Mercedes-Benz E 350 e Lease Edition (2016) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 350 e Lease Edition |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 137.775 km |
KM-stand laatst | 142.400 km |
De eerste kilometers met een Plug-In
- 138.413 km
Allereerst maar even waarom ik deze auto heb aangeschaft:
Ik heb op het moment een Audi A4 van de zaak, die in oktober 5 jaar wordt, en waarvan het leasecontract dan dus afloopt. Normaal gesproken is het dan weer tijd een nieuwe uit te zoeken, maar bij ons bedrijf zijn er tegenwoordig ook andere keuzes te maken. Sinds kort is er in plaats van de leaseauto ook een mobiliteitsbudget beschikbaar. Mijn jaarlijks kilometrage is behoorlijk teruggelopen. De klanten die ik moet bezoeken zitten voornamelijk in het buitenland, en worden dus met het vliegtuig of de trein bezocht. We hebben een klein verkoopkantoortje in Nieuwegein wat voor mij uit Utrecht maar 10 kilometer ver is.
Dus de kilometers bestaan nu uit 1x per week op en neer naar Brussel (wat officieel mijn kantoor is), heen en weer naar Schiphol en +/- eens in de maand naar Luxemburg. Zakelijk komt het neer op zo'n 18.000 - 20.000 per jaar. Bijtellen doe ik niet gezien ik privé ook een auto heb.
Het mobiliteitsbudget geeft me nu de mogelijkheid alles te combineren. Voornaamste redenen voor de overstap:
- Voor het budget wat we krijgen kan ik prima de zakelijke kilometers betalen
- Terug van 3 naar 2 auto's voor de deur, parkeervergunning komt er overal in Utrecht aan
- De keuzevrijheid van de leaseauto's is minder geworden (alleen nog maar elektrisch en een vast model)
Ik had een A6 2.8 Quattro uit 2011 als privéauto, dus die had de zakelijke ritten in de toekomst ook over kunnen nemen. Deze vond ik echter wel wat te oud, teveel kilometers hebben, en natuurlijk niet héél zuinig.
Daarom was ik de afgelopen maanden al even rustig aan het onderzoeken wat goede opties zouden zijn. Een Plug-In leek me wel wat, want dan kan ik de lokale kilometers, en bezoekjes aan kantoor Nieuwegein grotendeels elektrisch doen. Voor lange ritten naar Brussel lijkt het misschien niet optimaal, maar ook een lege accu zorgt voor een beter verbruik dan een niet-hybride.
Comfort is voor mij het allerbelangrijkste, dus als het even kon wilde ik wel graag een E-segment auto. Ook gezien ik nu al meer dan 6 jaar een D-segmenter rijd met 2x een A4.
Ik rijd nu bijna 10 jaar Audi, en had best een nieuwere A6 willen hebben als Plug-In. Echter is de A6 er pas sinds 2019 als Plug-In. Daardoor was er in het budget wat ik wilde uitgeven weinig beschikbaar. Of heel kaal, of heel veel kilometers. Mijn aandacht ging dus al vrij snel uit naar de E350e Plug-in. De C met dezelfde motorisering is heel veel verkocht, de E350e kwam wat later uit, toen de bijtellingsregels al bijna veranderden en de auto zakelijk minder interessant werd. Eigenlijk alle E350e die je te koop ziet staan zijn daarom van december 2016.
De E-klasse W213 heb ik altijd al erg mooi gevonden. Stijlvol zonder schreeuwerig te zijn. De standaard luchtvering op de e350e trok me ook erg aan. Als het dan een E-Klasse ging worden, moest het wel een specifieke kleur: Designo Kardinal Red.
Geloof ik zijn weinig mensen het met me eens, maar ik vind het een prachtige kleur! Dat maakt deze kleur wel wat lastiger te vinden, al helemaal op een E. En dat is ook de reden dat ik de auto nu al heb aangeschaft. Het leasecontract van de A4 loopt in oktober pas af, dus dan heb ik de auto pas nodig. Maar de specs van deze auto was precies wat ik zocht. En uiteindelijk zal de E-Klasse ook niet heel veel duurder zijn in de maand dan de A6. Deze heeft meer afschrijving, de A6 met zijn kilometerstand meer onderhoud. Bovendien deed de A6 het nu nog helemaal goed, maar je weet het maar nooit met zo'n auto met die kilometerstand. Nu was hij nog goed in te ruilen.
Waarom deze E-Klasse:
- Zoals vermeld, de kleur! (en als begin dertiger vind ik het ook wel iets jonger staan dan zwart of grijs)
- Vrij lage kilometerstand, en maar 1 eigenaar gehad (eerst zakelijk, daarna prive overgenomen)
- Leer met elektrische stoelen en stuur
- Burmeister Audio
- Luchtvering (al was deze geloof ik standaard op de E350e)
- Houtinleg (een auto zonder hout is fout!)
- Geen AMG line
Wat is er voor mij op aan te merken?
- Geen panoramadak (zeker met zo'n donker interieur).
- Geen gelaagd/akoestisch glas
- Pianolak in het dashboard, helaas zijn ze er bijna niet zonder. Deze ziet er gelukkig nog netjes uit en heel groot is het paneel niet.
- Geen adaptieve cruise control, dit was nog mijn grootste twijfelpunt. Dacht dat het voor de toekomst misschien wel prettig zou zijn. Echter stoor ik mij er toch ook vaak aan, ik heb het onderhands in genoeg huurauto's wel gehad.
De E zal de komende maanden dus nog wat minder kilometers maken, maar de eerste 600 zijn in ieder geval heel goed bevallen! Mijn hemel, wat is dit comfortabel. Het is echt nog wel een ander niveau dan de A6 en A4. Oké, die hadden geen luchtvering, dus helemaal eerlijk is de vergelijking niet. Maar Mercedes maakt zijn naam in ieder geval helemaal waar.
Is het nou verstandig, zo'n vroege Plug-In te kopen? We gaan het zien, maar tot nu toe gaat het prima. Vanuit de fabriek kon de auto 30KM elektrisch. Met de koude dagen haal ik in de praktijk tegen de 20KM aan, dat zal in de zomer dus tussen de 20 en 25 KM zijn. Dat betekent in ieder geval dat de accu weinig degradatie heeft gehad over de afgelopen jaren.
Van de eerste 619 kilometer zijn er 205 geheel elektrisch afgelegd, en het gemiddelde verbruik komt neer op 5.1L / 100KM. Ik heb nu wel wat meer in de buurt gereden dan ik normaal zou doen. Dus door de ritjes naar Brussel zal het gemiddelde verbruik zeker nog wel oplopen. Echter heb ik de auto met lege accu in Maastricht opgehaald, en toen kwam ik ook op 6.3L / 100KM uit. En dat is eigenlijk een beetje wat ik in mijn hoofd heb qua gemiddeld verbruik, maximaal 6.5L / 100KM. Ik ben heel benieuwd of ik dit ga redden. Het is in ieder geval leuk om te zien dat ik nog een halve tank over heb na 600KM gereden te hebben. En ja, je betaald natuurlijk ook voor het laden. Dat kost ongeveer € 2,50 (bij publieke laadpaal) voor een volle accu en brengt me dus 20KM ver. Dat is niet heel veel goedkoper dan benzine, maar toch mooi om de verbrandingsmotor lokaal niet te hoeven gebruiken. Sowieso is een verbrandingsmotor juist bij de korte stukjes natuurlijk niet efficiënt.
Ik ben ook wel onder de indruk van het samenspel van de verbrandings- en elektromotor. Omdat het een redelijk vroeg exemplaar is had ik er minder van verwacht, maar het werkt heel mooi samen. De auto grijpt altijd de kans om te regenereren, maar dit zit het rijgedrag nooit in de weg. Enige puntje van kritiek is als je de cruise control reset of 10KM omhoog zet de motor eigenlijk altijd wel aanslaat. Als je naar dezelfde snelheid gaat door zelf gas te geven blijft deze netjes uit.
Een klein puntje wat ik moet na laten kijken is de Apple Carplay / Android Auto. Deze is alleen via de kabel en stopt er na 15 - 30 minuten mee. Ik heb nu een apparaatje gekocht wat je in de USB stopt, en dan werkt het wel met bluetooth. Dit heeft de problemen voor Android Auto opgelost, maar Carplay blijft storingen geven. Wellicht heeft de auto even een software update bij Mercedes nodig.
De auto was nog bijna helemaal smetteloos, met alleen wat velgrandschade. Het heeft helaas geen 24u geduurd. Tijdens een etentje bij een laadpaal geparkeerd, na terugkomst een dikke kras op een linker achter scherm. Zal wel een fiets ofzo zijn geweest, en natuurlijk niets achtergelaten. De eerste kan er maar op zitten....
Op naar veel comfortabele ritten, ik zal na wat meer kilometers weer een update schrijven.
De eerste maand echt in gebruik
- 142.400 km
Er was een collega die per 1 april de Audi A4 wilde overnemen, dus de E-Klasse is nu sinds iets meer dan een maand ook voor de zakelijke kilometers in gebruik genomen. Het is tot nu toe geen straf!
Hoe meer ik er mee rijd, hoe meer ik de luchtvering ga waarderen. De hele afstelling van de auto geeft zoveel rust.
Sinds januari heb ik nu ongeveer 4.000 KM afgelegd, en geen enkele tank is onzuiniger geweest dan 1 op 20. Dat vind ik een ontzettend goede score, ik ben een tot nu toe een fanatieke stekkeraar geweest, maar er zaten behoorlijk wat lange ritten bij naar Brussel en Luxemburg. Dan zie je toch wel dat een plug-in ook zin heeft als je even niet kan opladen. Tijdens de rit naar Luxemburg (wat ongeveer 340 kilometer is), had de auto uiteindelijk 70 kilometer elektrisch gereden doordat het elke keer regenereert. Het lijkt er in ieder geval op dat ik mijn 6.5/100 KM naar beneden kan gaan bijstellen (gemiddeld nu 4.8/100 KM). Het totaal elektrisch valt ook niet tegen, van de 4.000, is er tot nu toe 1.400 elektrisch afgelegd.
Negatieve punten heb ik tot nu toe weinig. Ik moest wennen aan hoe zwaar de auto stuurt. Maar dat ligt absoluut aan wat ik gewend ben, niet aan de Mercedes. Na 10 jaar heerlijk gevoelloze Audi's te rijden en op vakantie alleen maar pick-ups te huren die ook met je pink te draaien zijn, heb ik gewoon een andere referentie.
Mijn grootste ergernis is eigenlijk de autohold. Ik heb eerst heel lang naar het knopje om de autohold in te schakelen gezocht. Deze kon ik niet vinden, dus ben ik maar gaan googlen om uit te zoeken aangezien ik het me niet kon voorstellen dat het op zo'n auto niet aanwezig is. Dus toen kwam ik erachter hoe het Mercedes systeem werkt. Autohold staat niet aan of uit, maar je moet als je stil staat gewoon heel hard de rem in drukken en dan gaat deze aan. Wellicht dat het nog went, maar ik vind het absoluut niet intuïtief.
Maar verder geen klacht te melden! Ben erg benieuwd naar de betrouwbaarheid van Mercedes, maar tot nu toe geeft de auto in ieder geval een erg goede indruk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E 200 Estate Business Solution AMG Sport Edition | Comand Online | Burmester Audio | Sfeerverlichting | Memory | Stoelverwarming | LED | 360° Camera | Trekhaak | Parktronic
- 2020
- 66.698 km

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio 450 4 Matic Face Lift AMG STYLING-AIRSCARF-MEMORY-LUCHTVERING-ZEER COMPLEET
- 2019
- 62.151 km

Mercedes-Benz Estate 300 de Avantgarde Led, Camera, ACC, Trekhaak, LM..
- 2020
- 149.981 km