Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse Combi

Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2000)

autoreview

2
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2000)
w1244ever
  • w1244ever9
  • Gebruikersreview
20 maart 2018 om 23:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringE 320 CDI Avantgarde Combi
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf129.000 km
KM-stand laatst199.780 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Blijver!

  • 197.000 km
  • 20 maart 2018

Na 3 X w124, 3x w210 en 2 x w211 en nog wat ander spul in 2015 bij een bekende youngtimerverkoper deze e320 cdi gekocht. Moeilijk te vinden als station en daarom best duur.
Deze was uit Duitsland geïmporteerd en kon voor 11000 euro met 129000km op de BV gezet worden.

Reden voor de keus: 2xhond, tweede kind in aantocht, 30.000km/jaar, gek op Mercedes maar niet op veel bijtellen/afschrijven.

De s210 (stationwagen dus) is één van de grootste stationwagens ooit gemaakt. Lengte laadvloer van klep tot achterbank 123cm is uniek in een station. Ideaal dus voor groot gezin.
Voorheen had ik al met veel plezier in een violankleurige e290td avantgarde sedan en met minder plezier in een e320cdi sedan (elegance, dus slechte wegligging en geen schuifdak) gereden.

Helaas zijn deze auto's als stationwagen dungezaaid dus toen ik deze avantgarde tegenkwam met weinig km's was ik blij. Dat er een schuifdak op zat was doorslaggevend. Helaas misten de wensopties als bose sound, leer, stoelverwarming, kinderzitjes achter en was de kleur alleen maar smaragd zwart (donkerblauwmetallic) en geen violan, knalrood of wit. Gelukkig zat er geen comand systeem op (groot onbruikbaar gat in middenconsole), had vorige eigenaar niet gerookt in de wagen en was de auto niet zilverkleurig (saai).

Inmiddels heb ik bijna 70.000 km afgelegd in 2,5 jaar en kan ik wat vertellen over wat je kan verwachten van deze youngtimer.

Roest: de 210 serie van Mercedes is berucht om zijn roest. Deze leek op eerste gezicht roestvrij. Helaas werd na 10.000 km toch roest gevonden bij verwijderen achterbumper. Hierachter zitten ventilatieopeningen die flink aangetast bleken. Hier zijn nieuwe stukken ingelast waarna de auto is geconserveerd met wax. Hierna (afgezien van kleine roestplek achterklep) geen nieuwe roestaanval meer.

Rijden; motor is met 197pk diesel 6 cilinder inmiddels qua fijnstofuitstoot een fossiel. Qua prestaties kan echter hij nog steeds prima meekomen. De lijn 6 cilinder trekt het 1700kg wegend beest als een elastiekje vooruit. Lease bumperklever op de A..? Maakt niet uit wat voor afkomst, gas erop en weg issie. Telefonerende treuzelaar op de N.. maar veel tegenverkeer? In een vloek gepasseerd dankzij de felle 80-140 acceleratie.

Veiligheid; auto is na de facelift in 1999 voorzien van zijairbags voor hoofd. Deze bleek ik 8 augustus 2016 nou net nodig te hebben... Een busje met slechte remmen en veel passagiers had een rood licht overzien en boorde met 30-40 km/uur in de linkerzijkant van mijn laadruimtewonder. Dankzij stevigheid van kooi en deze airbags kon ik zonder enige nekklachten volgende dag weer naar werk. Auto semi professioneel laten repareren voor 4000 euro met als idee; verkopen na reparatie. Na deze reparatie beviel de auto echter nog steeds zo goed dat hij na 1,5 jaar nog steeds niet is ingeruild.

Wegligging: Mede dankzij avantgarde onderstel (dus verlaagd), luchtvering op achteras (standaard bij station), nieuwe verstelbare Koni's, nieuwe reactiestangetjes voor, 18' AMG styling II velgen met Vredestein (iets uitgeklopte wielkasten voor nodig): Geen trillingen, zeer stabiele wegligging, vrijwel geen beïnvloeding door wind/ slecht wegdek. Hierdoor zeer comfortabel en niet snel moe op lange afstanden, ook niet bij hogere kruissnelheden (doorgaans 150-170 km/h).

Verbruik; wat merkwaardig, maakt niet uit hoe je rijdt, auto rijdt vrijwel altijd 1 op 12. Variatie: 1:10,5 (jakkeren in D) 1:14 (80-100km/h lang achtereen). Duurdere diesel met toevoeging scheelt duidelijk in gedrag. hierdoor nog snellere reactie op gas indrukken en met name in bergen merkbaar meer kracht.

