Mitsubishi Carisma 1.6 Classic (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carisma 1.6 Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 108.510 km |
KM-stand laatst | 248.000 km |
1e indruk na aanschaf
- 108.510 km
Tja, dat is wat anders dan een 205.
Hij geeft niet veel feedback, alles is bekrachtigd. Je voelt niet meer wat de auto doet. Dat gezegd te hebben, hij voelt nog aan als een nieuwe auto. Alles voelt nog strak.
De prestaties zijn voldoende, maar om snelheid te maken zul je hem wel op zijn staart moeten trappen. Maar voor rustig rijden prima.
De ruimte is prima, ik kan met mijn 1,85 makkelijk zitten voor, maar ook achter mezelf. Kofferbak is ruim, geen rare hoeken, mooie regelmatige vorm. Stoelen zitten goed. Hij is stil. Met een goede radio kun je hier mooi muziek in luisteren.
Geen gekke dingen. Het is de schrale uitvoering. Dus met centrale deurvergrendeling en airco en dat waren de luxe opties wel. Kan ook niet stuk dus. Voldoende om prettig van A naar B te gaan.
Niet echt een spannende auto. Maar voor de 1e auto hopelijk betrouwbaarder dan de peugeot 205. Spanning en sensatie zoeken we dan maar bij de 2e auto, de suzuki samurai. Of als ik weer eens iets bijzonders kan lenen.
Ben benieuwd naar het verbruik.
Na een halve week rijden
- 108.900 km
Na een week rijden ben ik eigenlijk nog steeds heel positief over de auto.
Carpoolen met collega's leverde met de mitsubishi geen klagen op. Ook de collega op de achterbank was content.
Zelf op de achterbank gezeten bij een rit naar de kerstmarkt in Valkenburg (lb). Prima gezeten op de achterbank.
Het rijden zelf was maar kort wennen. Auto rijdt prima, weggedrag is gevoelloos, maar wel voorspelbaar. Ligt goed op de weg. Prestaties zijn voldoende als je niet al te hoge eisen stelt. Vanuit Meerssen de kruisberg op invoegen op de A2 was even flink doortrekken. Rijdt probleemloos 130 met 3300 toeren, stilte, totaal niet vermoeiend. Echter wel lange overbrenging volgens mij. 50 km/h in 4 is 1500 toeren draaien, zak je onder 50 km/h en dus onder de 1500 toeren, dan wordt hij brommerig. En dat is niet zo zuinig denk ik...
Verbruik? Nog steeds niet hoeven tanken. Ruim 400 km gereden op een kwart tank volgens de meter. Dit zou betekenen dat ik op een tank van ongeveer 60 liter zo'n 1500 km kan rijden... Lijkt me een te optimistische weergave. De tankmeter zal dan niet helemaal nauwkeurig zijn.
na 2 maanden
- 111.000 km
Update na 2 maanden:
Ik heb de waardering voor het comfort wat naar beneden bijgesteld. Dit omdat ik de auto beter leer kennen. Op minder vlakke wegen, bv. in de woonwijk, merk je dat het onderstel wel wat rumoerig is. Ook heb ik een klein rammeltje in het dashboard zitten, dat opspeelt op niet vlakke wegen of als je met zeer weinig toeren rijdt. Op de grote vlakke wegen is het prima te doen.
De waardering voor de prestaties en kosten heb ik naar boven bijgesteld. Het verbruik wordt nog niet echt lager, maar blijft zeer constant. 5 tankbeurten op rij 1:13,3-1:13,4. Daarbij moet ik gelijk vermelden dat het ritjes naar de supermarkt zijn, over buitenwegen en grote stukken snelweg waarbij we 120 - 130 km/h rijden. We doen nog niet echt moeite om zuinig te rijden en dan vind ik dit voor zo'n grote auto netjes.
De prestaties verder zijn prima, ik kan goed met het verkeer meekomen. Als je wat sneller wilt gaan dan trek je hem verder door in de toeren. Vanaf lage toeren pakt hij netjes op. Hij gaat heel behoorlijk de hoek om, al is het wel zonder gevoel. Ik ben een rustige rijder en dus vind ik het voor het alledaagse vervoer prima. Ik kom waar ik moet komen, heb geen haast en wordt door deze auto ook niet uitgedaagd om snel te rijden. Scheelt ook weer boetes. Wil je een auto hebben die een bijzondere rijervaring biedt, dan moet je deze laten staan. Maar wat ik al zei, aan mijn verwachtingen voldoet hij.
Verder nog geen enkel probleem, maar dat verwacht je ook niet binnen een paar duizend km.
Alleen zitten er nu al de eerste krassen op van een of andere onverlaat die er met zijn sleutel overheen is gegaan. Misschien iemand die jaloers is? We hebben immers op het moment een van de nieuwste en schoonste auto's bij ons in de straat(sociale woningbouw). Balen, Want hij was helemaal netjes toen we hem kochten. Maar valt helaas niets tegen te doen. Gelukkig is het ook geen nieuwe auto.
Een paar kleine reparaties
- 112.000 km
Afgelopen weekend heb ik een paar kleine dingen gerepareerd, namelijk het merklogo en de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel.
