BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4
BMW, met de B van benchmark?

Met de nieuwe E-klasse zette Mercedes-Benz vorig jaar de nieuwe maatstaf in zijn segment. Die auto is zelfs zo goed dat hij in veel opzichten ook als ijkpunt kan worden gezien voor andere segmenten: betere techniek en verfijndere afwerking is er nauwelijks te krijgen. Maar nu komt BMW met een antwoord: de nieuwe 5-serie. Zijn ze in Beieren met die nieuwe 5 in staat om de E-klasse naar de kroon te steken en de rol van benchmark over te nemen? En waar staat die BMW ten opzichte van geduchte concurrenten uit Engeland en Zweden, in hoeverre lukt het Jaguar en Volvo om nog partij te geven met de XF en de S90? Om een antwoord op die vragen te vinden zetten we de vier auto's – elk voorzien van een 2,0-liter viercilinder dieselmotor en een automatische transmissie – naast elkaar.
AFGESLANKT
Ze hebben het zich bij BMW niet makkelijk gemaakt bij de ontwikkeling van de nieuwe 5-serie. Dat blijkt al meteen wanneer we de specificaties erbij pakken: met meer functionaliteit en zonder ook maar iets aan prestaties of ruimte in te leveren, is de auto bijna 100 kilo lichter dan zijn voorganger. Voor een groot deel is die winst behaald door gebruik te maken van aluminium. Het is in elk geval een belangrijke breuk met de algemene bewering dat auto's door toevoeging van allerhande systemen al maar zwaarder worden. Hiermee is de BMW ook bijna vijftig kilo lichter dan de Mercedes E-klasse en het verschil met de Jaguar en de Volvo is zelfs nog groter.
Binnen in de auto valt direct het gebruik van hoogwaardige materialen op: glimmend hout, prachtig leer, strakke stiksels. Alles wat je aanraakt of beetpakt, voelt goed en vooral ook degelijk aan. Eerlijk is eerlijk, de auto op deze pagina's is verre van standaard, maar toch … hij geeft een goed beeld van waar ze bij BMW toe in staat zijn. Het vinden van een prettige zitpositie kost geen enkele moeite en de stoelen bieden in alle richtingen aangenaam veel ondersteuning. Voor mensen met een bovengemiddeld postuur biedt de 5-serie alle ruimte, mits je voorin mag zitten. Als gevolg van de enigszins aflopende daklijn kom je, wanneer je wat langer bent, achterin al snel met je kruin in aanraking met de hemelbekleding. Verder is het op de achterbank prima uit te houden.
Bediening van de auto met alle subsystemen vraagt weinig gewenning. De belangrijkste functies hebben een eigen knop of toets en ga je een stap verder, dan staat de centraal op de middentunnel geplaatste iDriveknop tot je beschikking. Hiermee blader je kinderlijk eenvoudig door de logisch gestructureerde menu's. Een leuke gimmick is de mogelijkheid om een aantal functies met gebaren te bedienen. Door met je vingers bepaalde figuren in de lucht te maken (ongeveer in het gebied onder de achteruitkijkspiegel) kun je bijvoorbeeld de radio harder of zachter zetten of een andere zender zoeken. Het zou leuk zijn als dit tot minder knoppen op het dashboard zou leiden, maar zo ver is het nog niet. Je kunt het volume namelijk ook gewoon met een knop op het dashboard regelen of (zonder je handen van het stuur te halen!) met de knopjes pal naast de bestuurdersairbag.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod

BMW 530e xDrive iPerformance|M-sport|Pano|INDIVIDUAL
- 2020
- 38.000 km

Mercedes-Benz E-klasse 220 d Lease Edition | Panoramadak | Elekt Stoelverstelling | Keyless Go | Head-Up Display
- 2016
- 133.728 km

BMW 520i High Executive M-Sport I Head-Up I Harman-Kardon I Live Cockpit I Nappa Leder BOVAG-garantie
- 2020
- 77.464 km
Lees ook

Praktijkervaring BMW 5-serie: wat vinden eigenaren van hun auto?

Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

Manhart ER 800 is E 63 met ruim 800 pk

Mercedes-Benz E 300 de - Rij-impressie

BMW 530e xDrive - Rij-impressie
