Mercedes-Benz E 220 d (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 220 d |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 60.649 km |
De eerste ervaringen
- 42.000 km
Andere auto, Waarom?
Mijn vorige auto was slechts 4 jaar oud, had nog maar 85.000 kilometer gereden en had ik nog maar een jaar in bezit. Waarom dan toch al een andere auto kopen? 1 woord: Betrouwbaarheid. Mijn Kia Optima beviel verder prima namelijk. De Kia heeft me in een jaar tijd meerdere keren in de steek gelaten, om vervolgens langdurig (onder garantie, dat wel) hersteld te moeten worden. Op een gegeven moment heb je er geen vertrouwen meer in dat het ooit goed komt met de auto.
Op naar een andere dus. Omdat de auto verder prima beviel in eerste instantie begonnen met shoppen bij de Kia dealer. Alle Kia’s uitgebreid kunnen uitproberen, maar geen geschikte opvolger van mijn Optima gevonden in het huidige Kia gamma. Dus op zoek buiten het gamma van Kia.
Mijn eisen-/wensenlijstje voor deze zoektocht:
Auto van 2017 of nieuwer,
Ruim genoeg voor bovengemiddeld lange bestuurder,
Geen SUV/crossover, geen stationwagon,
Benzine/diesel gezien jaarkilometrage (ca 40.000 kilometer) om het even,
Automaat,
Liever comfortabel dan sportief.
Niet meer dan 80.000 kilometer,
Niet duuder dan 35K,
Blijft dus een recente sedan/coupe/hatchback over. Ik heb o.a. bekeken en gereden:
Volkswagen Arteon,
Volvo S90,
Peugeot 508,
Mercedes C klasse,
Mercedes E klasse.
De laatste bleef bij mij het meest positief hangen. Fijne stoelen, fijne automaat, fijne audio, goed in de opties. Alleen de uitvoering twijfelde ik over: een zwarte AMG line. Op zich nog steeds comfortabel genoeg, maar zwart wel erg saai. Gelukkig werd ik geholpen in mijn keuze door de verkopende dealer: toen ik de auto besloot te kopen was deze net een uur daarvoor verkocht.
Met deze auto in het achterhoofd verder gezocht en uiteindelijk uitgekomen bij de uiteindelijke keuze: een blauwe met licht interieur. En geen AMG line. Helaas ook zonder een aantal fijne opties, maar wel uit 2018 en met maar 33K kilometers op de teller. Ten opzichte van de zwarte mist deze de trekhaak, premium audio, digitale tellers en schuif/kanteldak. En na aanschaf bleek ook Android Auto niet op deze auto te zitten.
De eerste maanden
Inmiddels staan de eerste 8000 kilometers er bij. En de auto bevalt nog steeds prima.
Wat bevalt goed:
De stoelen blijven ook op lange ritten goed zitten
De auto heeft een soort rust over zich die ik ook al erg kon waarderen in mijn Kia Optima. In tegenstelling tot de Optima blijft dat gevoel ook in bochten op snelweg snelheid
Het is een vlotte en relatief zuinige auto. Het praktijkverbruik ligt rond de 1 op 20
De 360 graden camera is een echte aanvulling bij krappe parkeermanoeuvres.
Het interieur. Niet alles zit op de meest logische plaats, maar het is allemaal ontzettend netjes afgewerkt.
Wat bevalt minder:
Een navigatiesysteem dat zelfs wegen niet kent die echt al dik voor productie van de auto aangelegd zijn. Bij gesproken navigatie heet alles een carpool rijbaan.
Android Auto blijkt dus niet standaard te zijn anno 2018 in een auto van deze prijsklasse. Dat gemis wordt groter door het in mijn ogen gebrekkige standaard navigatiesysteem van Mercedes. Ik zit weer ouderwets op mijn telefoon te navigeren…
1e wereld problemen: Ik mis de stuurwielverwarming die de Kia standaard had op koude dagen. Nooit gedacht dat ik dat zou missen.
De stand van zaken na 1 jaar
- 60.649 km
Ik heb deze auto nu een jaar in bezit. Tijd om de balans op te maken. Eerst de harde feiten.
De auto heeft afgelopen jaar een aantal malen de garage van binnen gezien. Naast een reguliere onderhoudsbeurt met APK en de winterbanden wissel was dit tweemaal voor een terugroepactie. Geen andere bijzonderheden. Bij de onderhoudsbeurt zijn ook geen vreemde zaken geconstateerd.
Afgelopen jaar heb ik minder kilometers gemaakt dan normaal. Iets met een virus... De nerd in mij heeft exact de brandstofkosten bijgehouden. In 26527 km is er 1443 liter diesel doorheen gegaan, en hier heb ik 1920,60 aan uitgegeven. Gemiddeld verbruik is dus een in mijn ogen keurige 1 op 18,4.
En dan de ervaring tot nu toe. De Mercedes is een heerlijke kilometervreter. Lange ritten zijn geen enkel probleem. De automaat schakelt heerlijk, bijna onmerkbaar. Door het lage toerental is het ook erg rustig aan boord.
Maar er zijn nog steeds wel een paar kleine irritaties:
-Niet alle knoppen zitten op een even handige plek.
-Mediasysteem is niet de meest gebruiksvriendelijke.
- Instap achterin is ondanks de grote deuren toch niet echt ideaal.
Ik ga binnenkort een aftermarket Android Auto/Apple Carplay module in laten bouwen. Echt een afknapper dat Mercedes dat niet standaard geleverd heeft.
Ten opzichte van mijn vorige auto's is het ontbreken van een memory stand op de stoelverstelling wel een gemis. Die neem ik goed mee in mijn hoofd voor een eventueel volgende auto. Maar deze bevalt zo goed, daar nemen we voorlopig nog geen afscheid van!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz E-klasse 220 d Prestige | Lederen bekleding | Panoramadak | Elekt Stoelverstelling | Keyless go
- 2016
- 115.921 km

Mercedes-Benz E-klasse Limousine E 200 Automaat Business Solution AMG | Premium Plus Pakket | Nightpakket | Panoramadak | Head-Up | Burmester Audio | Sfeerverlichting | Multibeam LED
- 2020
- 32.356 km

Mercedes-Benz Estate 300 de 4Matic 306pk Avantgarde | Schuif/Kanteldak | Trekhaak wegkl. | Camera | Widescreen Cockpit | Multibeam-LED | MBUX | BTW |
- 2020
- 96.229 km
Lees ook

Manhart ER 800 is E 63 met ruim 800 pk

Mercedes-Benz E 300 de - Rij-impressie

BMW 520d vs. Mercedes E 220d - Dubbeltest

BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4

Plug-in hybrides Mercedes-Benz GLC en E-klasse
