Mercedes-Benz Vito Lang 113 CDI (2012)

autoreview

Mercedes-Benz Vito
Mercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz VitoMercedes-Benz Vito

Signalement

UitvoeringVito Lang 113 CDI
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf61.500 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 62.500 km

Wat een verschil met een Vito die ik eerder had, een 111 CDI automaat uit 2005. De 113 CDI is een heel stuk stiller, en de automaat schakelt lekker soepel.

De "nieuwe" Vito heeft een verhoogd laadvermogen (MTM 3.050 kg) en verhoogd trekgewicht (2.500 kg). Toch is de vering comfortabel, zeker vergeleken met de vorige auto, de Caddy Maxi (bladvering in combi met hulpveren).

De eerste 1.000 km zit er op. Eerste indruk qua verbruik, wat nog weinig zegt uiteraard door het beperkte aantal kilometers, tussen 1 op 12,5 en 1 op 13. Niet gek voor een auto van 1.930 kg leeg! Eens kijken wat het op de lange termijn gaat worden.

kleine update

  • 68.800 km

Inmiddels bijna 7.500 km mee gereden en de eerste vakantie is achter de rug.

Met de caravan er achter valt de auto me ontzettend mee. Op papier heeft de motor vrijwel hetzelfde vermogen en koppel als de Caddy, maar is wel iets van 500 kg zwaarder. Ik had verwacht dat de prestaties met de caravan er achter merkbaar minder zouden zijn, maar dat is in de praktijk niet het geval. Zeker in de bergen kun je heel goed merken dat het koppel al heel snel wordt opgebouwd. De Caddy begon pas te trekken vanaf 2.000 rpm, de Vito doet dat al vanaf 1.500 rpm. En dat scheelt een stuk als je na een haarspeldbocht weer wilt accelereren. Als je een beetje voorzichtig met het gas om gaat, kun je (solo) in 2 door een haarspeld zonder dat de lock-up van de automaat af gaat. Dat scheelt slip en dus in olietemperatuur van de bak.

Totaalverbruik over 3.700 vakantiekm's: 1 op 10,2. Verbruik met caravan er achter 1 op 10, solo in de bergen 1 op 11.

Totaalgewicht incl. caravan: 3.650 kg

Nu weer in het vlakke land, dus kijken of ik het verbruik solo tussen 1:12,5 en 1:13 kan houden.

hij gaat lekker

  • 87.500 km

Hij gaat goed, die Vito. In maart heeft de auto een beurtje gehad, geen gekke dingen. Alleen de achterremblokken waren aan vervanging toe, en aangezien de motor niet lekker op temperatuur kwam is ook de thermostaat vervangen. De banden slijten verrassend weinig. Heb nog nooit vierseizoenenbanden gehad die 2 jaar mee gaan (2 jaar = 55.000 tot 60.000 km).

Inmiddels wel een andere caravan er achter. Beladen is deze 1550 kg, de vorige caravan 1150 kg. Dat gewichtsverschil merk je uiteraard (treingewicht 4200 kg, slik!), maar hij trekt het best goed. Enige minpunt is dat als je op een snelweghelling even je snelheid kwijt bent, hij lastig weer accelereert. Om die reden gaat de auto over een paar weken gechipt worden naar de specs van een 116 CDI. Er kan zelfs tot 190 pk getuned worden, maar dat gaat me te ver.

Als de auto vakantieklaar is beladen en de caravan er achter hangt, komt bij drempels het neuswiel van de caravan op de grond. Afgelopen vrijdag hulpveren van Carsupport laten monteren, hun standaard versie dus niet de HD. Auto staat nu aardig wat hoger. Onbeladen merk ik niet of nauwelijks verlies van veercomfort. Komende vakantie eens kijken hoe dat nu gaat. Had ook nog gekeken naar hulpluchtvering, maar daar hangt nogal een prijskaartje aan.....

nog steeds prima

  • 135.000 km

Inmiddels alweer een flinke tijd verder.

Zoals in de vorige review gemeld, er zitten Carsupport hulpveren onder de achteras. Dat werkt erg goed, en ook leeg is de auto nog steeds comfortabel. Ook is de auto naar spec van 116 CDI getuned, probleemloos en met de caravan er achter op hellingen is het een flink verschil (treingewicht 4300 kg). Vooral als je op een helling even achter een vrachtwagen gevangen zit, en die dan gaat inhalen, maakt het verschil. Ongetuned was je dan de snelheid kwijt en versnellen duurde dan lang. Getuned is dat prima te doen.

Wel 2 problemen gehad sinds de vorige review. bij de onderhoudsbeurt van vorig jaar bleven soms de achterremmen wat slepen. Gaf heel veel herrie. Na veel zoeken is de oplossing gevonden in het slijpen van een extra groef in de voering waardoor remstof beter wordt weggevoerd. De garage heeft dit voor eigen rekening gedaan.

Tweede probleem was begin dit jaar. Ik laat elke 2 jaar de versnellingsbak verversen. Bij de glycoltest bleek er wat glycol in de bak te zitten, en dat mag niet. Dus de oliekoeler van de versnellingsbak stuk. Die is een paar dagen later vervangen door een nieuwe. Kosten: bijna € 1.000 (het hele front moet er dan af). De versnellingsbak zelf doet het prima, dus lijkt geen schade te hebben ondervonden van de glycol. Zo te zien was ik er op tijd bij.

De auto moet nog een jaartje of 2 mee. Voorkeur zal dan gaan naar een W447-Vito, of een late W639.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.