AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse
20

autoreview

Mercedes-Benz E 280 (1993)

janvignoble
  • janvignoble11
  • Review
4 september 2011 om 14:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringE 280
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf122.400 km
KM-stand laatst143.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoeffff

  • 123.000 km
  • 4 september 2011

Ik laat het even bij een kort verslag voor nu. Omdat ik deze auto nog maar een paar dagen in mijn bezit heb. Maar ik voel toch behoefte om al vast mijn eerste ervaringen te delen.

Ik had hiervoor al een MB van het type W124. Deze auto heb ik eigenlijk voor twee dingen aangeschaft: de airco en de stoelverwarming. De laatste omdat het zo fijn is voor mijn rug weet ik uit vorige auto's. De eerste omdat ik er, ondanks onze beroerde zomer, achter ben gekomen dat er momenten zijn dat je met goed fatsoen niet meer om een airco heen kunt. En mijn vorige MB had geen airco. Voor de rest was ook dat, een 230e, een perfecte auto.

Maar goed... het is dus ook een 6-pitter geworden. Een 280e met bijna 200PK. En dat is natuurlijk wel een feestje. Wat een heerlijke motor is dit. Hij loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje, levert meer dan voldoende vermogen ook al is het geen raceauto. Dat wil zeggen: hij kan wel snel gaan hoor. Als je het gas vol intrapt dan worden heb ik begrepen de nokken in een andere hoek geplaatst, maakt de motor een mooi sportief geluid en gaat als de rook. Ik heb het al even uitgeprobeerd. Maar om heel eerlijk te zijn: het past niet bij de auto. Hij stuurt niet strak, is veel meer op comfort gericht. Dus deze auto moet je gewoon lekker als een luxe limo rijden. En zo rijdt hij! Bovendien is dat poken niet goed voor je centjes. Ik heb nu geen LPG meer zoals mijn vorige auto dus ik ga mijn uiterste best doen het verbruik op 1 op 10 te houden. Dan blijft het leuk.

Als ik een paar duizend kilometer verder ben mijn verdere ervaringen.

Voor nu zeg ik: zoefffff!

The loudest noise is the electric clock...

  • 127.000 km
  • 7 oktober 2011

Een bekende slogan van een Amerikaans reclamebedrijf voor de Rolls Royce Silver Cloud was ooit: At 60 mph the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock of vertaald: Bij 100 km/u komt het luidste geluid in deze nieuwe Rolls-Royce van van de elektrische klok. Ik wil niet beweren dat mijn Benz ZO stil is maar hij is wel stil! Wat een genot die zespitter. Een prachtig blok. Ik heb er hierboven al over geschreven maar iedere kilometer is het volop genieten. En de grootste verrassing is, en dat is niet gefaked, hij rijdt gemiddeld 1 op 11. Ik vind dat een prestaties voor een motor van die leeftijd en met toch behoorlijk wat PK´s en koppel. Ik zeg erbij: ik rij niet hard, hou rekening met de leeftijd van de wagen. Je kunt ook gewoon opschieten zonder hem op zijn staart te trappen. Op de snelweg hou ik de naald van de toerenteller zo op 3.000 tpm en dan rij je zo dik 110 km. Prima. En dan haal je op je tankt dus dik 700 km. Ik vind het super. En ga er dus ook geen LPG inhangen. Zonde. Want ik heb nu een flinke kofferbak.

Dat hij zo stil is heeft ook een nadeel bij het bekende voordeel: je hoort alles. Bandengeruis, maar als ze er zijn ook rammeltjes en dingetjes. Nu rammelt er gelukkig niks. Alles zit ZO degelijk in elkaar. Maar ik heb wel wat probleempjes gehad. En het is eigenlijk maar goed dat ik die hoorde. Ze kwamen van buiten de auto. Ze zijn overigens door StarGallery waar ik de auto heb gekocht keurig opgelost onder garantie. Echt een top adres als je een youngtimer wilt kopen. Eigenaar Marcel maakt waar wat op de site staat. Maar goed, ik had dus wel een fuseekogel die kapot was. En voor ik een buikschuiver kon maken is deze vervangen door de MB dealer. Voor 180 Euro. Dus dat viel wel mee. En wat zo mooi is: die hebben ze dus gewoon op voorraad he. Of je in een nieuwe Benz rijdt! En een week of 2 daarna hoorde ik weer een onbestemd geluid. Iets dat aanliep. Daar moest wat langer naar gezocht worden maar bleek een kapotte wiellager. Inmiddels ook verholpen. Verder heb ik een klapband gehad maar dat kwam doordat ik over een staaf ijzer reed die midden op de snelweg lag. Niet fijn. Maar kan iedereen gebeuren. Alleen jammer dat ik niet wist dat je voor je reservewiel andere bouten nodig hebt. Ik draaide er te lange bouten in met het gevolg dat de boel dol was. Maar ook dat is netjes hersteld.

Ik ga lekker verder genieten. En over een km of 10.000 meld ik me weer.

Still going strong...

  • 137.000 km
  • 31 december 2011

Zo, en toen waren de 10.000 km alweer om. De teller staat nu op 137.000 km. Ik had beloofd een update te geven dus net voor de jaarovergang doe ik dat nog even. Maar ik waarschuw u lezer: het wordt saai. Want er is weinig nieuws te melden. En dat is een groot compliment voor deze auto!

In de tussentijd heeft hij een 130.000 km beurt gehad (bij 132.000 km trouwens) en daarbij waren er geen noemenswaardige dingen. Dus gebruikelijke vervangen van vloeistoffen en filters. Ik heb bij het brengen wel gemeld dat heel af en toe de auto staat te pendelen bij stationair draaien. Maar het komt zo weinig voor dat het lastig te simuleren is. De garagehouder wist te melden dat mogelijk de elektronische gasklep een keer vervangen moet worden. Dat ding kost meer dan 2.000 Euro! Ik wist niet wat ik hoorde. Overigens kun je er ook voor kiezen om een ruilexemplaar te laten plaatsen, die kost een derde hiervan. Voorlopig heb ik besloten even niks te doen en de afgelopen 5.000 km heeft het euvel zich nog geen een keer gemanifesteerd. Maar logischerwijs moet ik deze kostenpost een keer gaan pakken. En eerlijk is eerlijk: met zo'n youngtimer weet je dat je regelmatig wat kosten hebt. Ik hou daar ook rekening mee. Per saldo blijft het goedkoop rijden, zeker als je dat zakelijk kunt doen.

Nu ik 15.000 km met deze auto gereden heb kan ik ook redelijk goed aangeven hoe het verbruik ligt. En dat blijft aangenaam laag gezien de dikke 6 pitter die in het vooronder ligt. Ik krijg hem simpelweg niet onder de 1 op 10. Dat zal best lukken, als ik heel veel stadsverkeer ga rijden. Maar ik rij veel snelweg. De laatste tijd wat steviger, dus 120 km en soms daarboven. Maar grappig genoeg is de auto niet zo heel gevoelig voor snelheid als het op verbruik aankomt. Als ik voortsukkel met 90 km dan haal ik boven de 1 op 11. Bij sneller dus 1 op 10. Gemiddeld schommel daartussen. En dat vind ik netjes. Het blijft slikken hoor een volle tank die meer dan 100 Euro kost. Maar voor mij als ondernemer is het ex BTW en gedeeld door 2 dus valt allemaal wel mee. En je rijdt er een superfijne zoevende benzinemotor voor. En dat is ook wat waard. Het blijft een heerlijke combi deze motor met automaat. Die automaat is wel een echte ouderwetse vierbak, dus nog steeds wens je je wel eens een vijfbak. Maar je went eraan. Het is niet zozeer de herrie, want de motor loopt mooi stil, maar je hoort hem toeren maken. Boven een bepaald toerental wordt dat overigens erg prettig want als je hem op zijn staart trapt maakt hij een, vind ik, prachtig roffelend en bijna sportief geluid. Maar dat doe ik zeer beperkt, ik ben zuinig op mijn oude dame.

Tot slot is vermeldenswaardig dat ik superblij ben met de stoelverwarming in deze koude maanden en ook met de airco, met speciale ontwasemingsstand. Beslagen ramen heb je al snel bij een wat ouder auto (toch meer vocht) maar dat kun je dus snel wegblazen.

Op naar de volgende 10.000 km.

B&B

  • 143.000 km
  • 26 mei 2012

B&B

Bed & Breakfast? Nee: van Benz naar BMW. Voor sommigen een gruwel. Omdat het toch zoiets is van: je houdt van Ajax of van Feyenoord, van the Beatles of the Stones, van Pepsi of Cola. Maar ik heb daar geen last van. Beide merken zijn premium, erg goed, en met ieder hun eigen kenmerken. Mijn Benz heb ik vandaag terug gebracht naar zijn honk waar hij vandaan komt: Mercedes Benz youngtimer specialist Star Gallery in Enkhuizen. Die gaat hem in consignatie verkopen. En ik kan je zeggen: met pijn in het hart heb ik hem weggebracht. Maar mijn zakelijke situatie is veranderd waardoor ik de Mercedes niet meer op de zaak kan rijden, en dan wordt het te kostbaar. Ik rij inmiddels een nieuwe BMW 3 serie (de zgn F30), een superfijne moderne auto. Als je dan weer in zo'n 20 jaar ouder Benz stapt voel je natuurlijk het verschil, de ontwikkeling in de tijd etc. Maar dat is niet perse een diskwalificatie. Want hoe goed zo'n BMW ook is, de Mercedes W124 heeft een unieke eigenschap: comfort en beleving. Waar het in zit ik weet het niet, maar die auto glijdt zo heerlijk over de weg, de stoelen die geen vorm lijken te hebben zitten zo heerlijk. En alles is zo degelijk gebouwd. En dan de beleving: de geur, het geluid, die ster... alles eigenlijk maakt dat iedere kilometer in deze auto een genot is.