Kosten; duur in wegenbelasting, relatief hoog verbruik. Verder is het een oude auto, dus er gaat wel eens wat kapot; in 70000km:
-roest ventilatieopeningen
-roest achterklep (bij kentekenverlichting)
-pixeluitval dashboard (reparatie; 150 euro)
-1 x stil komen te staan als gevolg lekkende dieselverstuiver waardoor geen drukopbouw in commonrailsysteem mogelijk. Natuurlijk midden in nacht in de winter... (reparatie; 400 euro)
-hendel van achterbank afgebroken waardoor deze niet meer naar voren kon worden geklapt (150 euro)
-luchtmassameter kapot waardoor noodloop (geen trekkracht, max 130 km/h (100 euro)
Onderhoud:
Iedere 15000km oliewissel, waxen kwetsbare plekken, koelwater vernieuwd, automaat 1x gespoeld.
Opties: later bijgekocht: vrijwel nieuwe originele AMG styling II velgen voor de zomer (1250 euro), zwaar getinte zonnefilters voor de achterruiten (300 euro), Panasonic bluetooth radio met microfoon en Iphonehouder voor dagelijks gebruik Spotify en Waze .
Afschrijving: auto gekocht voor 11000 euro, 35% bijtelling van dagwaarde vanwege 15 jaar oud. Inmiddels is (getaxeerde) dagwaarde na 3 jaar nog maar 1900 euro. Afschrijving dus flink maar bijtelling dus nog nihil.

Milieuzones; Gelukkig woon ik hier nog ver weg van (noord nederland). Tot nu toe heb ik de milieuzone Utrecht een keer of drie doorkruist zonder boete te ontvangen terwijl mijn diesel toch echt voor 2001 is geproduceerd. In Duitsland zorgt de auto (nog) niet voor problemen vanwege ingebouwd roetfilter en grüne plakette.

Waarschijnlijk is totale kostenplaatje (zakelijk) vergelijkbaar met het rijden van een nieuwe golf/octavia/308 waarbij storingsgevoeligheid ook nog een stuk lager is. Voor mij zijn deze auto's totaal ongeschikt vanwege te weinig ruimte en te weinig lol bij rijden.
Plan is dus om voorlopig verder te karren met dit fossiel, ik hoop dat hij nog lang volhoudt want een goed alternatief heb ik niet voor dit geld.

Tweede klap

  • 199.780 km
  • 27 augustus 2018

Jammerjammer,
Als gevolg van eigen stupiditeit (nee, geen telefoon en ook geen alcohol) een verkeersbord op wat beton gemist. Gevolg; draagarm afgescheurd en onderkant motorblok beschadigd/lek in combinatie met wat plaat en bumperschade. Aangezien de AMG velgen ook net verloren waren gegaan (lagen bij spuitbedrijf dat is afgebrand...) samen met mijn vrouw geconcludeerd dat deze auto, hoe fijn ook, geen geluksbrenger is. Derhalve met gemengde gevoelens de auto achtergelaten bij schadebedrijf.

Inmiddels geconcludeerd dat een goede W210 station met fijne motor, goede kleur en opties onvindbaar is en een W211 een minder grote en fijne auto (ja echt!).

Derhalve iets heel anders gekocht; Lexus LS met luchtvering, 8 cilinders en 3,5 ton op de teller.
Ellende? We gaan het zien!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mercedes-Benz E-klasse? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 320 CDI Avantgarde / 7 PERSOONS

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 320 CDI Avantgarde / 7 PERSOONS

    • 2002
    • 467.684 km

    € 2.950

    Mercedes-Benz E-klasse 200 K. Elegance LPG-G3 met onderhoudshistorie

    Mercedes-Benz E-klasse 200 K. Elegance LPG-G3 met onderhoudshistorie

    • 2000
    • 200.877 km

    € 5.950

    Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde XENON PARKEERSENSOREN NAVIGATIE NETTE AUTO!!

    Mercedes-Benz E-klasse 240 Avantgarde XENON PARKEERSENSOREN NAVIGATIE NETTE AUTO!!

    • 2002
    • 245.517 km

    € 1

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

Mercedes-Benz EQB 300 4Matic - Rijtest

De Mercedes EQB-klasse is er ook als zevenzitter en daarmee heeft het merk misschien wel goud...

Lees meer
 

Mercedes-Benz E-klasse reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi (2000)

    Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde Combi...

    2
    • 20 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    6
    • 29 september 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde Combi (1999)

    Mercedes-Benz E 270 CDI Avantgarde Combi...

    12
    • 3 april 2015
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance Select Combi (2001)

    Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance Select...

    2
    • 5 december 2014
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2001)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    7
    • 17 december 2012
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance Combi (2000)

    Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance Combi...

    8
    • 31 januari 2011
meer reviews
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance

29

Een zuinigheidswonder is Mercedes-AMG’s eerste plug-in hybride niet, ontzagwekkend is de 843...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution AMG (2019)

    Mercedes-Benz E 300 de Business Solution...

    15
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt innovatieve accu

    Elektrische Mercedes-Benz G-klasse krijgt...

    45
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op elektro-sporter

    Mercedes-AMG Vision AMG: vooruitblik op...

    9
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km elektrisch rijden

    Nieuwe Mercedes-Benz GLC kan ruim 100 km...

    47
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met 900 pk

    Brabus 900 XLP is kolderieke G-klasse met...

    13
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht, duurste auto ooit'

    'Mercedes-Benz 300 SLR 'Uhlenhaut' verkocht,...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car aan

    Mercedes-AMG kondigt elektrische concept-car...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    Mercedes-AMG krijgt eigen basis voor EV's

    7
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden