Mercedes-Benz E 350 d (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 350 d |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Mercedes E350d 2017
- 220.000 km
In januari 2023 heb ik de auto aangeschaft en door zelf vele reviews te hebben gelezen wat voor mij erg nuttig is geweest leek het mij nu ook is leuk om een stukje te schrijven over deze auto aangezien dit type auto met de v6 diesel nog niet heel veel benoemd is in de Autoweek.
Januari 2023:
Na 5 jaar een in een Mercedes E 220 cdi uit 2010 te hebben gereden (die ik overgenomen heb van mijn vader die de auto nieuw heeft aangeschaft) en 550.000 kilometer verder is het tijd geweest om rustig te kijken naar een andere. De auto begon wat gebreken te vertonen, vooral met de versnellingsbak..... De volgende eisen vond ik belangrijk: Comfortabel, een krachtige motor, en een diesel. Ik rijd gemiddeld 75.000 kilometer per jaar en het kunnen rijden van 1000 km op een tank de flexibiliteit en het trekken van aanhangers wil ik nog geen elektrische auto. Tevens is het mij opgevallen dat de E-Klasse met een diesel motor aanzienlijk lager geprijsd is vergeleken een met een benzine motor, dus ik durf nog wel een diesel aan te schaffen omdat ik niet veel in binnensteden moet zijn is dit in de toekomst niet echt een probleem voor mij. Zodoende ben ik maar eens internet af gegaan en had ik een BMW 530d(2018) en een E-klasse 350d op het oog . Beide Auto's zijn erg goed, en de 5-serie is in zijn geheel gewoon een grotere auto dan de E-Klasse.
Maar met een erg prettige ervaring te hebben gehad met een Mercedes was de eerste gedachte toch weer voor een Mercedes te gaan . Na een lange tijd zoeken heb ik eindelijk de ''ideale'' auto gevonden.
Het betreft een Mercedes E-Klasse 350d uit 2017 met 114,000 kilometer op de klok. Tijdens de proefrit voelde ik mij meteen op gemak in de auto, erg vertrouwend om het maar zo te stellen wat ik in de BMW minder had. De auto nodigt ook niet uit om hard te rijden(wat hij wel kan) de cabine voelt wel wat krapper aan vergeleken de Mercedes W212, vooral in het gebied bij de benen en voeten. Later is mij verteld dat dit komt doordat de W213 een andere ophanging heeft voor(onafhankelijke) dan de W212 met de macpherson ophanging waardoor er meer ruimte is in de voorophanging
De auto is uitgerust met heel veel opties zoals: soft-close, trekhaak, stand verwarming, stoelventilatie-verwarming, akoestiek pakket, Burmester etc.
Bij terugkomst heb ik mijn keuze gemaakt, deze auto heeft geen goed verkoperspraatje nodig maar verkoopt zichzelf.
De week erop kon ik de auto ophalen. laat de kilometers maar komen!
In 2023 zijn er veel vakantie kilometers bijgekomen, van Kroatië tot Roemenië, Italië etc. Eigenlijk kan ik niet anders zeggen dat de auto autorijden leuk maakt, bij aankomst van een lange rit stap je weer uitgerust uit. Nog leuker is om voor het eerst de duitse autobahn op te gaan, door het akoestische pakket met extra isolatie is de cabine een rustgevende plek, ook op hoge snelheden. Zo verbaasde het mij dat je gauw te ''hard'' rijd zonder dat je het echt door hebt. De 19 inch velgen komen ook tot zijn recht in de scherpere bochten die met hogere snelheden worden genomen. Ik had een idee dat de 19 inch iets te groot zouden zijn omdat er weinig band overbleef maar de auto kan de oneffenheden erg goed wegwerken. 18 inch zal comfortabeler zijn maar wat minder stabiel zijn, eveneens de 20 inch spaken die er erg mooi uitzien maar misschien wel teveel comfort inlevert. De 19 inch wielen is naar mijn idee het beste van de twee.
Hoewel de auto auto al 6 jaar oud is is dat naar mijn idee op geen enkele manier vanaf te zien,. Toch zijn er in de loop van de maanden wel wat dingetjes opgevallen waar ik mij aan heb gestoord.
1) Bij het rijden op oneffenheden was er af en toe lichte knok geluiden te horen aan de linke voorzijde en ook een piepend geluid tijdens het in en uit veren , onder garantie is het opgelost. het bleek afkomstig uit de onderste draagarm waar de schokdemper op gemonteerd zit en de stabilisatorkoppel stang. Een nieuwe stabilisatorstangetje en draagarm heeft het probleem opgelost(wat ik wel een beetje vreemd vind voor een auto met 110.000km?)
2) De auto is uitgerust van bijna alle denkbare opties behalve Air-Matic.
De rij-karakteristiek van schroefveren schijnt gewoon anders te zijn dan met luchtvering, en helaas is het rijden over hobbels ook moeilijk door het verlaagde onderstel van 15 mm(standaard/avantgarde onderstel) in tegenstelling tot het comfort onderstel die wat hoger staat. In veel gevallen raakt de voorbumper de grond wel eens en dat stoort mij nog al omdat ik dat niet gewend ben van mijn vorige E-Klasse.
