Mercedes-Benz E 300 e (2019)

autoreview

Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz E-klasseMercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes E-klasse (W213)Mercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasseMercedes-Benz E-klasse

Signalement

UitvoeringE 300 e
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wanneer de ratio het overneemt van het hart

  • 18.000 km

Najaar 2020.
De belgische fiscus verplicht me mijn heerlijk rijdende CLS350 in te ruilen voor een hybride of elektrisch model. Met 0 euro inschrijvingstaks en 0 euro jaarlijkse taks spaar je al wat uit. Zowel de aankoop, elektriciteit als de benzine, onderhoud en herstel is bovendien 100 procent aftrekbaar in de belastingen als zelfstandige.

Belangrijk:
- trekhaak
- max 50 gr CO2-uitstoot
- minimum 200 pk

Met bovenstaand lijstje het internet afgeschuimd en in Duitsland terecht gekomen voor een jonge tweedehands.

Uiteindelijk uitgekomen bij een zwarte E300e met donkerbruin lederen interieur en volgende opties:
- zetelverwarming
- trekhaak
- luchtvering
- uitgebreide comand/gps
- alle mogelijke veiligheidssnufjes gaande van HeadUpDisplay, over adaptieve cruise control tot verkeersbordherkenning
- ILS (lichten die automatisch dimmen bij tegenligger en mee de bochten verlichten bij het ingaan van de bocht
- parkeersysteem met helicopterzicht
- multicontourstoelen met massagefunctie
- verwarmd stuurwiel

2 opties ontbraken, nl. schuifdak en zetelverluchting. vooral dat laatste vond ik wat spijtig, maar niet onoverkomelijk.

Mijn ervaring tot nog toe is gemengd.

Minpunten:
- kofferruimte met a.h.w. een trap in de koffer voor de batterij
- het bedieningssyteem is een stap terug in plaats van vooruit t.o.v. mijn CLS van 2010 en hier wil ik toch wat verder op ingaan:
Er is een aanraakbordje voorzien vlak voor de armsteun.
Dit is zo slecht geplaatst dat je om de haverklap ongewild in de menu's zit doordat je hand onwillekeurig contact maakt als je je arm op de armsteun laat rusten.
Gelukkig kan je dit volledig uitschakelen. Je bent dan wel aangewezen op de draaiknop of gesproken commando's

Vroeger was er een knop met C van cancel mocht je wat te ver gedraaid zijn en daardoor wat verkeerd getypt. Dit is nu verdwenen waardoor je weer van voren af aan mag beginnen. Onbegrijpelijk.

De fysieke numerieke toetsen zijn verdwenen. Aangezien ik alles met de draaiknop moet doen een serieus probleem. Een telefoonnummer intoetsen deed ik vroeger blindelings. Hiervoor moet ik nu eerst naar "telefoon" gaan, bevestigen, naar rechts duwen, naar "numeriek klavier" rollen, bevestigen en vervolgens zie ik een numeriek klaverier van 4 rijen en 3 kolommen waarbij ik telkens bij elke cijfer tot aan het juiste cijfer moet draaien en bevestigen.

De radiozenders zaten vroeger voorgeprogrammeerd onder de numerieke toetsen. Nu moet je naar het menu "radio" gaan en verder draaien tot de voorgeprogrammeerde zender en bevestigen.

Een USB-stick met liedjes bedienen is ook een ware verschrikking geworden als je wil verder spoelen of zoeken naar je favoriete nummer.
Veel te omslachtig gemaakt allemaal en een stap terug t.o.v. vroeger.

Een bestemming ingeven doe je best via spraak aangezien het met de draaiknop te lang duurt en je niet meer kan corrigeren zonder helemaal naar het begin te gaan.

Dit gaat goed in pakweg 80 procent van de gevallen. Echter mag je niet aan het telefoneren zijn op het ogenblik dat je de bestemming wil ingeven. Soms duurt het 5 seconden, maar soms wil het wel eens een halve minuut duren.

Een ander minpunt is de adaptieve cruise control die veel te snel afremt of optrekt bij het herkennen van verkeersborden.

Het kofferdeksel is slechts in twee standen verstelbaar. De koffer opent en sluit automatisch, maar zit tegen het plafond in de garage. De koffer kan geblokkeerd worden op 50 procent, maar niet op pakweg 80 procent. Echter op 50 procent krijg je nauwelijks iets in de koffer opgeborgen en stoot je regelmatig je hoofd.

Wat de pluspunten betreft:

- prestaties: met 320 pk systeemvermogen hoef je niet te klagen. 0-100 in nog geen 6 seconden, stil in het interieur en rijdt zijdezacht door de luchtvering.
- grafisch is de hele comand prachtig weergegeven
- met 7 soorten massage een stap vooruit t.o.v. de 2 massagestanden van mijn CLS
- verder zijn de multicontourzetels op zowat alle mogelijke manier verstelbaar.
- inklapbare trekhaak mooi weggewerkt

Ondertussen zijn we augustus 2021 en heb ik een 28000 probleemloze kilometers op de teller.

Verbruik ligt rond de 25 kw per 100 kilometer bij een rustige rijstijl. Een 20 kw in de zomer en een 30 kw in de winter.
Op benzine zit ik toch wel aan een 7-8 liter als de batterij op is.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens