Mercedes-Benz SLK 250 d (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 250 d |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 9.881 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Ophalen van de auto
- 9.881 km
Hoewel de Volvo me nog altijd heel goed bevalt als dagelijkse auto en deze probleemloos is, leerde de Opel Speedster me dat ik open rijden heerlijk vind. Ik was dan in mijn gesloten airco gekoelde Volvo dan ook vaak jaloers op mensen die in hun Cabrio's langsreden. Daarom heb ik toch maar besloten om de Volvo vroeger dan gepland te verkopen en te vervangen door een Cabrio.
Vanwege mijn gereden km's per jaar, moest het of een LPG of diesel worden. Mijn keuze viel al snel op een Mercedes SLK 250d van het type R172, ook vanwege het feit dat een Porsche Boxster 981 niet op LPG om te bouwen is. Verder wilde ik er eentje van na Juli 2015 omdat deze een facelift heeft gehad en hierin de nieuwe 9G-Tronic versnellingsbak had. In Nederland is dit type SLK bijna niet verkocht, maar in Duitsland des te meer. Na enig zoeken kon ik deze vinden met de volgende opties:
- Rijassistentie pakket
- Sport pakket
- Spiegel pakket
- Parkeersensoren V+A
- Harman Kardon audio installatie met Navigatie
- Climate control
- Airscarf & verwarmde voorstoelen
- Lederen bekleding
- Bi-Xenon
Het grappige is dat ik nu 2 auto's bezit die op papier heel veel op elkaar lijken, want beide zijn achterwiel aangedreven open 2-zitters met een ~2.2 liter motor, die qua beleving en rijden echter mijlenver uit elkaar liggen.
De ervaringen die ik nu kan delen zijn van het naar huis rijden naar de Nederlandse grens (een Duitse vriend heeft hem naar huis gereden, omdat ik dit zelf niet mag met Duitse nummerborden).
De kwaliteitsbeleving in het interieur is op een hoog niveau, zelfs nog iets hoger dan dat van de Volvo. Knopjes, schakelaars en hendeltjes die lijken op metaal, zijn ook echt van metaal. Er is geen rammeltje of kraakje te horen in het interieur en de stoelen voelen stevig aan en zitten goed. De displays zijn echter van iets mindere kwaliteit in resolutie als helderheid als wat ik bij de Volvo gewend was. Verder een groot gemis zal de standkachel worden, die helaas ook niet achteraf in te bouwen is.
Het geluidsniveau in de auto is zowel open als gesloten bij ~120-140 best laag en zijn gesprekken goed te voeren. Het meeste geluid dat in het interieur komt is het afrol geluid van de banden.
Tijdens het open rijden zit je heel goed uit de wind bij de ramen omhoog. Het is niet alleen veel beter als bij de Speedster, maar ook beter als bij een Boxster waar ik eens mee gereden heb. Ik kan me nu ook best voorstellen dat mensen open rijden bij lagere temperaturen. Met de stoelverwarming en de airscarf aan, zul je het echt niet koud krijgen.
De motor en versnellingsbak werken heel fijn, het op- en terugschakelen voel je helemaal niet en is alleen maar te volgen op het display. De motor voelt heel sterk aan en heeft geen enkele moeite om de auto op snelheid te krijgen. Het start-stop systeem is er volgens mij alleen maar om de NEDC cyclus goed door te komen, met het systeem aan schokt de auto behoorlijk tijdens het wegrijden en gelukkig kan het worden uitgezet. Wat verder fijn is, is de grote overbrengingsverhouding in de 9e versnelling. De motor draait maar ~1400rpm bij 130km/h. Het verbruik op de terugrit lag gemiddeld op 4.7l/100km.
Qua rij-eigenschappen ligt de auto korter bij de Volvo dan bij de Opel. Hoewel het sport onderstel iets stugger is, is het gevoel in het stuur net als bij de Volvo behoorlijk gefilterd. Hij voelt daarom minder sportief aan, maar voor het dagelijks gebruik is dit wel minder vermoeiend.
Zodra ik de auto in dagelijks gebruik heb genomen en meer km's heb gemaakt zal ik deze review updaten.
De eerste 1000km
- 10.920 km
Na zo een 1000km een korte update en wat nieuwe foto's.
Ik vind de auto nog altijd heerlijk rijden. De motor en versnellingsbak passen perfect bij elkaar. Ik heb met het mooie weer de meeste kilometers open gereden en het is heerlijk rustig in de auto. Tot een snelheid van 160km/h kun je open nog een normaal gesprek voeren en heb je niet al te veel last van de wind. Je merkt wel duidelijk het ontbreken van de isolerende werking van de achterbank, het afrolgeluid van de achterwielen is hoorbaarder als ik in de Volvo gewend was, ook hoor je tassen in de kofferbak duidelijk schuiven.
Een grote meevaller vond ik het verbruik en heb daarom de gebruikskosten ook een ster meer gegeven. Met de kap dicht en 110 op de Distronic is het gemiddelde verbruik zo een 4.3ltr/100km, met de kap open wordt dat 4.7ltr/100km. Als je meer gas geeft stijgt het gemiddeld verbruik naar zo een 7.5ltr/100km. Ter vergelijk, dit is maar zo een 0.3ltr/100km meer als de Volvo die officieel zo een 35% zuiniger zou moeten zijn. Dit is wel op de boordcomputer, ik ga deze waarden controleren met het tanken.
Korte update
- 17.000 km
Het verbruik is nu aan de pomp gemeten en ligt op zo een 5.2ltr/100km bij ~85% snelweg en de maximum toegestane snelheid (130km/h) rijden. Als je zuiniger aan doet (110km/h), is 4.8ltr/100km haalbaar.
Ik heb nog eens in de Volvo gereden (die is nu van mijn zus) en luidere afrolgeluid van de achterbanden zat meer in mijn hoofd, de Volvo is net zo luid. Verder ook gemerkt, dat bij lagere temperaturen (~12 graden C) het nog goed te doen is om open te rijden zonder dat je het koud krijgt.
Groot onderhoud
- 21.000 km
De auto heeft de eerste grote beurt gekregen. Zoals ik al verwachtte, waren er geen bijzonderheden aan de auto. De service van de Mercedes dealer was goed en het contact was heel prettig. De prijs van het onderhoud was met 570,- niet veel hoger als dat van de V40 of de DS3. Ik kreeg vooraf een prijsopgave van de beurt die mooi klopte. Het grappige was dat tijdens de prijsopgave, er wel even gezocht moest worden omdat SLK diesels in NL wel heel erg zeldzaam zijn.
Zoals ik al dacht, mis ik de standkachel nu wel in de winter. Ik heb zelfs weer een ijskrabber moeten aanschaffen. Verder is de koude dieselmotor bij temperaturen onder de 5C erg luidruchtig. Ondanks dat het winter is, heb ik bij zonnig weer nog enkele dagen open gereden. Met de kachel, stoelverwarming en airscarf aan is dat nog goed te doen bij temperaturen van ~7C omdat je goed uit de wind zit.
Deze ga ik iets langer houden
- 40.000 km
Ik stap na 9 maanden nog altijd met heel veel plezier in de auto en rij als de zon schijnt soms met een omweg via binnenwegen naar huis. Ik heb daarom dan ook besloten om buiten de fabrieksgarantie ook nog 3j Ster-garantie erbij te kopen. Ik heb helaas wel al van de garantie gebruik moeten maken. De auto maakte namelijk een brommend geluid bij het remmen op hogere snelheid. Zoals ik al verwachtte, bleken de achterremschijven een heel klein beetje krom te zijn. Ik verwacht dat dit is gekomen toen ik van ~230km/h afgeremd heb en voor het stoplicht van de snelweg afrit de voet op de rem hield. Dit is door de dealer echter perfect onder garantie afgehandeld.
Ik heb opgemerkt dat de auto toch wel sneller is als ik in eerste instantie dacht. Auto's waar de Volvo moeite mee had, hou ik nu wel heel gemakkelijk bij ondanks dat er maar 15pk verschil tussen beide auto's zit.
Ondanks dat in veel reviews de schakelflippers als overbodig worden aangemerkt, gebruik ik deze toch regelmatig om terug te schakelen bij afremmen. Zo remt de auto meer op de motor af, aangezien de transmissie de motor standaard rond de 1400rpm houdt en er nauwelijks afgeremd wordt. In het begin vond ik het dan vervelend dat de transmissie vervolgens zo een 20sec in de manuele stand bleef staan. Ik leerde echter dat de opschakelflipper ~1sec vasthouden de transmissie weer in de automatische zet.
Eerste storing en korte update
- 60.000 km
Om maar met de deur in huis te vallen, de SLK heeft me een aantal maanden geleden laten staan. De auto ging wel op contact, maar startte niet meer. Wat bleek nu, er was op dat moment een GSM storing, waardoor het klasse 5 alarm systeem geen verbinding meer had met de centrale en de auto niet meer startte. Ondanks dat dit de auto niet aan te rekenen was, een erg vervelend incident omdat dit zaterdagmiddag op een parkeerterrein van een winkel gebeurde en de poort dichtging na 5u. Ik heb de auto toen pas de volgende dag kunnen ophalen (gelukkig was de winkel zondag open).
Verder heb ik ook nog met mijn vader een roadtrip door de VS gemaakt met een Ford Mustang convertible, waar we zo een 6000km mee gereden hebben. Hierdoor een goed vergelijk kunnen maken tussen de SLK en de Mustang (de 6-cyl). We waren het er echter na zo een 100km al over eens, dat de SLK toch een veel betere reisauto is. In de Mustang had je veel meer last van rijgeluid zowel open als dicht, waren de gebruikte materialen van mindere kwaliteit, veel meer piepjes, kraakjes en rammeltjes en was de algehele kwaliteitsindruk stukken minder (een achterraampjes sloot niet helemaal zonder hulp). Echter het grootste nadeel was de rijwind tijdens open rijden, waardoor we de meeste tijd met gesloten kap hebben gereden in Californië.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 200 Prestige / Automaat / Navigatie / Xenon / Stoelverwarming / Cruise-control / PDC / LMV / NL AUTO!! /
- 2013
- 183.057 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 CDI Lease Edition/NAVI/AIRCO/NL-AUTO NAP!!
- 2015
- 240.152 km

Mercedes-Benz C63 Estate / Full Carbon / Burmester / 360 / Memory
- 2016
- 105.869 km