Mercedes-Benz S-klasse 300SD W126 (1981)

autoreview

Mercedes-Benz S-klasse 300SD W126 (1981)

Signalement

UitvoeringS-klasse 300SD W126
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 200.000 km

Vele Mercedes liefhebbers van de W126 en de W123, W116 spelen waarschijnlijk met de gedachte ooit een W126 met een dieselblok aan te schaffen. De 300SD turbodiesel.
De 300SD is gemaakt enkel voor de amerikaanse en canadese markt.
De dieselversie van de W126 heeft inderdaad voordelen t.o.v. bijvoorbeeld de 380SE of de 500SE.
Velen twijfelen tussen een W126 op gas rijden of toch op benzine. Is een 300SD een goed alternatief?

Wat zijn de voordelen van een 300SD:

*Goedkoop in verzekering (wegenbelastingvrij)
*Oerdegelijke dieselblok (OM617)
*Tijdloos design en sierlijk.
*full options (zie nadelen)
*Auto over het algemeen goede carroserie (afhankelijk waar ie vandaan komt)

Wat zijn de eventuele nadelen:

Lak:
Gezien het feit dat deze W126 allemaal uit amerika, en veelal de meeste geimporteerd worden uit California of florida komen is de lak vaak verweerd door de hoge temperaturen en veel hoeveelheid zonlicht.

Algemene indruk:
Daarnaast zijn bijna alle SD’s uitgeleefd. Amerikanen gaan over het algemeen pas naar de garage toe als er echt iets stuk is.
Koop daarom altijd, altijd een SD met aanwijsbare onderhoudshistorie. Bij een goede eurposche W126 kan je de gok soms nog wel eens wagen, maar een SD zonder historie links laten liggen.

Opties:
De SD is full options, bijna alles is electrisch.
De volgende opties zijn standaard geleverd op de SD:
*electrische stoelverstelling
*Airco (volautomatisch)
*Lederenbekleding of MB-tex
*Barokvelgen
*Leeslampjes achter
*Schuifdak (gaat het schuifdak sloom open? waarschijnlijk motor stuk)
*Electrische antenne
*Tempomat (cruise control)
*automaat
*Electr.verstelbare spiegel bijrijderskant
*Centrale deurvergrendeling (op lucht)
*Middenarmsteun voor.
Vaak werken de opties niet allemaal. Let op:reparaties zijn lastig, de oorzaak is niet makkelijk te vinden en de onderdelen zijn duur.

Automatische versnellingsbak:
De 125 PK die de turbo levert is eigenlijk iets te veel voor de automatische bak. De E-serie W123TDT heeft ook turbo en kreeg vaak een kapotte bak. Mercedes heeft ook toegegeven dat de automatische bak moeite heeft met de hoeveelheid koppel.
Let dus goed op, de automaat moet zacht overschakelen en bij iets meer gas geven goed en snel een tandje terug gaan en vlot oppakken.
Als de bak slipt bij het overschakelen kan de vacuumklepjes (zit in zwart kastje boven op het blok) iets versleten zijn.
Bakrevisie is arbeidsintensief en daardoor erg duur.

Rubbers en wielophanging:
Let er tevens op dat de rubbers niet zijn uitgedroogd of versleten, vooral van de stuurinrichting is dit vaak versleten, dit kan je goed bekijken door een zaklamp mee te nemen bij het bekijken van de auto. reparatie is niet moeilijk, rubbers zijn best prijzig.

Amerikaanse koplampen:

Amerikaanse koplampen zijn niet toegestaan en niet APK waardig(info RDW), deze zogenaamde ’sealed lamps’hebben een ander lichtbeeld dan de europesche lampen.
Elke SD die aangeboden wordt met USA lampen zijn dus niet meer APK waardig. Als ze wel met APK of enkel en alleen kenteken worden verkocht dan moeten ze zijn goedgekeurd of ingevoerd zijn met europesche ruillampen. Dus even de US eruit, euro erin en goedkeuren. Vraag dus altijd of er gewoon europesche lampen unit ingezet kunnen worden. Je kan ze ook laten zitten als je ze mooi vindt, maar reken erop dat je bij de APK europesche lampen erin moet hebben. Kosten van een 2ehands setje is ongeveer 150 euro. Het schijn dat je ook enkel en alleen de sealed lamp(dus niet de hele unit) kan vervangen door een goedgekeurde EU sealed lamp. Hella schijnt deze te hebben.