Een oplossing had de lokale Mercedes niet echt, dus ben ik zelf op zoektocht gegaan.
De schokdempers aan de voorzijde heb ik vervangen voor comfortschokdempers( die origineel ook op deze auto geleverd is maar alleen op de exclusive uitvoering) en de spiraal-veer heb ik vervangen door twee codes hoger te gaan. Gelukkig was dit het proberen waard want ik moet zeggen dat de auto geen last meer heeft van de grond aanraken, betreft de rijeigenschappen zou je kunnen zeggen dat hij minder stabiel is in bochten maar dat is niet te merken. De schokdempers hebben meer veer-ruimte en door de zachtere demping van de schokdemper heeft de zwaardere veer bijna geen negatieve invloed op het comfort van de auto.
Tevens geld dit ook voor de achterzijde van de auto. Als er 2 volwassen personen achterin zitten is het nog wel eens voorzichtig aan doen als de trekhaak uit geklapt is. Ook op de achteras heb ik een andere spiraalveer besteld. Dit betreft ook een originele Mercedes veer met een langere lengte.
Ik kan de conclusie stellen dat ik erg blij ben met het resultaat en dat het probleem van het schrapen ook opgelost is. Betreft de wegligging is er in mijn beleving niets veranderd ondanks dat de auto rondom ca 2 cm hoger staat. De auto lijkt zelfs wat imposanter door de verhoging.
-Verbruik:
Het verbruik van de v6 diesel is mij allemaal meegevallen. Het gemiddelde verbruik op de snelweg ligt rond de 5.0 l op de 100km. Bij echt rustig rijden is onder de 5 l ook haalbaar maar dan moet je echt je best doen. Buiten de snelwegen om gaat het verbruik naar de 6.5 l a 7l per 100 km.
-Onderhoud:
De eerste servicebeurt heb ik laten uitvoeren bij Wensink waar hij ook gekocht is. het ging om service B(Grote beurt) Ik schrok wel een beetje tijdens het afrekenen, €1.200, het was toch een hoop geld.....
De auto vraagt om de 25.000 een beurt maar ik doe dit om de 20.000 kilometer.
zelf heb ik de keuze gemaakt om de standaard onderhoud zelf uit te gaan voeren, dit scheelt erg veel. zo ben ik voor €300,- klaar voor de kleine onderhoudsbeurt en rond de €500 voor de grote onderhoudsbeurt, voor de wat ingewikkelder onderhoud breng ik de auto nog wel voor naar de dealer zoals: versnellingsbakolie, remvloeistof en verversen van de koelvloeistof (bij 200.000 kilometer). Ik weet gelukkig het e.e.a. af van deze motor en door de privilege dat er een werkplaats op het werk is met een hydraulische hefbrug wordt het onderhoud allemaal veel toegankelijker. Er gaat wel OEM producten in en de juiste olie code die specifiek voor de motor is.
De onderhoudskosten vallen ook een stuk lager hierdoor en maakt het enigszins nog te doen om 75.000 per jaar te rijden
Als conclusie kan ik zeggen dat ik erg blij ben met de E-Klasse. De auto heeft 4 nieuwe banden gekregen (bij de 180.000 kilometer) en nieuwe remblokken voor en achter.
Om weer de ervaringen van 1.5 jaar geleden op te ritselen is het een snelle beknopte review. geworden Ik probeer de review in de toekomst bij te houden.
Updaten Comand Online
- 220.000 km
Heel af en toe wilt het navigatiesysteem wel is op hol slaan bij het opstarten. er is dan niks meer mogelijk en de enigste oplossing is de auto aan en uit zetten en hopen dat het systeem zichzelf reset. Dit heb ik toch eens doorgegeven bij de dealer en die vertelde mij dat het systeem draait op de oude software van 2017. Ik heb toch besloten om een afspraak te maken om de besturing-systeem en kaarten te updaten. De auto heeft een ochtendje aan de computer gehangen en er was een hoop veranderd. Toen ik de auto in de middag weer heb opgehaald was de verandering duidelijk opgevallen, de gehele lay-out lijkt veel helderder te zijn en oogt een stuk moderner, ook zijn de letters wat groter en zijn er nieuwe gadgets/functies mogelijk. Al met al heb ik ook geen last meer gehad van het vastlopen van het systeem. De kosten waren van te voren al besproken en is erg fors. Het koste mij rond de 500,- ….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E 200 Estate Business Solution AMG Sport Edition | Comand Online | Burmester Audio | Sfeerverlichting | Memory | Stoelverwarming | LED | 360° Camera | Trekhaak | Parktronic
- 2020
- 66.698 km

Mercedes-Benz E-klasse Cabrio 450 4 Matic Face Lift AMG STYLING-AIRSCARF-MEMORY-LUCHTVERING-ZEER COMPLEET
- 2019
- 62.151 km

Mercedes-Benz Estate 300 de Avantgarde Led, Camera, ACC, Trekhaak, LM..
- 2020
- 149.981 km