Ik heb ruim 20.000 km met heel veel plezier in deze zespitter gereden. Ik kan het iedereen aanbevelen. Heerlijk zo'n schuifdak, prima handmatige airco, dikke motor die gemiddeld zo tussen de 1 op 10 en 1 op 11 heeft gereden in mijn geval wat ik heel netjes vind. En die nog steeds geen spatje roest laat zien, ook niet na een koude natte winter met ook weer sneeuw en pekel.

Ik weet zeker dat ik wel weer een keer zo'n Benz ga kopen. Misschien een W124 cabriolet voor erbij. Dat komt nu even niet uit. Maar deze auto's zijn zo sterk, al is het over 10 jaar: er is altijd wel een mooi exemplaar te vinden!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    250 CDI Avantgarde Leer,16Inch,Navi,Stoelverwarming,Pdc Bj 2009 Dealer onderhouden

    Mercedes-Benz E-klasse 250 CDI Avantgarde Leer,16Inch,Navi,Stoelverwarming,Pdc Bj 2009 Dealer onderhouden

    • 2009
    • 352.800 km

    € 9.950

    280 Elegance | AUTOMAAT | CLIMA | NAVI | NETTE AUTO | NAP | NL AUTO |

    Mercedes-Benz E-klasse 280 Elegance | AUTOMAAT | CLIMA | NAVI | NETTE AUTO | NAP | NL AUTO |

    • 2006
    • 271.088 km

    € 6.995

    E63 S AMG 4Matic+ | E63s | Keramische remmen | Edition 1 | Panoramadak | Akrapoviç |

    Mercedes-Benz E63 S AMG 4Matic+ | E63s | Keramische remmen | Edition 1 | Panoramadak | Akrapoviç |

    • 2019
    • 28.152 km

    € 149.950

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse - Dubbeltest

Als vanouds stopt Mercedes een nieuwe S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Lees meer
 

Mercedes-Benz E-klasse reviews

  • Review
    Mercedes-Benz E 220 (1993)

    Mercedes-Benz E 220 (1993)

    8
    • 10 december 2019
  • Review
    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1993)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1993)

    10
    • 30 maart 2016
  • Review
    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    27
    • 14 juli 2013
  • Review
    Mercedes-Benz E 280 (1993)

    Mercedes-Benz E 280 (1993)

    20
    • 4 september 2011
  • Review
    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel (1994)

    3
    • 26 augustus 2010
  • Review
    Mercedes-Benz E 420 (1993)

    Mercedes-Benz E 420 (1993)

    16
    • 30 december 2009
  • Review
    Mercedes-Benz E 320 (1993)

    Mercedes-Benz E 320 (1993)

    5
    • 12 juli 2009
meer reviews
Mercedes-Benz S-Klasse - Rij-impressie

Mercedes-Benz S-Klasse - Rij-impressie

99

Als vanouds zit een nieuwe Mercedes-Benz S-klasse bomvol innovaties, techniek die later doorsijpelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2014)

    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige...

    • 18 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 220 d (2018)

    Mercedes-Benz E 220 d (2018)

    4
    • 4 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

    Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY...

    6
    • 25 november 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz E200d Estate - Test

    Mercedes-Benz E200d Estate - Test

    • 17 november 2020
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz E-klasse vs. Volvo S90 - Dubbeltest

    Mercedes-Benz E-klasse vs. Volvo S90 -...

    • 3 november 2020
  • Autonieuws
    Prijs Mercedes-AMG E 63 bekend

    Prijs Mercedes-AMG E 63 bekend

    23
    • 2 november 2020
  • Review
    Mercedes-Benz E 320 Avantgarde (2003)

    Mercedes-Benz E 320 Avantgarde (2003)

    5
    • 6 oktober 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz EQA klaar voor onthulling

    Mercedes-Benz EQA klaar voor onthulling

    4
    • 19 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2014)

    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige...

    • 18 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz B 180 Business Solution Luxury (2021)

    Mercedes-Benz B 180 Business Solution Luxury...

    1
    • 17 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz belicht elektrische EQA

    Mercedes-Benz belicht elektrische EQA

    40
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    Mercedes roept S-klasse terug om productiefout

    46
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Mercedes-Benz vermindert productie wegens leveringsprobleem

    Mercedes-Benz vermindert productie wegens...

    11
    • 13 januari 2021
  • Review
    Mercedes-Benz A 250 e (2020)

    Mercedes-Benz A 250 e (2020)

    5
    • 12 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep