Mercedes-Benz E 350 e Lease Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 350 e Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 3.500 km |
1e ervaringen
- 750 km
Inmiddels ben ik de (trotse) berijder van een (lease) Mercedes E 350e. Na 4 maanden wachten werd de auto gelukkig nog royaal op tijd geleverd om de komende 5 jaren wat belastingvoordeel mee te pakken. Om die reden koos ik immers voor de 350e.
Een Mercedes, wie had dat een paar jaar geleden gedacht. Ik niet... Ik had immers niks tegen, maar ook niet met het merk. Als berijder van een zakelijke 5-serie (en daarvoor een X3) en een privé Z4 ligt BMW mij al jaren nader aan het hart.
Maar toch, die Mercedes modellen werden steeds mooier (en ik steeds ouder?). En toen ik een nieuwe auto mocht gaan uitzoeken bracht MB net een mooi nieuw model uit met de meest moderne technologie terwijl BMW nog nadacht over de (inmiddels wel bekend gemaakte) nieuwe 5 serie. En die nieuwe E-klasse werd in tests geroemd. Mijn interesse was gewekt.
Daarbij was mijn BMW 5 waarin ik de afgelopen jaren heb gereden een heerlijke auto maar wel een met (lawaaiige) kuren. Een koelventilator die met name bij stoplichten het idee gaf dat hij de auto wilde doen opstijgen en piëzo-elektrische injectoren die zo lawaaiig waren dat ik bij koude start regelmatig het idee had dat de uitlaat lekte. Aan beide geluiden is voor €3.0000 gesleuteld totdat BMW Nederland tot de merkwaardige conclusie kwam dat het blijkbaar bij deze specifieke auto hoorde.... Voelt wat sullig als je bij een stoplicht stil staat, mensen kijken wat die helicopter gaat doen met al dat lawaai, en jij weet "dat dat blijkbaar zo hoort". Afijn, ik heb me langere tijd geleden voorgenomen me daar niet meer druk om te maken.
Dus, bij Mercedes gaan kijken, maar ook een Volvo V90 overwogen. De 15% bijtelling van de E350e was echter een overtuigend voordeel. Een korte proefrit gemaakt in een 220d die zeer overtuigend reed en in augustus de beslissing genomen. Ik stap over van een BMW naar Mercedes.... Toch een dingetje hoor.
Maar nu ik de auto heb, geen seconde spijt. Op een echte Mercedes wijze in ontvangst genomen bij dealer Wensink in Zwolle (want daar besteld door Arval). Alles erop en eraan. Keurig ontvangen, goede toelichting etc. Die toelichting is overigens wel belangrijk maar daarover later.
Inmiddels 750 Km gereden in de auto en wat een heerlijk gevoel is dat. Mijn woon-werk is 35km en dat kan grotendeels elektrisch. Stil! Heerlijk. Maar ook zo comfortabel door de goede stoelen, de luchtvering en het geweldige airco systeem. Ik zweef naar mijn werk (en ook weer elektrisch terug want ook daar een laadpaal). Er lijkt dus ook geen einde te komen aan mijn benzinetank die in de 5 serie elke 600 km om bijvulling vroeg. Het steeds koppelen van de laadkabel went snel en vind ik op de een of andere manier (nog) niet zo vervelend als moeten tanken.
Al met al een blijde berijder van een nagelnieuwe E klasse.
Alles erop en eraan, snel, comfortabel en ruim. En ook nog mooi met deze wielen eronder. Traditioneler wordt het volgens mij niet maar ik wilde een Benz die er als een Benz uit zou zien dus in élégance uitvoering met veel chroom en ster op de motorkap. En ik ben een beetje verliefd.
Een maar; de auto kan van alles zelf, heeft ongelofelijk veel mogelijkheden etc maar is qua bediening (veel) minder intuïtief dan de BMW. Ik heb, ondanks de goede toelichting bij Wensink inmiddels meerdere keren een uur in de auto op het garagepad gezeten op zoek naar de bediening van. Het zit erop dus ik wil weten hoe het werkt zeg maar en wel nu, niet over 3 jaar. Weet niet waarom maar het is gewoon complexer dan bij BMW (maar er zit eerlijk gezegd ook veel meer op). Maar gewoon een knopje om naar een andere radiozender te gaan was mij welkom geweest....
Wellicht de Mercedes "conciërge" af en toe bellen om hulp, die knop zit er immers ook op, en niet voor niks. Maar dat voelt een beetje raar en zou niet nodig moeten zijn.
