Mercedes-Benz E 200 d Business Solution (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 200 d Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 22.500 km |
Volgens verwachting
- 1.000 km
Keuze:
Na 8 jaar in een Mercedes C-klasse Estate te hebben gereden (een S204 200 CDI en een S205 220d) werd in de zomer van 2019 een nieuwe keuze verwacht. Einde contract begin december.
Het ligt voor de hand om weer voor een S205 te gaan en nu als 200 d Business Solution Avantgarde, met 9G automaat, met Pluspakket, met panoramadak, met parkeercamera 360, met een setje velgen en voor de derde keer een kwaliteit lederen interieur achteraf ingebouwd door Cools in Eindhoven (aanrader!). Apple CarPlay is een must. En dan blijft er voor mij helemaal niks meer te wensen over.
Totdat de tool van de leasemaatschappij open ging en er toch een paar interessante alternatieven waren. Zo ook een E-klasse W213 als 200d Business Solution, ook met 9G automaat, met het hele fraaie widescreen cockpit scherm, ook met Pluspakket (Apple CarPlay is dan standaard en stoelen (memory), multibeam-LED en Comand zijn top!), ook met panoramadak, ook met parkeercamera 360 en ook met lederen interieur van Cools. Wat? Deze wagen bleef precies binnen budget al had ik geen bezwaar tegen wat eigen bijdrage. Natuurlijk is er verschil in bijtelling per maand met de eerder bedachte C. Leuke, maar onnodige snufjes zitten ook op de E zoals de 64 kleuren interieurverlichting en verlichte dorpel met Mercedes-Benz.
Dus meteen een proefrit gevraagd in een E-limousine bij ASV in Eindhoven. Na een rondje van 40 km door de stad en over de ring naar huis was ik al meteen overtuigd. Dit zit en rijdt toch echt nog anders dan een C. Thuis vond mijn gezin de limousine mooier dan een estate en de tijd van met zijn allen op vakantie lijkt toch voorbij. Nog even getwijfeld over een E220d, maar dan werd er wel eigen bijdrage verlangd en het prijsverschil voor de bijtelling komt er dan ook nog bij. Ik ben geen hardrijder meer dus het is goed zo met een E200d. Hierna de puntjes op de i gezet met de leasemaatschappij en deze E-klasse besteld. Iridium zilver met kristalgrijze dak bekleding en met standaard zwart interieur. Maar dan wel met achteraf kristalgrijze leren bekleding! Zo rijdt er geen tweede in Nederland, denk ik.
Afleveren:
Natuurlijk kijk je er naar uit, maar de trouwe C-klasse was altijd prima, foutloos en ik ben er buiten het regulier onderhoud niet mee naar de garage geweest voor reparaties. Dank je wel voor de fijne tijd zou ik bijna zeggen. In november was het zover en stond de E klaar bij ASV in Eindhoven. Keurig afgeleverd en alle afspraken nagekomen. De eerste kilometers vond ik indrukwekkend. Zit ik nou echt in een E?
1000 km:
Na een goeie week de eerste 1000 km achter de rug. Verschillende routes en wegen gereden. De rust op de snelweg vind ik ongekend. Opvallend puntje? De "carbongeslepen aluminium" glanzende dashboard afwerking glinstert wat in de zon en in de buitenspiegels. Niet storend, maar opvallend. Het grote digitale scherm is overzichtelijk voor mij en helemaal naar wens in te stellen. De stoelen zitten formidabel. Dit is mijn eerste automaat en echt wennen was het niet. De transmissie werkt bijna ongemerkt. De komende tijd wat verdere ritten voor de boeg en ik kijk er naar uit!
Een blijver!
- 10.000 km
Door de huidige omstandigheden niet de kilometers naar het buitenland kunnen maken zoals ik me wenste. Wel een blijvend goede indruk van de auto op alle vlakken: comfort, uitrusting, widescreen cockpit, stoelen en vooral de rust in de auto. De auto is uitgerust met Apple CarPlay en Comand. Toch gebruik ik het Mercedes systeem meestal voor navigeren. Het is vlot en ik ben gewend aan de instellingen. DAB radio werkt zoals je het verwacht. Een radio app voor buitenlandse radio vind ik nu en dan prettig om naar te luisteren.
Daarmee wil ik ook een eerdere vraag beantwoorden: het grootste verschil met mijn vorige C-klasse zijn de stoelen, de rust in de auto en de ruimte. Door de langere wielbasis is de auto een stuk comfortabeler en voelt ook echt een klasse hoger. Ook ik heb opgroeiende kinderen en die zitten wat ruimer achterin.
Wollig vind ik de auto zeker niet. Een lange doordraaier op de snelweg gaat als vanzelf. De stoelen zitten wat harder, maar zijn voor mij goed van vorm. In het Pluspakket zitten net wat andere stoelen en dat raad ik echt aan. De zitting is wat hoger dan de C en dat geeft mij wat strakker gevoel. In de C zit je volgens mij wat lager en de E bevalt mij wat dat betreft net wat beter.
Deze auto mag blijven en alle gemiste kilometers komen er aan het einde van het leasecontract wel bij :-). Dat familieleden het een taxi blijven noemen neem ik op als afgunst en een compliment. Met de huidige snelheidslimiet van 100 km/h overdag is de combinatie E200d (160 pk versie) met 9 traps automaat prima voor mij.
Meer kilometers graag!
- 22.500 km
Sinds juni mocht er weer in Europa gereisd worden. En dat hebben we gedaan met deze kalme kilometervreter. Even doorrijden op de Autobahn is geen enkel probleem, maar het hoeft gewoon niet meer zo nodig. Hier een paar voorbeelden met getallen: een 2-daagse trip naar Duitsland via vooral binnenwegen: 700 km met 4,6 l per 100 km en 71 km/h gemiddeld. Een 3-daagse trip via vrijwel alleen de snelweg naar Noord-Italië: 2000 km met 4,8 l per 100 km en 97 km/h. De zomervakantie grotendeels met dakkoffer...tja gezin hè ... en veel airco: 4000 km met 5,6 l per 100 km en 69 km/h gemiddeld. En tot slot nog een keer naar Noord-Italië via binnenwegen in Oostenrijk en Zwitserland: bijvoorbeeld dagtrip van 450 km met 4,3 liter op 100 km en 67 km/h. Voor de technici: altijd op de stand "Comfort". Alle dagen fit uitgestapt. Nee het is geen AMG met honderden pk's, maar deze auto is op alle vlakken voor mij volledig geslaagd. Het comfort, de stoelen, de rust en de stilte in de auto. De 9-traps automaat schakelt heel soepel, maar zou soms een tikkeltje sneller mogen terugschakelen bij versnellen. Toch eens "Sport" of "Sport+" proberen? Even thuisblijven de komende tijd, maar kijk al uit naar nieuwe trips.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz E-klasse 200 Premium | Elektrisch schuif/ kanteldak | Trekhaak | Sfeerverlichting | Stoelverwarming | Inclusief 24 MB Premium Certified garantie voor Europa.
- 2018
- 32.416 km

Mercedes-Benz E-klasse 350 e Lease Edition / Avantgarde/ 18 inch/ Achteruitrijcamera
- 2016
- 92.998 km

Mercedes-Benz E-klasse 63 S AMG 4-Matic+ Edition 1 Matzwart | Carbon | Full Options Aut9
- 2017
- 118.921 km
Lees ook

Manhart ER 800 is E 63 met ruim 800 pk

Mercedes-Benz E 300 de - Rij-impressie

BMW 520d vs. Mercedes E 220d - Dubbeltest

BMW 520D - Jaguar XF 2.0D - Mercedes-Benz E 220 D - Volvo S90 D4

Plug-in hybrides Mercedes-Benz GLC en E-klasse
