Manhart ER 800 is E 63 met ruim 800 pk
Eens wat anders
Manhart is een tuner die normaal gesproken vooral BMW's voorziet van extra vermogen en wat subtiele uiterlijke opsmuk. Deze keer is een dikke Duitser van de concurrent aan de beurt: de Mercedes-AMG E 63.
Met de ER 800 begeeft Manhart zich enigszins op glad ijs. De E 63 is namelijk het domein van Brabus, dat als fabrikant nog een stapje verder gaat dan alleen tuning. Manhart zit qua vermogen in ieder geval ongeveer op hetzelfde niveau: de ER 800 heeft 809 pk en 1.070 Nm koppel onder de kap. Om die getallen te bereiken geeft Manhart de 4.0 V8 biturbo onder meer een andere ECU, turbo's en intercooler. Ook monteert het bedrijf een carbon luchtinlaat en een sportuitlaat. Daarnaast verlaagt Manhart de E 63 desgewenst met 20 tot 30 mm. Dat kan volgens de tuner door de software van de luchtvering aan te passen, of door andere koppelstangen te monteren.

Manhart ER 800
Om de supersedan snel tot stilstand te kunnen brengen, heeft de ER 800 keramische remschijven op de vooras met een diameter van 405 mm. Daarmee zijn de schijven 3 mm groter dan de keramische exemplaren die AMG optioneel monteert. In uiterlijk opzicht is de ER 800 niet heel spectaculair: 21-inch wielen en gouden Manhart-stickers moeten de aandacht trekken. Daarbij zijn de 'V8 Biturbo'-badges op de flanken vervangen door 'ER 800' en is die type-aanduiding ook op het kofferdeksel terug te vinden. In het interieur heeft Manhart op de vloermatten na niets aangepast. Opvallend genoeg beschikt de demo-auto niet over het Burmester-audiosysteem, iets wat je in deze prijsklasse wel zou verwachten. Daarnaast betreft het een E 63 van voor de facelift.
Manhart geeft geen pakketprijs voor de ER 800, maar vermeldt wel wat alle aanpassingen los moeten kosten. De aanpassingen aan de motor kosten in totaal €17.999, voor de wielen moet je €8.200 aftikken en de bestickering kost €999. Daarnaast kun je voor €595 de grille in het zwart laten uitvoeren en kost het verlagen van de auto €355. Wie genoegen neemt met minder vermogen kan voor tussen de €2.899 en €4.099, afhankelijk van of je een E 63 of E 63 S meebrengt, ook kiezen voor alleen een ECU-tune. Met 650 tot 690 pk is de winst ten opzichte van een standaard E 63 dan wel een stuk minder groot.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 63 S AMG 4MATIC+ |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 176.638 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.982 cc |
Maximaal vermogen | 450 kW / 612 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.923 mm / 1.852 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.939 mm |
Massa leeg | 1.990 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden voor | 265/35R20Prijzen |
Banden achter | 295/30R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,4 s |
Brandstofverbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 276 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mercedes-Benz E 300 de - Rij-impressie

BMW 520d vs. Mercedes E 220d - Dubbeltest

BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4

Plug-in hybrides Mercedes-Benz GLC en E-klasse

Mercedes E-klasse vs. BMW 5-serie - Dubbeltest

BMW 520d - Jaguar XF 20d - Mercedes-Benz E220d
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.