Voor de rest een zeer tevreden rijder. Later meer indrukken lals ik aan de auto ben gewend en er wat forser gereden kan worden. Ik hou jullie op de hoogte
Aanvullende review
- 3.500 km
Na mijn 1e impressie inmiddels enkele duizenden km met mijn E klasse gereden.
Overall beeld; zeer tevreden.
Extreem comfortabel, onverwacht snel en sportief als je het wil, en inmiddels de nodige complimenten gehad over het uiterlijk (zowel binnen- als buitenkant).
Bijzonderheden;
Comfort;
Ondanks het feit dat de auto dus wel snel is maak ik daar vrijwel geen gebruik van. De auto sust je in een gemoedstoestand waarbij hard onbelangrijk lijkt. Gewoon in de stroom mee en genieten van het comfort. Daarbij helpt het semi-autonoom rijden enorm. Heerlijk in files en op grote doorgaande wegen.
Verbruik;
Vanuit het relatief rustig rijden en mijn afstand qua woonwerkverkeer rij ik gemiddeld 1 op de 3 km electrisch. Dat maakt een gemiddeld verbruik van 6,3 liter/100km mogelijk tot nu toe met een grote auto op benzine. Zal gaan stijgen als ik meer km ga rijden maar mogelijk wordt de benzinemotor nog iets zuiniger als die echt is ingereden.
Complexiteit;
Eerder schreef ik dat de auto minder intuitief is dan mijn 5 serie. Inmiddels ben ik meer aan de auto en de bediening gewend maar dat gevoel blijft. De ongelofelijke lijst aan instellingen gekoppeld aan de manier waarop je die in moet stellen maakt dat ik de weg na 4 weken nog niet helemaal weet in het systeem.
Een van die instellingen betreft de stoelverwarming die automatisch bijna altijd (weet niet waarom dat soms niet zo is) op stand 3 begint als ik instap, zowel op de bestuurders- als de bijrijdersstoel. Betekent dat ik de bijrijdersstoel moet uitzetten en mijn stoel op stand 1 ivm voorkomen van oververhitting van mijn zitvlak. Dit moet in mijn optiek anders kunnen worden ingesteld maar de MB dealer in Hoorn weet niet hoe en verwijst naar een E-klasse specialist iin hun filiaal in Alkmaar. Veelzeggend toch?
Storing
Dan krijg ik tijdens het rijden met enige regelmaat de melding dat ik de auto moet stilzetten maar de motor moet laten draaien. Daarbij gaat het lampje van de laadstroom branden alsof de (gewone) accu leeg is. Na opnieuw starten van de auto is de melding verdwenen (reset?) en blijft meerdere dagen weg. Een bug denk/hoop ik. Zal dat binnenkort aan de dealer vragen.
Onlangs ook storing met mijn navigatie die de weg kwijt was (niet handig voor een navigatiesysteem). Ook hier na auto uit/aan blijkbaar een reset en probleem niet terug gezien.
De auto heeft een systeem waarmee verkeersborden worden herkend. De auto kan daarbij de snelheid van de auto daar automatisch op aanpassen. Klinkt erg goed maar de auto ziet ook snelheidsborden bij bijvoorbeeld tankstations niet over het hoofd en denkt dan dat de limiet op de snelweg 50km/u is en remt ook daadwerkelijk. Dat is onhandig en storend dus de koppeling tussen de verkeersbord herkenning en het gaspedaal heb ik maar uitgezet.
Kleine probleempjes zonder gevolgen maar past niet bij een MB van bijna €70k in de 1e maand lijkt me.
En toch zeer tevreden? Ja. Want zo lekker kan autorijden blijkbaar zijn. En dat telt het zwaarst.
Volgende update na de wissel naar zomerbanden en meer kilometers.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz Estate 220 d Premium Vol Lederen Bekleding/ Wide Screen / Led / Vol Opties / Bluetooth / Naviagtie / Stoelverwarming / Climatecontrol /
- 2018
- 150.683 km

Mercedes-Benz E350d Amg Pano Camera Night Pakket Widescreen 2016 Zwarte Hemel Bekleding 360 Graden Camera Digit Head-up display Ambiance Sfeerverlichting Distronic Wegklapbare Trekhaak Origineel 158.114 Km Gereden Alle Boekjes En Sleutels Aanwezig.
- 2016
- 158.114 km

Mercedes-Benz E-klasse Coupé 300 AMG, BURMESTER, WIDESCREEN
- 2019
- 71.104 km
Lees ook

Manhart ER 800 is E 63 met ruim 800 pk

Mercedes-Benz E 300 de - Rij-impressie

BMW 520d vs. Mercedes E 220d - Dubbeltest

BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4

Plug-in hybrides Mercedes-Benz GLC en E-klasse
