MG B Tourer Us (1977)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B Tourer Us |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 1988 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Mijn God, waarom een MG?
- 56.000 km
Onze MG kwam in 1976 in Abbingdon in Engeland ter wereld. Na een bootreis richting de USA werd de auto in 1977 in Portland Oregon op kenteken gezet. In september 1988 werd de auto op Nederlands kenteken gezet als de TN-02-BZ. De auto was voorzien van een elektrische overdrive, een bagagerekje en stond op de stalen ro-style wielen. Het interieur is door de eerste eigenaar voorzien van een roll-over bar en een kleine tonneaucover.
In 1989 werd ik de eigenaar. Er stonden toen 56.000 mijl op de teller. Per jaar toerde ik er een 2000 tot 2500 mijl bij. Eigenlijk probleemloos.
In 1993 schreef iemand zijn voornaam op het voorscherm en werd een spiegel afgebroken. Tijd om de auto maar geheel over te spuiten in de origineel geleverde kleur, Tahiti blauw. Het interieur, beige kunstleer had ook zijn beste tijd gehad en maakte plaats voor nieuwe kussens en een stoffen interieur in beige.
In 1994 gaf de koppakking de geest. Nieuw koppakking en radiateur er op en gaan.
In 2003 werd de carburateur na ruim 28 jaar bedankt voor haar onbetrouwbare diensten. De SU werd vervangen door een gelijkwaardige maar betrouwbaardere Zenith Stromberg.
In 2004 brandde de ontsteking door. Het was een eerste serie elektronische ontsteking van Lucas. Na de aanschaf van 2 vrijwel de zelfde ontstekingsunits van de Austin Meastro kon ik weer verder.
Daarmee stopt al het werk. Uiteraard het reguliere onderhoud.
We rijden er regelmatig lange stukken mee, een weekendje Luxemburg, Goodwood voor het Festival of Speed. Hoogte punt was een rit door London via de Towerbridge, Trafalgarsquare, Piccadilly Circus, Oxfordstreet, Regentstreet en Hydeparc. Trafalgarssquare, Embankment en de Big Ben weer naar het Zuiden.
Ohja, de boring stuff. 1800cc, 1 carburateur, 78pk, 1 op 9 olie verbruik 1 op 2500.
Weer een paar jaar verder
- 112.000 km
Veel komt de MG niet buiten.
De afgelopen twee jaar hebben we slechts 3000 miles gereden. Het ding gaat en gaat. Ook na een paar maanden onder een zeiltje aan de druppelladder springt de 1800cc aan na een paar seconde "luchtfietsen" en oliedruk maken.
Door dat we moeizame buitenlandse reizen kunnen maken en een gebrek aan mooie evenementen door de corona"crisis" rijden we stukjes rond de kerk. IJsje eten in Nunspeet (aanrader) Diner in Epe, bezoekje aan de Hoge Veluwe dat werk. Dan tellen de kilometers niet hard door.
Toch een storing!
Het remmen vereiste steeds meer kracht en het stationair lopen van de motor ging alleen nog als de CO schroef maximaal stond. Na wat testen bleek de remkrachtversterker de geest te geven. Ergens was luchtlekkage wat ook het stationair lopen beïnvloedde. Na wat zoeken vond ik een nieuwe remkrachtversterker welke werd gemonteerd. De carburateur werd opnieuw afgesteld en sindsdien loopt en remt de auto een stuk beter. Tegen het begin van het carbio seizoen en zijn APK datum toch meer weer eens de afstelling van de carburateur en de ontsteking op pijl laten brengen.
Het verbruik ligt rond de 1 op 9,5 tot 1 op 10. Maar met maar 3000 kilometer per jaar maakt het geen zier uit of een auto 1 op 8 of 1 op 12 loopt. De grijns en de funfactor zijn belangrijk, de rest is bijzaak.
Mei 2022 volgt weer een APK.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.