Merkteken was een kwestie van het verloren diamantje terugplakken met secondelijm. Stelde geen klap voor.
Voor de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel heb ik de complete rails van de stoel vervangen. Hiervoor heb ik een stoel van een sloper gekocht (30 euro) en daar de rugleuning, zitting en plastic kapjes van mijn stoel op over gezet. Uiteraard is daarvoor de stoel helemaal uit de auto geweest. De middentunnel moest er ook uit. Eigenlijk zit de auto hardstikke logisch in elkaar. Het werkplaatshandboek bleek wel handig. Benodigde materialen: tie rips, ringsleutel 15 en 10, torx 40 en 20, tang is handig. Voor iemand met hetzelfde probleem: Ik heb er een fotoverslag van.
verder geen enkele problemen gevonden tot nu toe.
Verdere ervaringen
- 114.000 km
Deze keer 2 dingen:
De linkerruitenwisser was een stuk rubber verloren. Dus gelijk maar een tussenstop gemaakt bij de automaterialenzaak en nieuwe wissers meegenomen. Was een fluitje van een cent om ze erop te zetten en voor 30 euro ook weer klaar. Zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de auto, maar hoort toch bij het onderhoud van de auto.
Verder raak ik steeds meer gewend aan de auto, wat ik terug zie in het verbruik. Het kan natuurlijk ook aan het iets warmere weer liggen, maar de laatste tijd rijd ik gemiddeld bijna 1:15. Dat is met voornamelijk stad en provinciale wegen. Laatst ben ik naar het strand gereden en naar een outlet, daarbij heb ik zo'n 450 km snelweg gereden. Het verbruik na deze ritten was 1:16,6. Zeer netjes vind ik het voor zo'n grote auto.
Dus al met al ben ik nog steeds tevreden. Er zijn geen verassingen en de kosten vallen me heel erg mee voor zo'n grote auto.
De afspraak voor de APK heb ik ook al gemaakt, dus ben benieuwd of hij er zo doorheen gaat. Gezien andere revieuws en een kennis die er ook een heeft verwacht ik weinig gekke dingen.
Vakantie en APK
- 117.685 km
Vakantie-ervaringen
Hij heeft het deze vakantie goed gedaan. Voor de vakantiebepakking hebben we genoeg ruimte gehad en de airco werkt prima! Zelfs achterin krijg je het koud. Echter in de heuvels merk je wel dat je moet terugschakelen, hij mist wat trekkracht onderin. Maar omdat we zelf op het vlakke wonen is dat voor mij geen bezwaar. Toch geef ik hem voor prestaties wat minder: -1 ster.
Het comfort is nog steeds ruim voldoende. Een trip naar Ieper op een neer (550 KM) op een dag is goed te doen, zonder dat je gebroken thuis komt. Comfort +1 ster.
Het verbruik
Als het wat rustig op de weg is en we rijden wat meer op buitenwegen, dan daalt het verbruik dramatisch. We hebben op de boordcomputer regelmatig een gemiddelde over een tank gehad in de buurt van de 6L / 100 km. Dat is dan met bijvoorbeeld een aantal keer boodschappen doen (druk stadsverkeer) en een aantal uitjes in het land (snelweg). Ik ben onder de indruk.
Echter als er een fietsendrager achterop zit, dan merk je wel dat het verbruik enorm toeneemt. Dan blijft het verbruik rond de 7,5L / 100 km steken. Het is zo...
APK
Afgelopen donderdag, 16-08, is hij voor een kleine beurt en APK weggeweest. En daar heeft hij punten gescoord. Het is geen spannende auto, maar gelukkig in de garage dan ook niet.
Alles bij elkaar hebben we 125 euro betaald voor verse olie, verse filters, bijvullen vloeistoffen, nieuw ventiel op het achterwiel en de APK. Uit de APK kwam ook helemaal niets. Een puntje van aandacht was wel dat de komplampglazen dof werden, dat zou in de toekomst een punt kunnen worden. Maar dat wisten we al.
Dus hij kan er weer een jaar tegen, met minimale kosten. Dat jaar gaan we dan ook met vertrouwen tegemoet.
Dus vanwege het verbruik en het goedkope onderhoud: kosten +1 ster.
Wisser
- 120.000 km
De achterwisser was overleden, voor 18 euro een nieuwe erop gezet. Vond 18 Euro vrij veel in vergelijking met de 30 Euro voor de 2 wissers voor, maar de achterwisser is het grootste, dus een logische prijs opzich.
Vervelend elektrisch mankement
- 123.000 km
Hij heeft de laatste tijd last gehad van een vervelend elektrisch mankement. De zekering van het stadslicht links brande telkens door. Hierdoor had ik geen dashboard verlichting meer, geen stadslicht linksvoor, geen linker achterlicht en geen nummerplaatverlichting. Heel erg vervelend.
De auto is eerst terug gegaan naar de dealer waar ik hem heb gekocht, die heeft water uit de stekkerdoos van de trekhaak gehaald. Maar dit bleek niet de oplossing. Hij heeft ook alles doorgemeten en kon verder niets vinden. Kosten 60 euro voor een uurtje werk. Acceptabel gezien de tijd, jammer dat het probleem nog niet was verholpen.
Toen is de auto naar een auto-elektronica specialist gegaan, die heeft wederom alles doorgemeten. Niets te vinden. Rekening: geen oplossing, geen rekening. Ik kreeg het advies om er een zwaardere zekering in te doen, daar waar het probleem zat zou de bedrading doorbranden en dan kon ik ruiken waar het zat. En dan moest ik maar terug komen. Dit is uiteraard geen verstandige methode, maar gezien het feit dat de dagwaarde van deze auto met dit probleem zo goed als 0 is, wilde ik het wel proberen. Want ik was niet van plan hiermee door te rijden.
Wat blijkt. Het begon te stinken bij de handrem. Daar lagen kabels voor de optionele elektrische ramen/stoelverwarming? en die waren door de handrem beschadigd tot op de blanke draden en maakten kortsluiting. Tape erom heen en met tie-rips aan de kant gebonden. Het probleem lijkt te zijn verholpen gelukkig.
Deze actie maakt dat ik mijn vraagtekens zet bij de manier waarop deze auto in elkaar gezet is. Mechanisch nog steeds niets op aan te merken. Maar die draden vind ik wat armoedig overkomen. Dat kan met een tie-rip al beter. Dus de volgende auto wordt wat meer premium japans denk ik. Betrouwbaarheid -1 ster.
Verder functioneerd de auto nog steeds naar behoren. Ook met het winterse weer geen startproblemen. Echter wel een enorme toename in het verbruik. Dus ook de kosten -1 ster.
Jaarlijkse stress
- 130.086 km
Vandaag is de Carisma weer door de keuring gegaan.
Tevens heb ik een grote beurt uitgevoerd, dus olie, filters ververst en alles nagekeken. Daarnaast moest voor de APK de koplamplenzen vervangen worden, die waren te dof geworden. En was de airco stuk, bleek slechts de stekker op de airco-unit te zijn.
Maar buiten dit doet hij zijn saaie imago eer aan. (Betrouwbaarheid +1 ster) Geen verassingen. Blij!
Voor komend jaar zijn de remblokken waarschijnlijk aan de beurt en een nieuw setje banden. Acceptabel en gewoon slijtage onderdelen.
Ik heb voor de lol eens uitgerekend wat ik kwijt ben aan deze auto tot nu toe (sinds nov. 2011), en wat de km kosten zijn. Incl. aanschaf, wegenbelasting, verzekering, alle onderhoud en benzine ben ik 6883,17 euro kwijt over 20.909 km. Dit komt neer op km kosten van 33 ct per km. Dit is volgens mij niet slecht (ANWB schat 41 ct in) en dit wordt alleen maar beter hoe langer ik hem door rij. Even doorgerekend met vergelijkbare kosten in de toekomst kom ik uiteindelijk, over een jaar, uit op een constant blijvende 25 ct per km.
Als ik nu een citroen C1 koop, volgens mij het meest goedkope automobiele vervoersmiddel van het moment, kom je volgens de ANWB bij 10 jaar lang 11.000 km per jaar op 34 ct uit.
Met andere woorden, de Carisma blijft! (Kosten +1 ster)
Verse APK
- 138.583 km
Na een jaar rijden een verse APK en een kleine beurt.
Olie en filters, aircoservice, nieuwe remblokken voor en de trommels achter schoongemaakt en de boel afgesteld. Deze auto geeft nog steeds geen klachten, slecht regulier onderhoud en vervanging van slijtage onderdelen. Hij mag blijven, zeer tevreden over de kwaliteit van de auto...
APK en grote beurt
- 164.000 km
Tja... Behalve de olie vloeistoffen en filtertjes helemaal niets. Dus van de ongeveer 25000 voornamelijk snelweg km's heeft hij weinig geleden. Mag weer blijven.
APK en grote beurt
- 164.000 km
Tja... Behalve de olie vloeistoffen en filtertjes helemaal niets. Dus van de ongeveer 25000 voornamelijk snelweg km's heeft hij weinig geleden. Mag weer blijven.
Nog steeds prima
- 248.000 km
Een lange tijd geen ervaringen meer gedeeld. Hij rijdt nog steeds prima. September kleine beurt gehad, buiten een lampje, filters en vloeistoffen niets. 190 euro en verse apk.
Momenteel wordt de auto ingezet 4x per week voor woon-werkverkeer 100 km en de ritjes met aanhanger (stort of bouwmaterialen). Niet de meest flitsende, luxe, comfortabele auto. Wel perfect betrouwbaar, functioneel en goedkoop.
Gerekend aan de kosten: 18 ct, waarvan 10 ct brandstof, de rest is afschrijving, mrb, verzekering, onderhoud. Goedkoper wordt het niet, wel duurder. Dus alle collega’s die diesel aanbevelen, sorry... Conclusie is doorrijden tot hij door zijn hoeven zakt of -waarschijnlijker - dat elektrisch rijden goedkoper wordt door uit de pan rijzende kosten voor brandstof en belastingen op luchtvervuiling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.