Uitlaatsysteem+onderdelen voorziening:
Als de uitlaat nog vanaf de middendemper tot de einddemper nog uit één geheel bestaat, dan betekent dit nog de orginele uitlaat van 26 jaar geleden. Dit zegt iets over de kwaliteit van het staal, maar impliceert ook een mogelijke vervanging op korte termijn. Ook al is ie nog netjes hard op moment van de koop. Het nederlandse klimaat zorgt er wel voor dat ie snel gaat roesten.
Een complete uitlaat is te verkrijgen, maar kost ongeveer 1000 euro.
Er zijn zat amerikaanse onderdelen sites die alles kunnen leveren. Het probleem is echter dat ze niet meer verschepen naar europa. Je zal dus een kennis of vriend/familie in Amerika moeten hebben die de onderdelen voor jou ontvangt en betaald en naar jou wil doorsturen. Veel andere onderdelen zijn te bestellen bij de MB dealer omdat ze overeenkomen met de europesche W126.
Echter sommige onderdelen zijn SD specifiek.
Onderdelen voor het moterblok zijn praktisch niet 2e hands verkrijgbaar omdat de 300 turbodiesel in Nederland alleen maar geleverd is in de W123 station versie. Deze W123 serie is weinig verkocht in nederland dus 2ehands onderdelen zijn bijna niet verkrijgbaar. Dit is echt iets waar je rekening mee moet houden met het rijden van een Sd.

Motor en Turbo:
De turbo is in principe niet gauw stuk te krijgen, als de turbo wat sloom reageert kan het slangetje naar de ALDA verstopt zitten of ontbreken.
Hoe weet je dat de turbo het doet? Bij tweeduizend toeren moet je’m echt voelen versnellen. Let op, je kan dit niet vergelijken met een moderne TDI, de vermogensopbouw van een SD is mooier en gelijkmatiger. Als de turbo het niet doet dat is ie echt niet vooruit te branden en heeft de SD veel moeite om boven de 110 km per uur uit te komen. Een snelwegrit is ook echt een verreiste om te bepalen of de SD goed is.de motor is in price onverwoestbaar, hoe kan je snel kijken of de motor nog redelijk goed is:
*moet in 1 keer starten naar voorgloeien en mooi op 5 cylindersdraaien.
*weinig tot geen rookontwikkeling bij warme motor
*Je kan olievuldopdeksel eraf halen tijden stationair draaien en los erop leggen, deze moet stil blijven liggen, spuit ie eraf dan heeft ie teveel önderdruk’oftewel compressieverlies wegens slijtage aan cyilnderwant of zuigerveren)
Let er tevens op dat motor goed warm wordt en maar niet meer dan 90 graden, oude benzen staan erom bekend wat terug te lopen in koelcapaciteit van de radiateur, raakt verstopt). Nieuwe radiateur kost ongeveer eur 200 (winparts.nl)
Tevens moet de oliekoeler goed zijn omdat deze olie ook de turbo koelt. 4 seconden een turbo laten draaien zonder oliekoeling staat ongeveer gelijk aan 4 uur een motor laten draaien zonder olie in het carter!
Stuurspeling:
Stuurspeling hebben de mercedes van die leeftijd eigenlijk allemaal, als dit teveel zal je ongeveer 300 euro reperatiekosten moeten rekenen. Het vervangen is niet zo makkelijk omdat de motorruimte goed gevuld is.

Verbruik:
Het verbuik is bij rustig rijden ongeveer 1:10, er zijn adverteerders die beweren ruim 1:13/14 te rijden. Dit is onmogelijk als je het gewicht van 1760 kilo in combinatie met een automaat en turbo in ogenschouw neemt.

Roest:
Wat zijn de bekende roestprobleemgebieden?
* Spatbordranden
* Rond de raamrubbers
* Onderkant van de deuren (oorzaak raamsnorren niet op tijd vervangen)
* Bij de koplampen en knipperlichten.
* Veerpoten controleren
* Binnenzijde motorruimte
* Kriksteunen en dorpels.
* Bakken linker en rechterzijde van kofferruimte (zit afwatering)

Aanschafkosten:
De eerste goede SD moet ik nog tegenkomen, dus kijk goed rond en rijd er eens in een paar om zo een goed beeld te krijgen van de rijeigenschappen en punten waar je op moet letten.
Neem ook altijd iemand mee die niet dezelfde liefde heeft, maar objectief kan meekijken en adviseren.
Wat mag een SD nu kosten? een opknapper rond de Eur 5000,- Een echte goede SD kost rond de Eur 7000/8000 maar dan moet je altijd voor je zelf nog zo’n 500 tot 1000 euro bijrekenen voor een goede grote beurt of kleine reparaties.
Een vraagprijs van boven de 9 duizend euro in mijn inziens veel te veel.

Kortom: een leuke klassieker met een sterk verhoogd risico van extra kosten in vergelijking met een W123 of europesche W126.

PROBLEMEN

  • 200.000 km

Zie bovenstaand verhaal.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.