de Carisma. Gisteravond nog even op de koffie geweest bij mijn ouders. Bij het wegrijden voelde ik dat de koppeling niet meer helemaal opkwam. Bij thuiskomst, met de kont naar achteren in de garage willen parkeren, toen de koppeling überhaubt niet meer wou ontkoppelen!! Op het nippertje de auto kunen laten stoppen door als een gek op de rem te trappen! Gevolg; vloeistof onder de auto en geen tegendruk meer op de koppelingspedaal. Vandaag afgesleept naar de garage, uitgelachen worden door onze vaste monteur en doorgereden naar Brabant... in de Nissan Sunny grom, grom, grom!

Uitkomst: koppelingscilinder heeft het begeven. Kosten €141.

Tijd over: handen uit de mouwen steken

  • 95.742 km

Ik heb besloten de tijd die ik nu heb voordat mijn omscholing begint, te besteden aan het overspuiten van alles wat zwart zou moeten zijn geweest aan het exterieur zoals de stootstrips, velgen, kapjes, grille, spiegels, wisserbladen etc. Alles ging goed, maar ik moest nog wel uren en uren zwarte nevel van mijn lak wegpoetsen... Met alcohol lukt dat overigens prima zonder je lak ernstig te beschadigen. Gelukkig heb ik ooit eens van een vriend zelf gestookte moonshine gekregen. Ik heb het nooit durven drinken en maar goed ook. De verfnevel brandde gewoon weg!! Ik heb nieuwe foto's geupload waarin het contrast rood met zwart nu veel beter te zien is.

De auto is trouwens makkelijk uit elkaar te halen. Ik kon de hele voorkant verwijderen met sleutel 10, 13 en wat muziek op de achtergrond.

Dip in de toeren + oplossing

  • 95.950 km

Bij het afremmen voor het laatste verkeerslicht om vervolgens de snelweg op te rijden sloeg mij de motor af. Al mijn zintuigen stonden nu op scherp. Bij het willen parkeren op de carpoolplaats 20 km verder viel de motor weer uit. Starten is overigens geen probleem. Gokje gewaagd en als nog met mijn auto richting Apeldoorn gereden.

De toeren krijgen een dip bij het intrappen van de koppeling wanneer de auto bijna tot stilstand wordt gebracht. De krukas zakt naar een slordige 300 toeren en sterft dan rustig zodat ik het niet eens in de gaten heb. Ik weet dat mijn minimale toeren elektronisch geregeld wordt. De accu heeft een paar dagen aan de druppel lader gelegen tijdens het overspuiten van mijn auto onderdelen. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

**UPDATE & OPLOSSING***
Ik las her en der op het eindeloze internet dat veel mensen dit ervaren nadat de accu langer dan een uur afgekoppeld is geweest. Waarschijnlijk moest de computer de minimale toeren opnieuw 'leren'. Het probleem is nu in ieder geval, *even afkloppen*, opgelost.

5 maanden en 5000 km verder

  • 96.600 km

Ik heb dinsdag 9 februari op de snelweg door een fikse en langdurige regenbui moeten ploeteren en waarschijnlijk een opspattend steentje tegen de rechter koplamp gekregen. Ik hoorde luid en duidelijk een harde tik aan de voorkant. Verder geen aandacht aan besteed, want ik was al blij zat dat ik geen sterretje in de voorruit kreeg. Helaas, een dag later staan er dikke druppels aan de binnenkant van het glas en zelfs een klein laagje water! Het lichtcompartiment is van binnen compleet beslagen. Ik vervang de andere koplamp ook gelijk omdat beide units gele oxidatie aan de binnenkant vertonen. Met de recent geïnstalleerde xenon lampen krijg ik er een lelijke blauw, wit en gele kleurencombinatie van.

UPDATE:
Ik had verwacht dat beide koplampen zo gemonteerd konden worden, maar het was best een vervelend werkje. Beide koplampen sluiten nét niet helemaal perfect aan. Ik moest zo nu en dan wat plastic geleiders wegsnijden van de linker koplamp want die sloot niet goed aan. Ik heb dus blijkbaar een deuk zitten in mijn linker zijpaneel vlak achter de koplamp... Ggrrr... Jammer, maar de 3 schroeven houden de koplamp verder stevig op z'n plaats. Helaas zit er een andere bevestiging op voor de koplamp hoogteregelaar. Mochten de lampen te hoog of te laag afgesteld staan, kan ik de tandwielen handmatig nog verstellen. Helaas zal ik de koplampen dan wel weer moeten demonteren. Nu maar hopen dat Xenonius, god van 30% meer licht, mij goedgezind is..

Ondanks de paar tegenslagen raak ik steeds meer gehecht aan de Carisma. Het is een soepele, ruime en zuinige auto met een verbruik van 6,6L/100km wat ruim 1 op 15 is. Stadsverbruik ligt rond de 1:11 incl. doorschakelen naar de 4. In mijn Carisma rijd ik zuinig en netjes. Voor knal en race werk stap ik wel op mijn Honda Shadow Bobber. Ik rijd op 14" all season banden, maar ik denk er wel over na om zomer en winterbanden te gaan gebruiken. All season banden zijn zomers nét te zacht en 's winters redelijk hard. Van beide eigenschappen wat, maar niet genoeg. Voorlopig rijd ik deze 'all-in-four' banden eerst helemaal op voordat ik zo'n financiële uitgave ga maken.

Verder valt aan mijn eigen interieur niets bijzonders op te merken. De stoelen zitten nog even comfortabel als bij aanschaf. De bekleding aan de deurpanelen voor hangen helaas wel een beetje slap waardoor je een soort plooi ziet. Niet heel storend want iedereen denkt in eerste instantie dat het aerodynamisch is vormgegeven. Ik heb een goed werkende airco wat erg helpt in deze vochtige tijden en beschikt de auto over goede fabrieks geïnstalleerde geluidsinstallatie en geluidsisolatie. Ik heb de 14 jaar oude originele Mitsubishi radio eruit gehaald en er een JVC Radio/USB versterker ingepropt. Letterlijk, want de kabelboom achter de middenconsole is dik, stug en steekt irritant uit.

Oh ja, over dat geluidsisolatie; dan bedoel ik geluid van buiten naar binnen, niet van binnen naar buiten. Fietsers horen mijn gitaarsolo's en schreeuwende death grunts luid en duidelijk. Heeft er mee te maken dat mijn achterspeakers recht omhoog gericht staan op de achterruit, op oorhoogte van de achterpassagiers. Een tweede nadeel daarvan is dat ik de hele tijd antwoorden krijg als: 'HEH?' van mijn reisgenoten. Mijn reguliere geluidsvolume moet meer dan gehalveerd worden, wil ik mijn achterpassagiers geen tinnitus geven. En ik ben overigens niet zo'n hardstyle luisterende VW Golf rijder (no hard feelings) die de muziek zo hard laat knallen dat elke 15 km de wielbouten aangedraaid moeten worden.

*SAMENVATTING*
Hieronder een pros en cons overzicht met betrekking tot mijn persoonlijke 5 maanden ervaring met een 5drs Mitsubishi Carisma 1.6 Classic uit 2001:

Pros:
+ Comfortabele stoelen.
+ Zeer zuinig op de snelweg.
+ Actieradius = rond de 850 km.
+ Fijne KM-vreter op de snelweg en buitenwegen.
+ Pittige 100pk motor.
+ Stille motor en weinig omgevingslawaai.
+ Soepele vering, zonder overdreven doorhangen in bochten.
+ Een ruime wielbasis.
+ Airco aanwezig bij Classic modellen.
+ Zowel voor als achter genoeg been ruimte.
+ 3 hoofdsteunen en driepuntsgordels achter.
+ Acceptabel geluid uit de standaard speakers.
+ Ruime kofferbak & logisch ingedeeld.
+ Trefzeker schakelen.
+ Geen goedkoop ogende dashboard.
+ 12v aansluiting netjes weggewerkt.
+ Geen doffe plekken ondanks zijn rode kleur.
+ Tijdloos ontwerp.
+ Voor een Aziaat uit 2001 geen typisch saai grijs interieur.

Cons:
- Rumoerige toeren bij koud stationair draaien.
- Geen vaste trekhaak.
- Afwijking brandstofmeter (3/4 op meter = 1/2 tank).
- Kunstof bekleding kofferbak érnstig krasgevoelig!
- Geen cruise control aanwezig.
- Geen armsteun aanwezig.
- Centrale deurvergrendeling zonder afstandsbediening.
- Achterspeakers creëren tinnitus bij achterpassagiers.
- De allergrootste minpunt is toch wel de leeftijd van de auto. Originele onderdelen begeven het na 15 jaar wel een keertje.

Hoe dan ook, voor de 'arbeider' als ik is de Carisma momenteel een betaalbaar en (h)eerlijke auto. Ik betrap mijzelf op het feit dat ik altijd even achterom kijk als ik van de auto wegloop. Dat zegt genoeg toch?

Moment suprême! 99.999km

  • 99.999 km

Lieve lezers,

Het moment is aangebroken dat ik afscheid moest nemen van de altijd vrolijke, maar eenzame 0 vooraan in de kilometrage display. In plaats daarvan heb ik er een heleboel nullen bij gekregen. Al weken zat ik uit te zoeken hoe ik de meeste 9 cijfers weergeven kon krijgen. Uiteindelijk ben ik dat kritieke moment ook nog met mijn slaaphoofd voorbij gereden. Ik moest maar genoegen nemen met 99,9 op de dagteller ipv 999,9.

De auto heeft zich de afgelopen 4000 kilometers keurig gedragen! Geen problemen, gewoon lekker (zuinig) rijden. Ik zag overigens wel twee dagen geleden, bij het uit laten stappen van mijn medepassagier, dat de binnenverlichting lichtjes flikkert op de 'beat' van het gevarenlicht. De passagier in kwestie is zelf ook zo'n stresskip die meteen met allerlei theorieën kwam aanzetten. In zijn ogen was de auto ter plekke een total loss, maar waarschijnlijk is er ergens een klein lekstroompje aanwezig of iets in die richting. Voorlopig even 'no worries'!

'Special Update

  • 101.442 km

Oei, oei oei... een dikke vette rekening gekregen voor de jaarlijkse APK.

- Rem rechtsvoor zit compleet vast.
- De brandstofleiding lekt.
- Schokbreker rechtsachter naar de kloten.
- Schokbreker links achter lek.
- De kokerbalken zijn doorgeroest.
- Uitlaat is rot.
- Remtang links kapot.

...

Gelukkig maar, het gaat hier om de Nissan Sunny van mijn vriendin! Mijn APK van een maand eerder heeft de Carisma vlekkeloos doorstaan. Enkel twee remblokjes voor waren aan vervanging toe, meer was er niet nodig om de auto te keuren.

De Sunny haalt in ieder geval de 22e van juli dit jaar niet meer. Het is nu afwachten of Hassan's Export er nog wat voor gaat geven. Of misschien dat Slátavan's Export de auto gaat overnemen. Deze roestbolide zal na export in ieder geval weer als een 'zonnetje' (HAHAHAHA) gaan rijden in Oost Europa / Afrika. Ze vervangt haar roestbolide voor een Fiat Panda uit 2010 van een kennis van ons. Een net autootje passend bij haar aantal (stads)kilometers per jaar.

*UPDATE*
De Sunny rijdt nu rond in Nigeria

De Carisma is verkocht... Ja, echt waar!

  • 101.422 km

Voor de mensen die de hele review hebben gelezen zullen dit waarschijnlijk niet helemaal snappen. Mijn vriendin heeft een auto waar ik ook gebruik van kan maken en zelf bezit ik een verder een ruime Honda ST1100 Pan European motor. Mijn werk is op fietsafstand. De Carisma is ook al sinds mei 2016 amper gebruikt. Om mijn maandelijkse kosten te beperken heb ik besloten mijn Carisma te verkopen.

Wat mij vreselijk pijn deed was dat de koper, in mijn aanwezigheid, direct na verkoop een peuk ging roken in de auto. EEN PEUK?!

Ik kan de Carisma dagelijks gedag zeggen aangezien ik regelmatig langs het huis van de koper fiets. Ik stop dan ook stiekem zo nu en dan een pakje nicotinekauwgom achter de ruiterwisser. Ssstt.

Voor Carisma twijfelaars: Kijk naar de algemene staat van je Carisma. Indien je geen rare dingen ziet, weet dan dat een Mitsubishi je niet zomaar laat staan. Het zijn fijne, eerlijke en betrouwbare wagens! Ik zeg kopen!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens