Mercedes-Benz E 420 (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 420 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
ERVARINGEN
- 104.300 km
Sinds afgelopen donderdag (6 december 2007) bezitter van een E420 uit 1994 met weinig km.
Voor mijn nieuwe project een wat handiger dagelijks vervoer nodig van mijn klassieke SL of de trein. Ik ben opgegroeid met Mercedes en de W124 heeft ons gezin in ’88 eens gered na een forse aanrijding (niet onze schuld). Blijft hangen zoiets.
Via verschillende websites van youngtimer handelaren uiteindelijk op de E420 gestuit. Vooral dat Karo interieur trok me erg aan en dan in combinatie met die V8. Mooi strak interieur zonder poespas - echt duits.
Ik heb altijd redelijk krachtige moderne auto’s gehad, daar raak je aan gewend: veel koppel en power. Alleen rijdt dit veel relaxter dan een S4 of Z3. Meer cruisen in plaats van raggen, relaxt met een automaat, cruise control, geen geluid van de motor of aandrijflijn, je hoort alleen bandenrol en windgeruis. Of je nu 80 of 160 rijdt, stemverheffen om te praten is niet nodig. Na 10 minuten proefrijden was ik er al uit: dit moest ’m worden. Hij ziet er ook nog netjes genoeg uit om niet gelijk voor een taxi of een turkenbak door te gaan, dus de vrouw des huizes kan er ook nog enigzins mee leven.
Van het weekend gelijk een goed stuk gereden richting de Ardennen. Verbruik valt een beetje tegen - 1 op 8, terwijl ik toch redelijk rustig aan heb gedaan - ik had 1 op 9 verwacht/gehoopt.
Alles aan de auto voelt solide: stuur, aandrijflijn, knopjes, deuren, gewoonweg alles. En geen rammeltjes in deze 14 jaar oude kar. De auto ligt goed op de weg, beetje last van zijwind. Je hebt geen moment het gevoel dat er een 280 Pk sterke V8 voor je ligt en zodoende ben je ook niet geneigd om overdadig hard op het gaspedaal te trappen. Hij gaat gewoon (hard) vooruit bij zelfs een lichte pedaalbeweging. Kickdown reageert (te) traag, maar is ook eigenlijk helemaal niet nodig. En die keer dat je voorbij die linkshangende Belgen kan stuiven, is dat ook echt zo gebeurd.
Na een rit van 3 uur stap je vrolijk en ontspannen weer uit (ondanks de regen). Moet wel zeggen dat het op de heenweg even duurde voordat ik de juiste zitpositie te pakken had.
Klein nadeel aan de auto is wel beperkte opbergruimte in de cabine. Het dashboardkastje is een airbag en de kaartenbakken in de deuren zijn erg smal. Er is ook nog een bakje onder de armsteun, maar daar kan je tijdens rijden niet makkelijk bij of in; gelukkig heb ik niet veel rondslingeren in de auto, maar je GSM ergens kwijt kunnen zonder bij de eerste de beste bocht onder de stoel te hoeven graaien....
De C-klasse heeft onder de radio een bakje waar je bv GSM en pepermuntjes kwijt kan, dat ontbreekt helaas in deze E.
Verzekering (90 Euro per maand, WA Beperkt Casco) en wegenbelasting (Euro 64 per maand) vallen me mee. Hopelijk de brandstof en onderhoud ook.
PROBLEMEN
- 104.300 km
Direct naar een Car Hifi inbouwer gereden om een Becker Grand Prix in te laten bouwen - moderner, dus CD speler, RDS en heel belangrijk Bluetooth. Alleen bleek dat de auto nog de standaard speakers en dan ook alleen vóór had. Deze zijn echt niet meer om aan te horen. Die worden van de week vervangen, tevens achter een set bij geplaatst.
In de middenconsole blijkt een lampje in een van de draaiknoppen niet te werken.
21 februari 2008:
Inmiddels 7.000 km gereden. Prima voertuig. Gemiddeld 1 op 8,3, wat ik niet echt vervelend vind gezien mijn rijstijl. De S4 had ongeveer hetzelfde verbruik.
Ik heb alleen wel het idee dat de thermostaat van de airco het niet echt goed doet. En de bak wil wel eens opschakelen met slippende koppeling van 2 naar 3 bij rustig optrekken - schijnt opgooien te heten en komt waarschijnlijk door vuil filter/zeef van de bakolie waardoor niet genoeg druk kan worden opgebouwd.
10 maart voor de 1e beurt.
Dan ook gelijk zomerbanden (Michelin Premacy) want die winterbanden (Conti) vind ik echt helemaal niks...
5 maart 2008:
10.000 km gereden, gemiddeld 1 op 8,2. Goedkoop is echter
anders ;-) maar de S4 deed het niet beter.
6 maart 2008:
Nieuwe voorruit bij Autotaalglas - eigen risisco Euro 250.
14 maart 2008:
terug van de beurt, viel tegen, want er moest iets meer gebeuren dan alleen een beurt...
Beurt zelf (incl olie, klein mat etc) Euro 550,- - dat valt mee, als dat elke 20.000 km is vind ik het prima
Een stabilisatorstang moest worden vervangen. kostte Euro 295,-
4 nieuwe Michelin Primacy HPs Euro 740,-, zit je niet op te wachten, maar het rijd nu al zo veel fijner dan die vreselijke winterbanden... Hopelijk gaan ze 40.000 km mee.
Maar wel veel problemen met de bak (carter, filters, olie) en de airco (alles behalve compressor is vervangen). Ik zal die kosten maar niet vermelden, maar was dus een duur grapje. En dat terwijl de auto als ’technisch’ perfect werd aangeboden...
Vandaar gebruikskosten een tikje naar beneden.
14-04-2008:
bak blijkt nog steeds te lekken - wellicht ’zwetende keerring’ tussen bak en motor. Hij lekt precies op de uitlaat, dus soms brandende geur en als ik lekker heb doorgekacheld slaat de rook onder de motorkap vandaan. Volgende week demonteren (10 uur werk...) om een onderdeel van Euro 5 te vervangen.
Wel gratis 2 uur onderzoek van Victoria. Hebben ze gelijk draadje gesoldeerd om dashboard verlichting weer werkend te krijgen.
25-04-2008:
Toch maar een een zeer bekwame autotechnische kennis gebracht. Bak hoefde er niet onderuit, bleek een koperen ringetje van de ontluchting te lekken. Euro 150 was het opgelost. Onderdeel kostte 0,50 ;-). Heeft hoop geld gescheeld met Victoria die sowieso de bak hadden verwijderd.
Kom nu gemiddeld op Euro 0,37 de kilometer, inclusief alles (brandstof, onderhoud verzekering, wegenbel, afschrijving, etc).
20-07-2008:
Alweer 10.000 probleemloos gereden, op naar de 1e kleine beurt. Twijfel nog tussen Victoria (staat goed in het boekje) of kerel die bak wel wist te repareren (is net zo goed en goedkoper).
Wel jammer dat een onverlaat in een Scheveningse garage het nodig vond de Benz te onteren. Euro 43,16 voor een nieuwe ster op de kap - zonde geld, maar zonder kan echt niet.
Ik geef reageerders enigzins gelijk op verhalen over QB en BudgetBenz en co. Tuurlijk, die mannen verkopen niets als ze er niet op verdienen en dat mag ook. Ze vinden per slot wel de auto’s die wij leuk vinden. Echter, als een auto wordt aangeprezen als optisch en technisch top en je vertrouwd iemand daarop (wellicht te naief), dan moeten men niet raar staan te kijken als je verhaal komt halen omdat dat niet zo blijkt te zijn.
Ik kan alleen maar advies geven: vertrouw geen enkele autoverkoper (ook al is het een BN’er) en laat je auto altijd onafhankelijk keuren.
Nu de problemen zijn verholpen heb ik wel een geweldige kar: veilig, snel (veel gasten snappen niet dat een taxi ze bij kan houden ;-) en heel comfortabel.
18 augustus:
Op verzoek van Leo de haas: Inderdaad, ik heb van hem Euro 500,- retour ontvangen.
De coulance was overigens lang niet toereikend, aangezien de kosten die ik heb moeten dragen (kapotte speakers, airco onderdelen, bakproblemen en stabilisatiestang) Euro 1.450,- bedroegen. Ik heb overigens in bovenstaande relaas nimmer je naam genoemd, noch heb ik me expliciet negatief over je (bedrijf) uitgelaten.
Issues die ik ben tegengekomen gebeuren kennelijk vaker, zie de reakties. Aan de andere kant steek ik hand in eigen boezem en geef ik toe dat zonder partijen als genoemden dergelijke auto’s voor de leken onder ons moeilijk zijn te vinden. Het is maar hoe je het leest en het je aantrekt.
20 augustus gaat de E420 naar een kleine beurt, en deze keer maar niet naar Victoria.
22 augustus 2008:
Zo hoort het: klein beurtje, geen issues, nieuwe olie en filters voor Euro 215,-
8 september 2008:
Naar benzine ruikende auto gehad van het weekend. Niet de benzineleiding lekte, maar de elektrische benzinepomp. Reparatie kostte Euro 375,- - daarom gebruikskosten weer tikje naar beneden.
28 november 2008:
Op een week na alweer een jaar met deze auto. Van de week gebracht voor APK en wat werkzaamheden. Aangezien de remmen en remblokken voor vervangen moesten worden en dat ie precies tussen 2 beurten in zat, heb ik maar gelijk een grote beurt gegeven; dan hoef ik over 3 maanden niet weer naar de garage.
De remblokken voor en achter zijn vervangen (achter waren nog de originele af fabriek blokken) en de schijven voor (ook nog originele fitting - gaan dus 150K km mee!, ruitewisserblad en dat was het. Al met al weer € 1.020,-, maar dat komt voornamelijk door de remmen (€ 450,-).
Wat kan ik zeggen na een jaar en 35K km in deze Benz? Goedkoop is het niet - iets teveel tegenslag gehad helaas..., maar qua rijden, comfort en gevoel is het ongeevenaard. De techniek, hoe het in elkaar zit (geen rammeltje!), souplesse van de aandrijflijn, het is echt allemaal top. Het enige wat me wel irriteert is de onmogelijkheid het stuur te verstellen - staat net een tikkie te ver af.
Ik blijf de komende tijd nog lekker door kachelen in deze wagen. Ik hoop alleen wel dat ik voor mijn volgende opdracht wat minder KMs hoef te maken.
10-01-2009:
Auto een week geparkeerd op P3 Schiphol wegen vakantie en het bleek nogal koud te zijn geweest hier. Ergens in je achterhoofd hou je er dan toch rekening mee dat starten niet zo eenvoudig zou kunnen zijn, maar het blijft een Benz: starten en in ene lopen. Zo prettig.
volgende beurt
- 118.000 km
Probleemloos gereden de laatste maanden. Volgende week weer een kleine beurt ingepland, verwacht geen eigenaardigheden.
Op zich geen eigenaardigheden. Beurt kostte € 360, waarvan € 130 voor het inbouwen van achterspeakers - draden trekken is lastig in deze Benz.
Grote beurt
- 133.000 km
We kachelen lekker door met de taxi. Alweer een beurt en APK. Zo hebben we in 2 jaar al dik 60K gereden. Zodra ik een leen auto van de garage meekrijg, weet ik gelijk weer wat er zo fijn is aan deze Benz. De beurt en APK leverde geen problemen op. Wel een paar dingen extra laten doen.
Airco toch nog een keer na laten kijken - ik had toch wat problemen met temperatuur instellen (het was warm of koud, en soms warm als je koud wilde en vice versa). Nou niet echt een groot probleem, maar toch. Victoria had het liefst de hele condensator verniuwd, maar mijn mannetje wist het euvel tot alleen een relais te herleiden. Met opnieuw afvullen en nieuwe filters, een zeer betaalbare reparatie; ongeveer Euro 250,- (ipv 1.200). Daarnaast bleek de rechter schroef veer gebroken. Deze is ook vervangen.
Al met al toch weer Euro 1.100.
beurt volgens kilometers
- 147.500 km
Na 70.000 km wordt het tijd om de Michelins weer te vervangen. Naast een kleine beurt, ook 2 nieuwe banden (de andere 2 gaan wrs nog 20k kms mee). Tevens wat steenslag schade (motorkap en koplamp) laten verwijderen. Een onverlaat had de rechterspiegel van de auto gesloopt, dus ook vervangen. Daarnaast blijkt een bepaalde stabilisator stang in de achteras van plastic te zijn (?), die beide (L+R) op knappen stonden. Ook vervangen. Auto is opnieuw uitgelijnd - rijdt weer geheel trillingsvrij. Door die steenslag en spiegel is beurt wat duurder uitgevallen dan verwacht. Verbruik blijft 1 op 8,5 gemiddeld.
tijd voor wat nieuws
- 160.000 km
Bij 157.500 zijn nu ook de andere 2 banden vervangen voor Michelins, en is tegelijkertijd APK en een klein beurtje gedaan.
Al een tijdje op zoek naar wat anders. Idealiter een Porsche 964 Carrera 4 (bijna een gekocht, maar durfde het niet aan gezien de zwetende motor). Nu alsnog ingeruild voor een oude liefde: een zwarte Audi S4 uit 2000 met 140K op de teller.
Eindstaat na 3 jaar MBE420
- kleine 90.000 km mee gereden, gemiddeld 1 op 8,3.
- Gemiddelde benzineprijs die ik heb betaald: € 1,408
- afschrijving: € 8.000,-; mi te hoog, maar dat komt omdat te duur gekocht
- banden gaan 70.000 km mee
- remmen gaan 150.000 km mee
- € 8.000 aan onderhoud gespendeerd, inclusief overspuiten neus etc.
- Al met al heeft de auto me een kleine € 400 per maand gekost, alles inbegrepen: wegenbelasting (€ 80), verzekering (€ 50), onderhoud, banden, extraatjes en benzine
Ooit wel weer een Benz, maar dan een AMG. Eerst weer de S4, daarna een 964 ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.