Mitsubishi Carisma 1.6 Comfort (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carisma 1.6 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 116.500 km
nadat ik een beetje teleur was gesteld over de betrouwbaarheid van mijn vorige auto (peugeot staat niet super hoog aangeschreven doorop maar ik kocht m omdat ik een grote auto wou en een beetje goedkoop) wist ik wat ik wou kopen een japanner.
ik keek een beetje rond bij toyota\'s omdat dat de meest betrouwbare auto\'s zijn en een oud collega ook altijd toyota\'s rijd en er eigenlijk nooit mankementen aan had.
tijdens een zondagje rondkijken bij een toyota dealer vond ik deze mettallic rode carisma sedan 1.6 comfort.
de volgende dag even langsgekomen en een proefritje gemaakt.
het viel mij op dat ondanks dat hij 100 kg meer weegt toch heel erg licht stuurt, en dat zowel koppeling als gas heel erg licht zijn.
ook de ruimte is zeer ruim te noemen.
pluspunten zijn dat hij niet populair is bij jongeren, dus minder kans op een afgeragte auto, hij is goedkoper terwijl je er minsten een net zon goede auto voor koopt.
nadat ik deze auto een jaar in bezit heb is me het volgende zeer goed bevallen.
-soepele motor; doch onder de 2500 toeren is hij niet zo rap, boven de 3500 toeren is de motor echt een feest en trekt hij heel goedop, ook in zn 4.
-comfort; soepele vering, maar toch een hele goede wegligging.
-cruise control; wellis waar achteraf geinstalleerd door vorige eigenaar.
-verbruik; 1:14 bereik ik met gemak (+-130 op snelweg) met michelin energy banden.
minder geslaagd vind ik.
- doordringen van het bandengeluid via het onderstel, dit kan op de snelweg een beetje irritant is, maar is te \"verhelpen\" door de radio harder te zetten.
-kofferruimte is behoorlijk (groot), maar als je meer ruimte nodig bent (bijv. inladen van een fiets) en je de bank naarbeneden klapt kun je hem nog niet geheel kwijt. (ovale ring belemmerd dat hij erin past en de klep kan worden gesloten)
apk 2008: de knipperlichten aan de zijkant met blanke/witte glazen waren niet oranje genoeg en werden vervangen en hij werd goedgekeurd.
ik houd u op de hoogte
bij de vraag \"zou u weer een auto van het zelfde merk kopen?\" heb ik misschien neergezet omdat voor mijn volgende auto wil ik toch graag een 5 sterren auto en liefst ook wat stiller. voor de rest is het een prima auto die heel erg veel waarde bied voor zn geld (kwaliteit-prijs)
PROBLEMEN
- 116.500 km
de volgende problemen hebben zich voorgedaan.
wel 5 lampjes zijn geduurende het jaar gesneuveld, toch netjes voor een auto die 8-9 jaar oud is.
er is ook een kwaaltje (versnellingsbak van renault :( ), dat meer hinder is, bij een koude motor/bak wil hij soms moeilijk in zn 1 of moet je het een paar keer proberen voordat hij in zn 1 wil, is de motor/bak warm no problemo.
en soms wil het raam bij de bestuurderskant als je hem omhoog doet wel een weer omlaag gaan door de beveiliging omdat hij dat te veel weerstand ondervind. (resetten hiervan mocht niet baten)
verdere ervaringen
- 153.000 km
nu heeft mn carisma ongeveer 153k gelopen en hij gevalt mij opzich nog steeds goed.
de kosten sinds de afgelopen review: 2x olieverversen 2x apk 2 nieuwe voor banden. verder niets!
kwa verbruik als je 130 km/u rijd is het ongeveer 1:13-14. houd je je aan de snelheid gaat het verbruik omlaag naar 1:15. dit is inclusief af en toe een file meepakken. (dit is met euro 95 fuelsave)
verder is het verzetten van de versnellingsbak/pook wat achteruit gegaan hij heeft namelijk moeite om in z'n achteruit te gaan en het in z'n 2 krijgen gaat wat lastiger; binnen kort maar de schakelstangbussen (volgens mij heet dat zo) vervangen en dan moet hij het weer als nieuw doen.
2 lampjes op het middenconsole/instrumenten doen het niet meer, maar dat is van de airco en de hogere regionen van het toeren gebied dus totaal niet lastig/ vervelend.
verder niets dan lof; hij weert zich goed tegen toch al de 11 jaren erving en een redelijk hoeveelheid aan kilomters.
voor het einde van dit jaar verwacht ik dat hij de 160k aantikt en probleemloos verder gaat en zit de distributieriem eraan te komen.
- 168.000 km
rond 165.000 km was het dan zover, de schakelbusjes van de versnellingsbak zijn vervangen, dit omdat het in zijn achteruit krijgen bijna onmogelijk was. Ook heeft men toen de koppelingscilinder vervangen, nu schakelt hij weer als nieuw. Kosten waren laag €115.- bij de Mitsubishi dealer.
verkoop
- 170.000 km
Helaas mijn charisma weg moeten doen, ik heb erg genoten van deze auto, maar omdat ik meer kilometers maak moest ik de auto verkopen.
Enige reparaties die niet standard onderhoud waren;
- koppelingspedaalrubber
- schakelbus
incl arbeidsloon bij de mitsubishidealer 115 euro kwijt, niet erg veel dus voor 4 jaar rijden en bij een kmstand van 170.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.